Announcement

Collapse
No announcement yet.

YUNTONG 11.1 V 2100 mAh fra Hobbyland.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • YUNTONG 11.1 V 2100 mAh fra Hobbyland.

    Ser ut til å være noe feil med disse batteriene
    Kjøpte først et for noen uker siden. Ladet og balanserte og kjørte HK 450 helikopter i normal 5 minutter , og ladet inn ca 1500 mAh.
    Kjørte så rolig i Idle up med noen få roll og loop.
    Før det gikk 5 minutter kuttet BEC, og heliet gikk i bakken.
    Batteriet var ikke skadet, så jeg ladet det opp og balanserte, og det tok inn ca 1700 mAh.
    Kjørte så en utlading på 0,5 A med overvåking av cellespenningen. Jeg avbrøt utladingen da celle 2 og 3 hadde fallt til 3,1 volt, men celle 1 fremdeles lå på 3,65 volt.
    Batteriet hadde da gitt ut ca 1750 mAh.

    Var innom Hobbyland i uka og fikk et nytt.
    Satte det på 1 A lading med balansering, og målte spenningen på hver celle med multimeter.
    Viste det samme som på laderen, 4.20 V/celle.
    Satte så på 0,5 A utlading. Begynte å sjekke cellespenningene etter 3 timer. De lå da ganske likt,men celle 2 og 3 begynte å falle brått etterhvert, så jeg fikk avbrutt når de kom på 3,1 V/celle, og celle 1 lå på 3,65 Volt.

    Fikk samme resultat på dette som på det første, ca 1750 mAh

    Har satt i gang utlading av et Flightmax 2200 mAh batteri som jeg kommer med resultatet av om ca 4 timer.
    Last edited by bth; 11-05-09, 21:03. Reason: Feil på lader ?
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Hvis du har mulighet til å lade ut med 10-15C så ville du høyest sannsynlig sett enda større avvik - dette er et typisk problem på mange "billigbatterier" hvor kjemien og opp byggingen av de enkelte cellene kan variere.

    Jeg har greid et par ganger å få batteriet noenlunde i balanse igjen etter mange cycling'er av den "defekte" cella på lav C men det er ingen garanti for at det skal fungere og jeg ville aldri ha brukt det til noe viktig - særlig under høy C belastning
    Last edited by Quadrocopter; 09-05-09, 15:43.

    Comment


    • #3
      Fikk meg litt av en overaskelse: Føste celle viste også her 3,60 volt, og de to andre lå jevnt rundt 3 volt. Totalt ut ca 2050 mAh. Målte også med multimeter for å være sikker på at laderen viste riktig voltspenning.

      Bruker en ny IMAX B6AC +. Har også etterbalansert med balansereren Blinky for å være sikker på at alle cellene er i balanse.

      Dette var merkelig. Ser nesten ut til at balanseringspluggen tapper celle 2 og 3 under utlading.

      Får prøve noen cykler uten balansereren i laderen, og heller bruke Blinky balansereren
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Originally posted by bth View Post
        Får prøve noen cykler uten balansereren i laderen, og heller bruke Blinky balansereren
        "Balanserer" laderen mens den lader ut. I såfall kan dette være årsaken. 0,5A er lav utladestrøm i forhold til balansereren (150mA??). Om den hele tiden tapper ulike celler vekselvis, tappes pakken uten at dette teller med på kapasiteten som vises på displayet (mAh). En balanserer gjør stort sett bare ugang på pakker som ikke er fulladet!
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          "Balanserer" laderen mens den lader ut. I såfall kan dette være årsaken. 0,5A er lav utladestrøm i forhold til balansereren (150mA??). Om den hele tiden tapper ulike celler vekselvis, tappes pakken uten at dette teller med på kapasiteten som vises på displayet (mAh). En balanserer gjør stort sett bare ugang på pakker som ikke er fulladet!
          Trodde også at balansereren bare balanserte under opplading. Hadde batteriet tilkoblet på balanseringspluggen for å kunne følge med på spenningene på hver enkelt celle. Mener den tapper ut 300 ma pr celle.
          Merkelig at den bare tømmer celle 2 og 3 ?
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #6
            Originally posted by bth View Post
            Trodde også at balansereren bare balanserte under opplading. Hadde batteriet tilkoblet på balanseringspluggen for å kunne følge med på spenningene på hver enkelt celle. Mener den tapper ut 300 ma pr celle.
            Merkelig at den bare tømmer celle 2 og 3 ?
            Om celle 1 har litt høyere indre motstand vil den droppe mere i spenning enn de andre cellene. Balansereren vil da tappe celle 2 og 3 det meste av tiden.
            Vet ikke om denne balanserer mens den lader ut, men regner med du sitter på manualen til denne...
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Stod i manualen at den balanserer under utlading.Ser ut til at den tar med det utladede gjennom balansereren i totalt, for da jeg koblet en E-Flite Powermeter i kretsen, viste den en del mindre mAh enn displayet på IMAX. Merkelig at jeg får samme resultat på 3 forskjellige batterier. Tyder heller på at noe er feil med balanseringsutgangen på laderen.
              Holder helt jevn spenning på alle 3 cellene på alle 3 batteriene mellom 4,20 og 3,70 volt ved opp og utlading, men det er ved utlading under 3,7 volt/celle at celle 2 og 3 plutselig begynner å falle voltsomt,de 2 har omtrent samme spenning, mens celle 1 holder jevnere spenning.Får da mot slutten 3,60:3,00:3,00

              Har nå latt Blinky balansereren stå på natten over på YUMTONG 2100 mAh batteriet, 4,15 volt/Celle. Ladet det helt opp uten balanseringskretsen i IMAX, men Blinky i stedet.
              Satte på utlading uten tilkobling i balanseringskontakten, men avlesning av enkeltcellespenning med voltmeter i stedet.
              Her er resutatene:
              1378 mAh 11,18 V 3,74 3,74 3,74
              1624 mAh 11,06 V 3,70 3,70 3,70
              1788 mAh 10,94 V 3,66 3,66 3,66
              1962 mAh 9,61 V 3,19 3,16 3,18
              1975 mAh 3,14 3,06 3,06 Avbrøt utladingen for å ikke ødelegge cellene.

              Skal nå lade batteriet med bare Blinky som balanserer, og så prøve utlading med balanseringskontakten for å sjekke om det er inn eller utlading som skaper problemene.

              Fikk ut ca 1750 mAh , avbrøt på ca 3,60: 3,10: 3,10

              Var innom Mikronor i dag, og venter på en ny lader.


              Testet et Flightmax batteri fra HobbyKing på 2200 mAh. Ladet det med Swallow Advance, og balanserte med Blinky.
              Ladet det ut på ca 5,5 A med motor, og E-Flite powermeter. Målte cellespenningene med voltmeter.
              Fikke en gledelig overaskelse. Da det laveste cellespenningen nærmet seg 3,1 volt avbrøt jeg, og powermeteret viste da 2350 mAh, 150 mAh mer enn oppgitt på batteripakka.
              Last edited by bth; 11-05-09, 21:18.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment

              Working...
              X