Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading fra bilbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading fra bilbatteri

    Nå som sesongen er i gang, så ser jeg på muligheten for lading fra bilbatteri når jeg er ute å flyr. Men hvor mange 2200mah 3s lipo kan jeg lade fra et bilbatteri før spenningen er for lav til å få start på bilen?

    Har regnet litt, og om et bilbatteri går fra 12.5v til 12v så har det 50% kapasitet igjen. Som da vil si ved et 70 amp batteri så har jeg dratt ut 2.8amp. Og et 2200mah batteri som går fra 3.3 -> 4.2 volt så bruker jeg ca 500mah for å lade det opp igjen. Og da får jeg 2800 / 500 = 5.6. Så rask regnet så kan jeg da lade 5 stk 2200mah lipo fra et bilbatteri uten at spenningen blir for lav.

    Noen som har noen meninger? Hvordan fungerer dette i praksis?

    I første omgang tenkte jeg å lade rett fra bilbatteriet, og planen etterhvert er å bygge en batterikasse med et 120AH blybatteri.

  • #2
    Var ikke helt med på den utregningen... Jeg tenker som følger (type kjapt overslag): Et 3s Lipo batteri er ca. 12V, altså det samme som bilbatteriet. Skal du fylle 2Ah på Lipoen, bruker du ideelt ca. 2Ah fra bilbatteriet. I praksis er det alltid tap i laderen, så det vil gå med noe mer. Nå skal du jo helst ikke utlade en Lipo mer en 70-80%, så her gjør jeg det veldig enkelt, og sier at du trekker like mange Ah fra bilbatteriet som Lipoens totale (nominelle) kapasitet. Mao. har du en 3s 2200mAh (2.2 Ah) Lipo, regner jeg at jeg tapper 2.2Ah fra bilbatteriet. Hvis du da har 70 Ah på bilbatteriet, og tillater deg å bruke halvparten på lading, ender du opp med 35Ah / 2.2 Ah = 15.9. Nå bør man nok være ganske konservativ, og sette grensen litt lavere, si rundt 12 pakker. Dette forutsetter selvsagt at bilbatteriet er fulladet i utgangspunktet. Mange biler har mye mindre batteri - rundt 45Ah, og da skal det ikke veldig mye lading til før det merkes.

    Forenklingen med like mange Ah fra bilbatteri som inn på Lipo, gjelder bare 3s pakker! Bruker man f.eks. 6s pakker, må laderen øke spenningen internt, og det koster selvfølgelig. 2Ah inn på en 6s pakke (rundt regnet 24V) krever 4 Ah (omtrent!!) ut fra bilbatteriet på 12V.

    Ganske forenklet dette, men riv ruskende galt blir det ikke. Og til slutt, når man snakker batterier er det helt avgjørende å skille mellom strøm som måles i ampere (A), og ladning som måles i ampere timer (Ah). Strøm - eller strømstyrke - sier noe hvor mye strøm som går i et gitt øyeblikk, mens ladningen sier noe om "hvor mye strøm man har på tanken". Det rotes utrolig mye med disse begrepene..
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #3
      Det enkleste er vel å ha med et løst, gjerne et gel-batteri. Et 50Ah gel-batteri er tett, og ikke galskap tungt....

      Comment


      • #4
        Jeg foretrekker også eget batteri, og har et 75Ah fritidsbatteri til formålet. Det er omtrent hva jeg gidder å trekke rundt på. Er det behov for mer strøm er det over på generator. Men skal man lade fra batteri er det uansett greit å ha et forhold til strømtrekk og utladningsgrad - enten det gjelder bilbatteriet eller et separat batteri. Med litt størrelse på batteripakkene ruller amperetimene fortere enn man ofte tenker seg.
        Knut

        Diverse fly; de fleste med propell...

        Comment


        • #5
          Det finnes forskjellige typer bly batterier. Kjøp et type som tåler dyp utladning. Et start batteri dør ganske fort. Det et bedre jo større det er. Alternativet er aggregat. Men det bråker.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Eller solstrøm på stripa.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Bruker selv et 45At gelbatteri fra en UPS, fungerer utmerket. Har nå enda ikke klart å tømme det på stripa.

              Comment


              • #8
                Bruker et 20 Ah blybatteri + et 17 Ah gel batteri som sitter i en hjeplestarterboks fra Europris ved lading av 3 cellers 2200 mAh pakker. Ved lading av 6-cellers pakker paralellkobler jeg. Behøver ikke lade så mye på stripa, har 7 stk 3-cellers pakker som lades hjemme på forhånd.
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Jeg gikk gjennom den samme kverna for noen år siden.

                  Det jeg fant ut av da er at lading på stripa fra et stort batteri er upraktisk av to grunner:

                  1) Lading fra bilbatteri sliter mye på bilbatteriet, med mindre motoren er igang. Startbatteriet er ikke laget for å lades mye ut jevnlig.
                  2) Man må ha et ganske stort batteri for å lade mange 2200 mAh/3S-lipoer

                  Jeg endte med å heller kjøpe mange lipoer og ikke lade på stripa. 2200 mAh/3S-pakker koster ikke så mye. Når jeg gikk opp i helikopterstørrelse, kjøpte jeg heller et aggregat. Jeg bruker et 2000W Kipor-aggregat, og med det kan jeg lade 12S-pakker til 700-size heli like raskt som jeg flyr. Jeg flyr to pakker mens jeg lader to pakker.

                  Aggregatet bråker litt, men du trenger jo ikke å la det stå akkurat der du flyr.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har brukt et 60amp startbatteri fra en kassert bil og det funker for meg. må bare sette den til lading når jeg kommer hjem Nå flyr jeg sjelden en hel dag, og møter alltid med nyladet batterier, også "bilbatteriet" om nødvendig. Minuset er at det er litt "tungt". Larvik modelflyklubb har 12 og 24 volt på veggen inne og ute på brakka
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Trodde egentli at man ikke fikk inn på mer enn 0,440A på et 2200mah batteri, når det går fra 80% 3.36v pr celle til 4.2V pr celle.
                      2200 x 0,80 er jo 1760, som da blir 2200 minus 1760 som igjen bli 440. Derfor trodde jeg det skulle holde bra med et bilbatteri.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RogerM View Post
                        Trodde egentli at man ikke fikk inn på mer enn 0,440A på et 2200mah batteri, når det går fra 80% 3.36v pr celle til 4.2V pr celle.
                        2200 x 0,80 er jo 1760, som da blir 2200 minus 1760 som igjen bli 440. Derfor trodde jeg det skulle holde bra med et bilbatteri.
                        1760 mAh er det du tar ut av cella, og lader inn igjen. 440 mAh er det som er igjen på batteriet når du har brukt 80 % av den når den er fulladet.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment

                        Working...
                        X