Announcement

Collapse
No announcement yet.

El oppsett, løst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • El oppsett, løst

    Hei alle,

    Skriver dette for å dele med alle en erfaring jeg har betalt en god del for

    Jeg kjøpte meg en mini Funtana, med dette inni:
    ESC E-fight 40A,
    motor E-flight 480,
    to motakere Hitec Electron 6 Fm 35Mhz og Hitec HFS05MS, først den ene lille så ombestemte jeg meg.
    servoer 4 x Hitec HS-225BB Mighty Mini.

    Jeg to med meg boksene og dro til Gran Canaria og fikk alt sammen.

    Første turen ble kort, det var en del vind og jeg hadde for store rorutslag. Jeg brakk mototakslingen og flyet med innehold fikk seg en del bank. Problemet var bla at jeg flydde i en sten ørken, eneste gresset jeg kunne finne var en golf bane hvor jeg ikke brydde meg om å spørre. For å komme på vingen kjøp jeg et skrujern, 4 mm aksling og en slipeskive for kutting (10 + 250 kr), pluss en del liming og enda mer solbrent fikk jeg det det sammen. Denne gangen brukte jeg den lille motakeren ettersom jeg ikke stolte helt på den som falt ned.

    Kom meg opp mellom steinene og opp i luften igjen, mistet kontrollen, men var ikke helt sikker på om det var meg eller flyet. Uansett møtet med ørkenen og bagasje behandlingen på flyet hjem betydde nytt fly.

    Da jeg kom hjem lånte en kar dual conv mottakeren av meg og fortalte meg den var ok. Så da jeg kjøpte meg en ny mini F brukte jeg alt fra det første flyet. Kom meg denne gangen opp her i Stavanger, men igjen falt jeg ned . Denne gangen i et tre så nesten ingen skader. Andre gutta sa at jeg hadde stålt ut etter for lite fart og svinget med vinden. OK, min feil, plastret flyet og tok av. Denne gangen holt jeg meg 50 meter opp i luften. Bra taktikk, etter mindre en 1 min flyging fikk flyet spasmer, så ut som en kråke som ble skutt på. Motoren kuttet, men denne gangen kom jeg meg ned. Ny mottaker kjøpt og flydd, samme historie, deretter kjøpte jeg ny ESC for det kunne nå ikke være noe annet. Samme historien igjen

    Så nå var det ikke noe mere og bytte, måtte begynne og tenke!! Flyttet rundt på antenner, ledninger osv, ingen hjelp. Det måtte være støy fra ESCen som var problemet. På flyplassen tok jeg to store stopskiver og viklet ledningen fra ESC til mottakeren rundt denne 3-4 ganger. Problemet borte

    Har nå byttet ut stoppskivene med en feritt kjerne og alt er bare bra, så nå har jeg to motakere og en ESC til overs pluss to stoppsikiver. I tillegg en del erfaringere rikere.
    Last edited by solvang; 23-04-07, 17:58.
    Lars Solvang
    Stavanger RC Klubb
Working...
X