Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang. børsteløst oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Oh ja programmering. Men hva er det som ligger i "timing" da egentlig ? Og hva med "grader" ?

    For mine behov syntes jeg at jeg får tilfredsstillende ut av billige esc på max ca 30A uten programmering. Kanskje har jeg forsømt meg litt der ?

    mvh
    primera

    Comment


    • #17
      Jeg hakke peiling på "grader", men det har sikkert mange andre her (Jeg GJETTER at det er noen esc´er som har mange flere nivåer enn de tre, og at det EVENTUELT er snakk om noe sånt).
      Når det gjelder lav/normal/høy så blir det omtrent som med pitch på propeller, slik jeg forstår det. Lav får høyere moment, men lavere fart, høy får svakere moment, men høyere fart. Her er det bare å fyre løs hvis det er noe jeg har misforstått.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #18
        Originally posted by primera View Post
        Hei, dette skjønte jeg ikke. Kan du forklare ?
        Timing ? Grader ?

        mvh
        pimera
        Blir som en "høy tenning", "advance" etc etc. Motorer med mange poler har litt eller god gevinst av høy timing, motorer med få (2-3 poler) (mange inrunnere) SKAL ha lav timing og kan ta skade av "høy" setting.

        OK, enkelte motorer med lav induktans og mange poler har det mer ideelt på en medium timing, men tjener på å heve PWM-settingen. Men dette gjelder ikke gjennomsnittsmotorene, da snakker vi Actro, noen Kora etc. Standard PWM passer langt de fleste standard motorene. Også alle AXI`ene. Standard betyr rundt 8kHz.

        Nesten alle AXI`ene har 14 poler, bare polantallet tilsier høy timing. En sjekk hos ModelMotors bekrefter dette samt anbefaler 24` hvis dette kan settes.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          Var og fløy en tur i helga. En kamerat har akkurat samme batteripakkene som meg. Prøvde en av hans, og det ble mye mer futt med denne pakka. Steg ganske greit vertikalt. Det skal sies at hobbyrommet mitt er temmelig kjølig (murkjeller) og jeg har heller ikke vært flink til å lagre pakken på 50%.. Kan kanskje ha noe å si? Kan det skille så mye fra batteri til batteri av samme merke, selv om det er billigbatteri? Men flytiden er god. Tipper jeg flyr bortimot 20 min på en pakke...
          Last edited by AudunN; 03-03-09, 21:50.
          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #20
            Originally posted by AudunN View Post
            Kan det skille så mye fra batteri til batteri av samme merke, selv om det er billigbatteri?
            Spesiellt når det er et billigbatteri! Balanserer du pakka når du ladet den opp?
            Hvis ikke kan det være håp

            Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


            http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

            Comment


            • #21
              Bruker balanserer ja. En enkel lader som følger med e-flite blade cx2 heli. 2-3 celler, 0,65A ladestrøm. Har funka greit til andre lipopakker jeg har...
              ______________________________
              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

              Comment


              • #22
                Batteriene har ikke vondt av kulde når de oppbevares, tvert imot. Men de blir forringet av å oppbevares fullada.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #23
                  Hjemmelaget trainer erfaringer

                  Originally posted by AudunN View Post
                  Har en delvis hjemmelaget trainer i styroform med følgende oppsett: axi 2212/26, apc 9x6e, 16A esc av ukjent merke og 3s lipo 1500 mah (kinabatteri kjøpt på ebay for en slikk og ingenting...) Flyet veier under 400 gr. Det flyr greit, men er ikke akkurat noen rakett. Utifra motor/vekt forhold burde den stige greit vertikalt, noe den ikke gjør... Er det noe å hente ved å bytte til en større regulator og et batteri av bedre kvalitet?
                  Leste igjennom tråden og tenkt litt på mine erfaringer (les bommerter på området)

                  1. 16A ESC, kjøpte en billig "Tower Pro 18A" som viste seg å vere en "Toward Pro"
                  den gav ikke den effekten den skulle byttet den inn. Så din ESC trenger ikke gi
                  16A til motor selv om den er merket med det.

                  2. 3S 1500mah batteri er stort og tungt for 400g fly vekt. Jeg bruker 2S-3S 400-
                  500mah på fly med vekt 150-250g. Tror 2S - 3S 750-800mah 15-20C pakke
                  ville passet deg bedre. Lavere vekt bedre effekt ...

                  3. Plassering av horisontalt tyngdepunkt i flyet. Hold flyet vertikalt med batteri i
                  (fullt lastet) etter propell feste. Henger det rett ned er det bra. Dersom flyet
                  ikke henger vertikalt bør du flytte batteri eventuellt motor.

                  4. Luft strøm fra propell/luftmotstand: Dersom noe blokkerer/bremser luftstrømmen
                  så hjelper det ikke med masse motor kraft. Lagde et triplan med balanseror på midt
                  vinga det var ingen umiddelbar suksee, fjernet balanseroret og vips så fløy fuglen
                  Vekta var mellom 250-300g da med 3S460mah 15-20C billig kina batteri med billig
                  Hextronik motor.

                  5. Balansere propell. Vibrerer flyet så går det mye energi i det og du får mindre
                  effekt ut.

                  6. Stigning på propell i forhold til turtall kan hende APC9x6E propellen gjør at motoren
                  ikke har et optimalt turtall på full throttle og dermed ikke gir den forventede effekten.
                  Prøv propell med lavere stigning (gire ned).

                  Til slutt ikke gi opp! Det er alltid en løsning.

                  Odd H.
                  Last edited by Ofly61; 14-03-09, 19:19.

                  Comment

                  Working...
                  X