Announcement

Collapse
No announcement yet.

Active Power Factor Correction - et eksperiment

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Active Power Factor Correction - et eksperiment

    Hvis man leser om ladere og strømforsyninger på utenlandske fora, så får man inntrykk av at det er et must å ha strømforsyning med "active power factor correction". Kort fortalt går det på at strømforsyningen korrigerer for det faktum at spenning og strømtrekk ikke er i fase (Power factor - Wikipedia, the free encyclopedia).

    Ifølge teorien skal en strømforsyning uten APFC potensielt trekke 40% mere strøm fra kilden. Dette har ikke så mye å si hjemme, men det påstås at man får utnyttet aggregater mye bedre med APFC. Ulempen er jo selvsagt at APFC-strømforsyninger er mye dyrere.

    Vel, man kan synse om vin og kvinner - til alt annet har man fakta. Jeg har derfor gjort et eksperiment der jeg sammenligner en strømforsyning med APFC og en uten. Jeg har testet både på et stort (2000W) og et lite (770W) aggregat og målt to ting: hvor stor ladestrøm jeg kan ha og støynivået på aggregatet.

    Teorien er:

    1) En strømforsyning med APFC strekker mindre strøm fra aggregatet, ergo kan man lade med større ladestrøm før det lille aggregatet skrur seg av pga overbelastning. Laderen kan lade på 1000W, så aggregatet er den begrensende faktor.

    2) Det store aggregatet klarer å levere nok strøm uansett. Den har en "smart throttle"-funksjon som tilpasser turtallet etter strømtrekket. En strømforsyning med APFC bør derfor gjøre at aggregatet går roligere og dermed gir mindre støy.

    Testoppsettet er:

    - FMA PowerLab 8 som lader 6S-batterier
    - 25V/1000W strømforsyning uten APFC: Mean Well SE-1000-24
    - 25V/1400W strømforsyning med AFPC: 2 x Dell NPS-700AB koblet i serie
    - Kipor IG 770 aggregat (770W)
    - Kipor IG 2000 aggregat (2000W).
    - HTC Desire HD med "SoundMeter" lydmålings-app. Det nøyaktige desibel-nivået er ikke interessant - jeg er ute etter forskjellen mellom målingene.

    Testprosedyre:

    1. Lade med det lille aggregatet og se hvor stor ladestrøm jeg kan ha
    2. Lade på 40A med det store aggregatet og måle støynivået

    Ok, tut & kjør....

    Resultat:

    Lite aggregat: Begge strømforsyningene ladet på maks 21A før aggregatet kuttet ut. Ingen forskjell!
    Stort aggregat: Begge strømforsyningene gav et støynivå på 79 dB. Ingen forskjell!


    Konklusjon: MYTH BUSTED!!

    Dermed kan dere dure ivei på de billige strømforsyningene deres uten APFC uten bekymring
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!
Working...
X