Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av svidd ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av svidd ESC

    Fikk svidd en av mine ESC's her om dagen. Dette var en H-Wing Pentium 25 fra United Hobbies. Jeg fjernet krympestrømpe og kjøleplate. Det første bildet viser hva som skjulte seg under. Alle 5 Mosfet transistorene i øverste rekka var brent (også de uten ytre, synlige skader).
    De tre transistorene til venstre står i parallel og har som oppgave å koble den øvre motorledningen til den ene batteripolen. De to til høyre gjør det samme mot den andre batteripolen. Det er selvsagt viktig at ikke dette skjer i samme tidsrom, da dette vil fortone seg som en kortslutning av batteriet gjennom de fem transistorene. Antar det er dette som har skjedd. Strømtrekket var kun ca. 8A. Årsaken er sannsynligvis at regulatoren ikke taklet turtallet. Dette lå på 25.000 RPM. Motoren har 12 poler. Magnetfeltet i statoren roterer da med 150.000 RPM!
    Har tidligere opplevd det samme med to 15A regulatorer (TowerPro). Altså hadde jeg to vrak liggende. Jeg loddet av de brente komponentene, hentet nye blandt de som ennå var inntakt på de to andre, og loddet disse på. Neppe like god(?) som ny, men den klarte i hvertfall å spinne opp en motor uten last.
    Attached Files
    Fred Larssen
Working...
X