Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parallel lading, hvor kjøper jeg kabler i Norge?(Bilder)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dette virker helt etter boka - og det er viktig å ha med balanseringen!
    For mer info les innlegget til Julez om parallell ladning på RCG

    Comment


    • #17
      Leser der nå. men skal dra hele lade sulamitten ut etterpå å teste.

      Litt usikker på hva ladestrøm jeg skal bruke ved ulike pakker. F,eks en 2500 og en 3000 sammen. Noen råd der? Eller er det best å holde seg til like mah pakker når man P lader?
      Drammen rock city

      Comment


      • #18
        Originally posted by sollie View Post
        Leser der nå. men skal dra hele lade sulamitten ut etterpå å teste.

        Litt usikker på hva ladestrøm jeg skal bruke ved ulike pakker. F,eks en 2500 og en 3000 sammen. Noen råd der? Eller er det best å holde seg til like mah pakker når man P lader?
        Du kan lade batterier med forskjellig kapasitet så lenge de har samme antall celler - ved all parallell lading så bør du passe på at batteriene ikke har for stor differanse i celle spenningen, <=30% går bra

        Legg sammen strømstyrken på de forskjellige batteriene du skal lade, 2500 + 3000 = 5500mA
        Last edited by Quadrocopter; 30-08-09, 13:45. Reason: Mer info

        Comment


        • #19
          Funket som fjell dette.

          Attached Files
          Drammen rock city

          Comment


          • #20
            Var ikke tvil om at det ble å funke, men spørsmålet er om balanseringen blir riktig batteriene imellom; Altså om f.eks. celle 4 på batteri 1 har eksakt samme spenning som celle 4 på batteri 2?
            Jeg har nemlig en mistanke om at det ikke vil være sånn, og at over tid kan du få en "ubalanse" her, siden laderen bare vil registrere gjennomsnittet av de 2 cellene som er koblet sammen (celle 4 på batteri 1 har 4,10V og celle 4 på batteri 2 har 4,30V. Dette vil da oppfattes av laderen som 4,20V hvis jeg har rett i mistanken min).
            Vet som sagt ikke om fysikken min stemmer i dette tilfellet, men det er verdt å sjekke ut.
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #21
              Skjønner, skal se hva som sies rundt omkring på de forskjellige forum..
              Drammen rock city

              Comment


              • #22
                Originally posted by jeeeeeeright View Post
                Var ikke tvil om at det ble å funke, men spørsmålet er om balanseringen blir riktig batteriene imellom; Altså om f.eks. celle 4 på batteri 1 har eksakt samme spenning som celle 4 på batteri 2?
                Jeg har nemlig en mistanke om at det ikke vil være sånn, og at over tid kan du få en "ubalanse" her, siden laderen bare vil registrere gjennomsnittet av de 2 cellene som er koblet sammen (celle 4 på batteri 1 har 4,10V og celle 4 på batteri 2 har 4,30V. Dette vil da oppfattes av laderen som 4,20V hvis jeg har rett i mistanken min).
                Vet som sagt ikke om fysikken min stemmer i dette tilfellet, men det er verdt å sjekke ut.
                Det er derfor det er viktig at aviket mellom batteriene/cellene er mindre enn 30%.
                Når de to cellene kobles sammen vil den som har mer energi overføre lading til den andre cellen.
                Det betyr at cella som hadde en høyre spenning "taper" spenning siden den overfører strøm til cella med mindre spenning - m.a.o de balanserer hverandre.
                Se på "hevert" tegningen til Julez - hadde en av søylene hatt mindre veske så ville den ha fått overført veske fra de andre som har mer.
                Slev om du fyller på veske på de andre så vil denne vesken gå med til å fylle den som har for lite helt til alle er på samme nivå - da stiger alle likt.
                Utfordringen er hvis du har en for stor differanse mellom cellene - da vil den energien som flyter over og cellens evne til å motta ladning ikke være nok til å få balanse.
                Dette kan visualiseres i søylene med veske ved at f.eks røret du fyller på veske gjennom er tykkere enn røret mellom søylene (dette tynne røre gjenspeiler batteriets evne til å motta ladning)
                Hvis det er stor forskjell mellom høyden på veskene i de forskjellige søylene og røret mellom dem er tynt så vil det ta lang tid før de jevnes ut, hvis du da i tillegg heller på like mye veske i begge søylene gjennom et tykkere rør enn det som er mellom dem så fylles den ene fortere opp enn den andre.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jeeeeeeright View Post
                  Var ikke tvil om at det ble å funke, men spørsmålet er om balanseringen blir riktig batteriene imellom; Altså om f.eks. celle 4 på batteri 1 har eksakt samme spenning som celle 4 på batteri 2?
                  Jeg har nemlig en mistanke om at det ikke vil være sånn, og at over tid kan du få en "ubalanse" her, siden laderen bare vil registrere gjennomsnittet av de 2 cellene som er koblet sammen (celle 4 på batteri 1 har 4,10V og celle 4 på batteri 2 har 4,30V. Dette vil da oppfattes av laderen som 4,20V hvis jeg har rett i mistanken min).
                  To parallellkoblede celler vil alltid ha samme spenning. Det ligger litt i sakens natur, en kan ikke ha to spenninger i samme punkt. Jeg er ikke så overbevist om at lading av lipo i parallell er så flott. Greit nok hvis de alltid er koblet sammen, både under opplading og utlading. Når en kobler sammen to tilfeldig utladede celler, så vil det flyte strøm fra den ene til den andre inntil de er i balanse. Og hvor stor er denne strømmen? Jeg kan se for meg at den kan bli ganske stor. I tillegg kommer ladestrømmen, og denne vil fordele seg etter hvilken celle som er mest mottagelig (lav spg./lav indremotstand)

                  Comment


                  • #24
                    OK gir meg her. Det viser seg vel at tankegangen min ikke var helt korrekt, selv om de fleste i alle fall skjønte hva jeg mente.
                    Lykke til med ladingen, og jeg ser ikke bort i fra at jeg lager meg en tilsvarende løsning selv!
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment


                    • #25
                      Skal se hvordan dette går over langen, de to gule pakkene er ikke så altfor dyre, så de kan brukes til å testes litt på.

                      Takk for innspill
                      Drammen rock city

                      Comment


                      • #26
                        rcheli parallel charging
                        Drammen rock city

                        Comment

                        Working...
                        X