Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erstatte LiPo med A123?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by SMT View Post
    Nå er jo også Flightpower rett rundt hjørnet med pakker som kan lades 2-3C, og lengre levetid, så da blr velget enda vanskeligere.. he he. Jeg flyr med lipo i de fleste av mine modeller, men ikke de som batteriet sitter så kronglete til at det er upraktisk å ta det ut. Lader aldri LiPo i modellen, da jeg har gjort det en gang for mye i mitt første microheli for 4 år siden... Gikk ikke bra.. brant opp hele smørja..
    Vel, FP har vel hatt 2C lenge - og det er vel kun Sponsede piloter av FP som lader med 2C
    Her ikke funnet noen plasser at FP garanterer 200 opp/utladinger med 2C

    Leave a comment:


  • RCpro
    replied
    Nå er jo også Flightpower rett rundt hjørnet med pakker som kan lades 2-3C, og lengre levetid, så da blir valget enda vanskeligere.. he he. Jeg flyr med lipo i de fleste av mine modeller, men ikke de som batteriet sitter så kronglete til at det er upraktisk å ta det ut. Lader aldri LiPo i modellen, da jeg har gjort det en gang for mye i mitt første microheli for 4 år siden... Gikk ikke bra.. brant opp hele smørja..
    Last edited by RCpro; 26-12-08, 15:44.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by kenzky View Post
    Så da ville det ha kostet meg 17.96 x 16 = 287.36dollar for et batteri som tilsvarte 6S4300mah.

    Hvor forrt kunne jeg ha ladet dette opp, og hvor mye ville vekta værrt på det?
    Har veldig mye plass i cappen så tror ikke det ville værrt noe problem..
    Du kan lade med 3C altså ca 20 minutter.

    LiFePo4 batterier vil veie mer enn tilsvarende LiPo (tilsvarende spenning/kapasitet), det er derfor dette har størst utbredelse blandt eiere av "større" fly.
    En annen faktor som spiller inn er størrelsen (volumet) av den ferdige pakken.
    Lipo er pakketert i rektangulære celler noe som gir et veldig kompakt batteri - LiFePo4 er pakketert i tønner setter man disse i sammen blir det mye "dødplass" i mellom.
    Vekt og volum var grunnen til at jeg gikk vekk fra LiFePo4 og tilbake til LiPo på mine 50 size fly
    Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 14:00.

    Leave a comment:


  • kenzky
    replied
    Hva med disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.722

    Leave a comment:


  • andersh
    replied
    Hva kostet lipo når de kom? Hva tror du A123 koster om 2 år? Og så er det ikke alle som ser på pris foran alle andre faktorer....

    Jeg bruker A123 så mye som jeg kan i alle modeller, men ikke som "kjørebatteri" enda, spesielt pga vekt og størrelse. Nå som 30c LiPo batterier er "dagligdags" og billig er det fortsatt etter min mening det beste batteriet til å drive motorer. Men med sikkerhetsrisiko, og ikke minst elendig levetid som "pris".

    Men jeg har ikke tall for hvor mange modeller jeg har sett gå i bakken pga NiMh/NiCad/LiIon/LiPo mottaker/tennings-batterier som ikke tåler lave temperaturer og stuper i spenning lenge før de skal. Dette kombinert med sikkerheten er mine 2 hovedgrunner til å bytte til A123 i slike modeller.

    Jeg skal fly Eurosport på Fagernes i år og jeg har iallefall ikke tenkt å gå ned pga strøm vs temperatur.

    Originally posted by kenzky View Post
    Så da ville det ha kostet meg 17.96 x 16 = 287.36dollar for et batteri som tilsvarte 6S4300mah.

    Hvor forrt kunne jeg ha ladet dette opp, og hvor mye ville vekta værrt på det?
    Har veldig mye plass i cappen så tror ikke det ville værrt noe problem..
    Søk litt på forumet. Det er snakk om ned mot ca. 15 minutter ladetid, men du må ha en ninja-lader for å klare det...

    En annen ting - HC selger løse celler... og polene er ikke anbefale å lodde på. Jeg har selv gjort det og merker at batteriene ikke hadde helt godt av det. Det går greit til mottakere og andre ting som ikke trekker så mye strøm, men jeg tror ikke jeg ville loddet meg en "kjørepakke".
    Last edited by andersh; 26-12-08, 13:53.

    Leave a comment:


  • kenzky
    replied
    Så da ville det ha kostet meg 17.96 x 16 = 287.36dollar for et batteri som tilsvarte 6S4300mah.

    Hvor forrt kunne jeg ha ladet dette opp, og hvor mye ville vekta værrt på det?
    Har veldig mye plass i cappen så tror ikke det ville værrt noe problem..

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by kenzky View Post
    Men det er jo mye dyrere med a123 da..

    4celler 1000mah koster 13,50 pr stk.
    13.50 x 4 = 54
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0_LiFePo4_Cell

    Vanlig lipo 1000mah 3S koster 12.79 pr stk.. http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0C_Lipoly_Pack

    54 - 12.79 = 41.21doller dyrere er a123batteriene!!
    Ja - definitiv, men ser man det fra en annen vinkel du greier deg med 1/3 av batteripakkene grunnet det hurtige ladetiden

    Videre har LiFePo4 teknologien mulighet til og lades ut/opp flere ganger enn vanlig LiPo ( legere livs lengde)
    Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 13:42.

    Leave a comment:


  • kenzky
    replied
    Men det er jo mye dyrere med a123 da..

    4celler 1000mah koster 13,50 pr stk.
    13.50 x 4 = 54
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0_LiFePo4_Cell

    Vanlig lipo 1000mah 3S koster 12.79 pr stk.. http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0C_Lipoly_Pack

    54 - 12.79 = 41.21doller dyrere er a123batteriene!!

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by kenzky View Post
    Slenger meg på her jeg også :P

    1. Hvor får man kjøpt A123 celler?
    2. 1celle er på 3,3V. Så da kan jeg bare lodde sammen 7 celler så tilsvarer det et 6celle lipo batteri?
    3. Har en cap 232 60size electric, kjører med 6S 4000mah. Da kan jeg vel bare lage to 7celle A123 batterier hver på 2300mah, og parallellkoble dem så får jeg et batteri på 4600mah?
    4. Er det mangen som bruker dette? og hvorfor? mye billigere?
    5. Hvordan kan disse lades?
    1) f.eks hos HC, Har kjøpt et 50 talls battetrier fra dem - meget billig og bra
    2. For å lage en ekvivalent til et 3 Celle LiPo benytter man 4 stk LiFePo4 Celler - skal man lage en 6 Celle ekvivalent må man opp på 8 LiFePo4 celler.
    3. Lag 2 stk 8 Celle LiFePo4 og koble dem i parallell
    4. Begynner å få en bra utbredelse hos dem med litt større fly. Fordeler og ulemper er diskutert under andre tråder her på nettet (let etter A123) men LiFePo4 har klare fordeler når det kommer til lade tid, peak strømtrekk, sikkerhet
    5. Her må du være på vakt - finn en lader som STØTTER LiFePo4 batterier - IKKE bruk LiPo programmet på den vanlige laderen din.

    Flere av disse punktene er diskutert inngående under andre tråder her på forumet.

    Ser at Andersh - svatre parallelt. Bare korrigere litt A123 ikke batteri teknologi men et merkenavn brukt på LiFePo4 batterier fra produsenten A123Systems - Batterier basert på LiFePo4 (LitiumIronPhosphate) kjemien kommer nå fra flere leverandører
    Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 13:36. Reason: Lagt til mer info

    Leave a comment:


  • andersh
    replied
    1. A123 får du på elefun.no, på rcpartner.no (han lager de selv på bestilling, med proff sveisemaskin), på rcpro.no... mange har etterhvert A123. Noen kaller de for "LifePo"/"LifePo4".
    2. Du må også se på maks spenning og min spenning (cut-off), men generelt er du inne på noe...
    3. Ja, men det blir ganske MYE større og noe tyngre, så det er ikke sikkert at du får plass......
    4. A123 er ikke bedre på ALT. Dermed blir det noe nyansert hvor man bør/kan bruke de. Bedre på sikkerhet, kan lades i modellen, tåler lave temperaturer MYE bedre, og kan lades voldsomt kjapt. Dårligere på vekt, størrelse, og plasseringsvennlighet.
    5. Må ha lader med eget program.

    Leave a comment:


  • kenzky
    replied
    Slenger meg på her jeg også :P

    1. Hvor får man kjøpt A123 celler?
    2. 1celle er på 3,3V. Så da kan jeg bare lodde sammen 7 celler så tilsvarer det et 6celle lipo batteri?
    3. Har en cap 232 60size electric, kjører med 6S 4000mah. Da kan jeg vel bare lage to 7celle A123 batterier hver på 2300mah, og parallellkoble dem så får jeg et batteri på 4600mah?
    4. Er det mangen som bruker dette? og hvorfor? mye billigere?
    5. Hvordan kan disse lades?

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Denne linken gir noen nyttige tips!

    På 30-50 size modeller kan plass bli et problem - de fleste modeller er optimalisert for firkantede LiPo batterier.
    Jeg fikk store problemer med å pakketere de tønneformmede A123 slik at det matcher de firkantede LiPo, kom vel frem til at A123 batteri løsningen ble rundt 20% større enn Lipo i volum når man sammenlikner lik ytelse.

    Leave a comment:


  • jab
    replied
    Husk bare på at pga. den lineære spenningskurven så vil det være lite spillerom når cut-off slår inn.

    Leave a comment:


  • Litespeed
    replied
    På mine store bensinmodeller bruker jeg nå kun A123 celler(Li fe po 4) som de heter ,bruker de i dobbelt oppsett til Powerbox sin Sensor reg ,som er tilpasset A123 batt og 2,4ghz som det står i manualen.
    Dette har fungert helt optimalt for meg i hele høst , kan nevne at jeg bruker 5 stk Hitec 7955, skal bli artig å se hvordan de tåler vinterflyving med kuldegrader, men etter det jeg ha hørt så er de visst på topp der å...

    Leave a comment:


  • spitmk16
    replied
    Escer kan ofte settes på mye lavere cut off enn hva som er bra for ett lipo batteri. Er vel bare å justere ned cutoffen til en lavere volt?

    Har null erfaring med A123 batterier.

    Leave a comment:

Working...
X