Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo batteri vedlikehold, når er de utslitt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo batteri vedlikehold, når er de utslitt ?

    Dette er ikke noen "fasit" rundt Lipo, men kun slik jeg over nå 3 år med Lipo har lært meg å vedlikeholde dem og når de er på tide å fase ut pga dårlig kapasiet osv.


    Det finnes eks alt fra 20C til 90C pakker, som kan lades med 5C eller høyere, men JEG lader aldri mine pakker på annet en 1C og dette har vist at mange pakker lever godt i opp til 2 år, og jeg har vært ute å flydd 2-3 ganger pr uke i snitt så de blir mye brukt.. Men spesielt innenfor HobbyKinks nanotech pakker har jeg opplevd at disse har godkvalitet men VELDIG kort levetid, men så er jo prisen lav kontra Graupner batterier som koster 3x prisen men de har STABIL kapasitet i evigheter! Så man får ofte det man betaler for...

    For å ha kontroll med batteriene mine, har jeg laget med en "test" som jeg gjennomfører på alle pakker når jeg kjøper de og dette gjelder store og små fly osv (litt mer vrient mot helikoper) men her har noen kanskje et forslag å komme med ?

    • Nye batterier blir ladet opp og satt i modellen, og test kjørt på bakken der jeg binderfast flyet og har koblet inn "power / watt meter) og så kjører jeg det på 50% throtle i den tiden som er beregnet eller antatt for modellen, og hvert minutt tar jeg 10seunder med 100%.
    • Avleser så på powermeterer, Ah og peak watt som er tatt ut av pakken fram til "low volt cut of" slår inn. Denne testen viser godt om batteriets C rating mather opp til modellen samt at de leverer det de skal).

    (Dette blir notert i en liten logbok, jeg har for batterier sammen med dato de ble kjøpt inn osv).



    Når jeg så merker at et batteri kanskje ikke "leverer" samme futt som tidliere, eller man merker at spesielt tiden med lading da den skal ta ballanseringen øker vesentlig, da dette ikke bær være lengre en selve ladetiden da spenningen går fra 3,8 og opp til 4,1+ V.
    Typisk tar jeg normalt ut 50-60% og da lader jeg normalt opp batteriene igjen 1C på ca 38 til 45 minuter. Om laderen så står mer en 20min osv på ballansering blir jeg skeptisk til om batteriet skal testes igjen for om det er blitt "slitent" og klart for utskifting.


    • Når man har et batteri man er litt usikker på eller bare vil teste, gjentar man bare prosedyren som da batteriene var nye, og sammenlikner med hva man har skrevet i logg boken.



    Spesielt har jeg oppservert at gamle batterier har svekkelse i følgende parametere:

    * Spenningen fra fullladet 4,2v/celle faller vesentlig raskere ned i starten en når de var nye, dette går bra så lenge man har lav belastinging og kan kan nesten få ut samme "mAh" som tidligere, men om man peaker belastingen med 100% throtle så faller den umidelbart til at esc tar low Volf cut og da kan man jo gå i bakken osv.
    Man kan ser også dette tydlig om man ser på "watt" som blir levert når man tester batteriet på bakken, da man ofte bare klarer å få ut 70-80% av watt i forhold til når batteriet var nytt... (Dette gir jo en svakere motor) og det blir ikke noe gøy i luften...

    * Neste test er å ta "50% run / 10s / 50% /10s/ ... " testen og jeg har opplevd at pakker jeg kun synte svar blitt litt slappe, faktisk under denne testen viste at etter bare 2 minutter i drift, gikk i "low volt cut" på andre og tredde 10seunders periode med maks throtle osv.
    (men pakkene leverte fortsatt nesten opprinlig antall mAh som da de var nye) men her opplevde jeg at flyet hadde problemer med å hovre like godt som tidligere..



    • Når det gjelder fysiske "kjennetegn" så kutt ut alle batterier som sveller opp, da dette er et tegn på at de ikke har det bra!
    • Får du stadig "connections brake" eller andre alarmer på din lipo lader, så er batterier dårlig og bør ikke brukes.


    => Tenk over følgende, ville ut bare på trass bruke et ustabilt og dårlig batteri som kan slutte å virke, når prisen på dette kun er 10% av prisen på modellen du vraker i bakken.


    Har vært veldig fornøyd med denne "test/vedlikeholds-rutinen" og det har gjort at jeg pr dags dato aldri har mistet en modell i bakken pga batteri feil, det bort fra da jeg prøvde en SR120 i luften i -25kalde blå og fant ut at et 1s/520mAh batteri som ligger åpent for kald luft, mister MYE effekt raskt og det kan 1 minutt fly tid kontra normalt 5 minutter når det er normalt temperatur i været.

    Så hold batteriene temperert så de ikke blir for klade, (speielt vi som flyr hele året). (kjølebag med noen brusflasker med varmt vann) er en fin måte å ta med seg batterier ut om vinteren.


    Det finnes vel andre der ute som også har laget seg en rutine rundt dette med vedlikehold og hvordan holde overikt, så det vil være hygglig om det blir litt skriverier rundt denne saken. Kanskje vi i fellesskap kan komme fram til en "guide" på temaet.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Bra initiativ. Men er uenig om din generelle bedømmelse av nanotech. Jeg kjøpte en 78" av Havard.j for en tid tilbake, sammen med to sett nanotech 5000mah 25c. Vi har tilsammen garantert over 500 turer pr sett batterier på dette oppsettet. Begge har alltid ladet 2C, hele tiden, men aldri tatt de under 3.7v pr celle.
    Disse batteriene fungerte utmerket selv etter de 3 årene vi hadde det tilsammen. Fortsatt 8-8.5min flytid, uten å føle at batteriene ble så særlig slappe. Fikk fortsatt innpå riktig antall mah.

    Sier ikke at dette er de beste batteriene, men når de fungerer så lenge og så bra, så kan en deretter spørre om det er verdt å betale 3x mer for de dyre merkene.

    Jeg følte ikke det når jeg kjøpte batterier til det nye el flyet mitt iallefall. Men så er jeg nøye på å ha overkapasitet i de til formålet. Jeg ser tydelig i logg på esc at de taper spenning islutten av flighten, merker det forsåvidt også, men det gjør meg ingenting. Alle batterier gjør jo det, men mulig de dyre taper mindre effekt for all del. Det gjør meg som sagt ingenting da jeg har plenty power.

    Ps; en i klubben lader 4500mah batteriet sitt med max merket lading, 8C hver gang ser jeg nanotech det og. Det føler jeg kanskje er litt drøyt men det funker for han ennda iallefall. Ikke blir de varme under lading heller.
    Ola G Bråten -77
    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
    3DHS Slick 89" Q80-8m
    Jeti DS-16

    Comment


    • #3
      Originally posted by OlaGB View Post
      Bra initiativ. Men er uenig om din generelle bedømmelse av nanotech..
      Jeg var nok litt vel bastant i omtalen av Nanotec batteriene, og har mange rundt meg som har brukt mange av disse, har nok vært litt uheldig med de jeg har hatt til nå, da de svellet opp etter rundt 50gangers bruk i en sebash 30e, (4s2200).

      Men det jeg prøver å belyse i tråden, er at mange skriver mye om hvor kjøpe batterier, hvem er bra osv. Andre skriver om at disse tar fyr og det nok av videoer på nett rundt dette. Men det er ikke så mye skrevet om det med selve hvordan bruke og følge opp disse, samt når definerer dem som "slitene".

      Hadde tidligere en liten prat med noen rundt den fine guiden, om Lilp som ligger fra hovedmenyen og den er vel og bra. Men det finnes jo nesten like mange meninger som vi alle har modeller på hobbyrommet rundt dette temaet.
      Så kanskje flere rundt i riket, kan skrive litt om hvordan de "følger opp sine batterier" både med erfaringer hva man ikke skal og hva som kan være lurt.

      => Mulig summert opp dette med tiden kan bli et vedlegg til den omtale "lipo guiden" ?
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Jeg bruker Quanum batteri telemtri enehet (er visst borte fra HK nå) og lander alltid i god tid før jeg har passert 3,7. Og hjemme lader jeg alltid 1C uansett hva batteriet sier, og det ser ut til å fungere bra selv på billige Turnigy pakker som blir mye brukt. Min erfaring med Nano begrenser seg til små batterier, men den er såpass dårlig at jeg velger heller Turnigy eller Rhino som tilsynelatende holder den C verdi som er oppgitt. Det har ikke de Nano batteriene jeg har gjort.

        Comment


        • #5
          Originally posted by AudunJ View Post
          .
          .
          • Får du stadig "connections brake" eller andre alarmer på din lipo lader, så er batterier dårlig og bør ikke brukes.

          .
          .
          Får man "conn. break" så bør man sjekke ledninger, loddinger og ikke ikke kaste batteriet. Det er først når man
          ser vesentlig avvik mellom celler uten feil på ledninger eller lader da bør man vurdere om det skal degraderes.

          Husk! Dårlig kontakt feil kan også ligge på lader siden!

          Degraderes betyr at 3S blir 2S dersom ei celle er dårlig.

          Comment


          • #6
            Jeg er litt noob på LIPO, og trenger få se testbenken din engang....

            Comment


            • #7
              Originally posted by Initium View Post
              Jeg er litt noob på LIPO, og trenger få se testbenken din engang....
              Veldig enkel testbenk, bruk flyet du har, bind halen til flyet fast massivt i forhold til flyets trekk kraft. Eks vedovnen i stua start motor og blås alt av støv rundt i stua... Viktigste verktøy er en klokke og selve kontrollen til flyet....

              Nb, hold husdyra i betryggende avstand.
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                noen har litt mye fritid ser jeg......

                Comment

                Working...
                X