Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av LiPo? Strømstyrke? Balansert eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av LiPo? Strømstyrke? Balansert eller ikke?

    Stemmer det at når man skal lade batterier på 1C så menes det det strømstyrken som er stemplet på batteriet? Batteriet er merket med 15C 3S 2400mAh. Lader stilles da inn til 11,1V og 2,4A, har jeg da skjønnt det riktig?

    Bør man lade LiPo balansert hver gang, eller er det nok å lade de med balansering en gang i blandt bare?

    Har stort sett bare ladet LiPo med den laderen som lå i pakken til helikopteret, uten noen muligheter til å stille volt og strøm og slikt. Har fått meg computerlader men vet ikke helt hvordan den skal brukes med tanke på hvor mye ladestøm man bør bruke.

  • #2
    Du har skjønt det riktig; 11,1 V og 2,4 A på et batteri som er 3s 2400 mAh er trygt. Helst alltid balansere.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Originally posted by bjeff View Post
      Du har skjønt det riktig; 11,1 V og 2,4 A på et batteri som er 3s 2400 mAh er trygt. Helst alltid balansere.
      Mine Lipo batterier har jeg aldri balansert (Flightpower og Hyporion)3 - 6 celler og de er like friske nå som dem var når jeg fikk dem for 2 års sia og er mye brukt. Bruker selv Hyporion 1210s lader..lader helt til 100%

      Flykompis av meg balanserer alltid hver gang og han har hatt mere problemer enn meg med samme type batt...
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Dersom du mener at det beste er å ikke balansere, så er du uenig med absolutt alle batteriprodusenter. Skjønner ikke poenget med å komme med slike kommentarer.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Hmm. Hva er grunnen til att du ikke balanserer da? Eller for å vri litt på det,vet du grunnen til att man SKAL balansere lipo?
          Prøver ikke å vere frekk i kjeften,om du oppfatter det slik så ber eg om unskyldning.
          Vart bare litt skeptisk til å oppfordre og ikke balansere.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Litespeed View Post
            Mine Lipo batterier har jeg aldri balansert (Flightpower og Hyporion)3 - 6 celler og de er like friske nå som dem var når jeg fikk dem for 2 års sia og er mye brukt. Bruker selv Hyporion 1210s lader..lader helt til 100%

            Flykompis av meg balanserer alltid hver gang og han har hatt mere problemer enn meg med samme type batt...
            Hvordan vet du at de er like friske som nye når du ikke har hatt en balanserer på de? Ta å kobl til en balanserer, så kansje du får deg en overaskelse.
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #7
              Jeg kommer med min lille brukererfaring og kommentar ang lipobatterier mine og ikke en oppfordring til andre hva som er best å gjøre......er man i tvil så avbalanser batteriene .

              Mine har tålt det å ikke bli balansert over en lang periode uten å ta skade , det som også er viktig er vel oppbevaring (brannsikker boks ) og lipo pose under lading.
              Øyvind

              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

              Comment


              • #8
                Slik ligger det ann:

                Om en batteri pakke er i god stand og cellene er godt matchet, så skal den ikke komme i ubalanse om du ikke lader den helt ut, eller lader den med for mye strøm. Så, i teorien trenger man da ikke balansere.

                I virkeligheten så vet man aldri om en batteripakke er i god stand. Når en lader får beskjed om å lade et 3s LiPo batteri, så lader den med X ampere til pakken er 12.6 volt, og lader så med 12.6 V intill strømtrekket går til ~null.

                Hvis du ikke har en balanserer koblet til, så går laderen ut ifra at alle cellene er 4.2 volt med 12.6 V totalt. Hvis en eller flere av cellene ikke er i bra stand kan du ende opp med f.eks 3 V på en celle og 4.8V på de to andre. Da tar pakken fyr og du angrer på at du ikke tok deg tid til å forstå hvordan lading av batterier fungerer og hvor farlig det kan være når lithium brenner....

                Moralen er:
                Bruk balanserer p.g.a sikkerhet.

                Til de som lader uten balanserer:
                Hvis du ikke sitter å kikker på pakken hele tiden mens du lader og kjenner på temperaturen med hånda, så kan du like godt koke smultringer hjemme mens du er på jobb. Det går og helt fint helt til den ene dagen da det ikke går.

                Comment


                • #9
                  Ok.

                  Skjønner dette kan bli en lang diskusjon!

                  MEN! Takk for inputs! Jeg fikk den infoen som jeg trengte, og tror nok jeg kommer til å balansere hver gang ja, den smultringskokinga har jeg ikke noe tro på... (bra sammenlikning!)

                  Nok en gang, takk for hjelp!

                  Comment

                  Working...
                  X