Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 motorsystemer på samme mottager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 motorsystemer på samme mottager

    Hei,kunne tenke meg å bygge en indoor modell med 2 motorer,lurer litt på hvordan man da kobler 2 fartsregulatorer på samme motager.tenker på å bruke en y kabel, men siden begge har bec blir jeg litt usikker.Tar jeg ut støm ledingen av den en kontakten så kun den ene leverer støm til RX ?blir et børsteløst oppsett regner jeg med så jeg kan ikke bruke en esc på begge motorer.håper noen kan hjelpe her.
    Mvh
    Terje

  • #2
    Jepp bare å ta ut strømledningen, den røde på kontakten til den ene regulatoren.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Som du antyder så burde en "lur" Y-kabel virke. Kabelen må være "Y" på jord og servopuls, mens + spenningen kun er koblet til en ESC. Batteriet kobles til begge ESCene.

      Comment


      • #4
        Det beste er normalt å bruke 2 like esc'er og koble de sammen med en y-kabel. Eventuelt på sin egen kanal på mottakeren for miksing og sånt. Uansett må du koble fra den ene bec'en, fysisk gjøres det ved å fjerne den midterste lederen i servokontakten.

        Det går også å kjøre to motorer på en bec, men jeg fikk det aldri helt til. Veldig typisk at en motor starter, og den andre bare står og hakker. Dette avhenger av alt fra kabling til selvfølgelig esc'en.

        Med 1 esc må du lage en ykabel på motorsiden, med to må du bruke 2 batteri eller lage ykabel på batterisiden.

        Lykke til!

        EDIT: mye samtidige svare her
        heltpropell.com
        Trondheim MFK

        Comment


        • #5
          bare til opplysning: det er mulig å kjøre to ESC'er og bruke BEC kretsene fra begge. vet at det ligger et koblingskjema for dette på forumet. men uansett så er det enkleste å kjøre en BEC
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Hei Igjen,takk for svarene.Da er det bare å planlegge innkjøpene.Har tenkt å prøve meg på en indoor modell av en Pondracer i 3mm depron.Blir en siluett modell ala Shockflyer.
            Mvh
            Terje
            Attached Files

            Comment


            • #7
              For å kunne kjøre to motorer på en ESC er det viktig at de er like, spesielt at de har samme Kv. Særlig blandt billigmotorene kan det være store variasjoner. Jeg kjører to motorer på samme ESC uten problemer, men disse har jeg viklet selv.
              Det er en del ting man må ta hensyn til ved bruk av to ESC også. Her finner du en artikkel ang. begge metoder: Castle Homepage
              Alle regulatorer fra Castle Creation takler at flere BEC'er kjøres i parallel, d.v.s. at man ikke trenger å koble bort + ledningen fra den ene. Oppsettet takler da dobbelt så høyt strømtrekk fra servoene og det blir lik varmeutvikling i de to regulatorene.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by tstens
                Hei Igjen,takk for svarene.Da er det bare å planlegge innkjøpene.Har tenkt å prøve meg på en indoor modell av en Pondracer i 3mm depron.Blir en siluett modell ala Shockflyer.
                Mvh
                Terje
                Har sett på denne selv, veldig fint fly synes jeg! Og så er jeg svak for 2-motors fly...

                Lykke til med denne, og post gjerne bilder underveis!
                heltpropell.com
                Trondheim MFK

                Comment


                • #9
                  Originally posted by william123
                  bare til opplysning: det er mulig å kjøre to ESC'er og bruke BEC kretsene fra begge. vet at det ligger et koblingskjema for dette på forumet. men uansett så er det enkleste å kjøre en BEC
                  det er vel denne du mener;
                  Attached Files
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke noe problem å parallellkoble 2 regulatorer med en vanlig y-kabel. Jeg har gjort det med hyperion-regulatorer, og det er heller ikke noe problem sett fra et teknisk synspunkt.
                    Rolf Bakke
                    Mine RC filmer på YouTube:
                    http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

                    Comment

                    Working...
                    X