Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finnes det en lader som kan styres fra en PC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finnes det en lader som kan styres fra en PC?

    Hei,

    Finnes det en computerlader som kobles til via USB hvor du kan sette i gang selve ladingen fra PC'en? Tenker da på å sette ladespenning, strøm, antall celler, type batteri osv og så starte ladingen.

    Noen som vet?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    hmm hva er vitsen med det?
    er det ikke like greit og kjøpe en billig lader med 4 knapper på som du trykker deg igjennom på 2 sec så starter ladningen?
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #3
      Hei. Robbe hadde en lader en gang i tiden som het ALC8500. Den kan du styre fra PC. Dette var en dyr lader som kun gikk på 220 volt.

      Comment


      • #4
        Tanken min var å lage en automatisk ladestasjon for batteriene mine, samt automatisk registrering av ladehistorikk pr batteri så det er mulig å følge med på antall ladesykluser og kvaliteten på batteriet etter x antall ladinger.

        Tanken min da var å utstyre hvert enkelt batteri med en RFID brikke, en database over alle batteriene mine hvor info og historikk over batteriet var lagret, og når eg da koblet et batteri til og la det på "ladestasjonen" så ble ladingen startet med lagret oppsett samtidig som varighet og antall milliamper ble lagret når den var ferdig

        Eg ser jo at eg kan komme delvis i mål da det finnes en del computerladere som kan vise historikk via USB porten. Så må eg bare huske på å starte jobben selv
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Kjøpte for en tre års tid tilbake en Kina lader - MegaPower Infinity 960SR (Robbe solgte tilsvarende under et annet navn) som gjør det samme.
          BID chipen som limes på pakka er dessverre ikke en RF modul så du må bruke en liten kabel som du kobler til chipen. Når dette er gjort så registrere laderen hvilken pakke som skal lades, ut i fra id'en setter den opp laderen riktig og skriver til bake i chipen hvor mye pakka ble ladet.

          Robbe selger systemet i dag som nnnnn-BID
          Attached Files
          Last edited by Quadrocopter; 20-02-10, 19:04.

          Comment


          • #6
            Noe slikt til iChargeren hadde vært genialt. Blir jo litt trykking dersom man har mange forskjellige batterier.
            Ørjan Pettersen
            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

            Comment


            • #7
              Japp. Pr i dag sitter eg og knoter dette inn i et excel-ark. Noe som er relativt tungvindt

              Quadrocopter: Når du sier det så viste faktisk en forhandler meg en slik lader for ei tid tilbake. Kanskje det var der eg fikk ideen?
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Såvidt jeg vet - men har ikke testet det selv - så har du usbtilkobling blant annet på Graupner sin Ultra Duo Plus 50.
                John Are.
                Ikke ruttis på fly, men har noen rc-biler dog.

                Comment


                • #9
                  Takk for tipset. Sjekke manualen og på lik linje med alle andre ladere som har USB port så dette for å vise ladeinformasjon, ikke styre
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Sjekk ut Hyperions nyeste ladere. DUO3 og NET3 laderene kobles til PC med USB direkte.
                    Just a moment...
                    HYPERION EOS NET, DUO, and DUO2 Chargers - RC Groups

                    Deres EOS INSIGHT software oppdateres hele tiden:
                    http://media.hyperion.hk/dn/pc/pcsoft.htm

                    Også FMA Celpro Power Lab 8 kommer snart:
                    Sneak Peek at the NEW Cellpro PowerLab 8 (v2) - RC Groups

                    Comment


                    • #11
                      Nå begynner vi å snakke. Hyperion sidene sier at det skal komme støtte for PC kontroll, men ingen finnes pr dags dato. Sistnevnte, Powerlab, ser ut til å støtte dette via RS232. Genialt. Må følge med på disse.

                      Takker for tips!
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #12
                        Her er og et alternativ jeg har vurdert selv:
                        Ulltrapowercharger

                        Comment


                        • #13
                          Hmm.. Jeg mp medgi at jeg har nå to hyperion ladere i drift og en som røyk (fikk ny på garanti hos Elefun - ingen problem med det), men har gitt helt opp å kople de til med USB. De første skulle kunne gjjøre dette, kjøpte kabel etc. men virket aldri. Den siste jeg fikk på garanti, fikk jeg vel til på et vis men endte opp med å bruke en annen programvare (samme som iCharger). Jeg har sikkert lett på feil steder for programvare til Hyperion, men er ikke veldig imponert over oppdateringer etc. iChargeren oppdateres imidletid jevnlig hva gjelder firmware etc. og funket uten problem på USB ved første forsøk. Kan likevel ikke gjøre det som etterspørres her, tror jeg.

                          Erik

                          Comment


                          • #14
                            Nå er PC kontroll software kommet for Hyperion EOS ladere.
                            Hyperion EOS Control & Data Suite - Public Release. - RC Groups

                            Hvis du kjøper 0615DUO eller 0720NET3, så har de og direkte USB tilkobling uten bruk av dongle.....

                            Comment

                            Working...
                            X