Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forlenge 6mm motoraskling - hvilket material?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forlenge 6mm motoraskling - hvilket material?

    Hei..

    Jeg har en Axi 4130/20 som jeg trenger å forlenge akslingen på. Har gjort et par forsøk med å dreie akselforlenger, men har så langt ikke klart å få det 100%. Tenker derfor i baner av å lage en aksel i ett stykke, men har så langt ikke funnet ut hvilket material og hvor jeg kan kjøpe det.

    Akslingen er Ø6 skal forlenges med 30mm, til en total lengde på 115mm.

    Noen som har tips?
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

  • #2
    Tror kanskje jeg ville prøvd med 2344-stål. Det er ganske lett å dreie, overflaten blir ikke så verst og det kan herdes. For best mulig overflate anbefalte leverandøren herding før bearbeiding. Selv herdet jeg etterpå.
    Jeg brukte det dog ikke til aksling, men til å lage et freseverktøy.
    Terje

    Comment


    • #3
      Hei og takk for svar.

      Jeg hadde håpet å slippe å dreie og bearbeide materialet. Primært er jeg på jakt etter en eller annen form for ferdig herdet akselstål, 6mm, som jeg kan kappe til på lengde og frese spor til settskruer. Har ikke dreieutstyr, eller erfaring med herding, selv og er avhengig av andre for å gjøre et nytt forsøk på forlenger.

      Siste forlenger ble nesten perfekt; ikke noe synlig kast, ingen bevegelse i skrutrekker som legges inntil mens akselen roterer - men kan kjenne en liten anelse ujevnhet med fingrene når akselen roterer.
      Det vil antakelig være uproblematisk å benytte denne, men i lengden vil jeg ha det 100%.
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Det finnes ferdig herdede og presisjonslipte akselemner i forskjellige diametre, husker bare ikke hva de heter. Av disse er det bare å kappe den lengen man trenger, de er perfekte på diameter og retthet. Kan prøve å finne ut hvor de kommer fra på mandag når leverandøren åpner.
        Terje

        Comment


        • #5
          Det setter jeg stor pris på, tusen takk!

          Har funnet ferdig herdede emner hos lokal forhandler, men de har desverre ikke 6mm.
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Hva med toppdelen av en 6mm bor?
            Rolf Bakke
            Mine RC filmer på YouTube:
            http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

            Comment


            • #7
              Eller rotoraskling til et 450 heli:
              Siden finnes ikke
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Hei "sjaa"
                Husker at det er noe som ble kalt sølvstål, det kalles antakelig for det enda.
                Det er slipt til helt nøyaktig diameter + at det er 100% rett og leveres i 1 meters lengder. Vet at noen brukte det til å smi bl.a. treskjærerjern av, så kvaliteten er nok prima. det forhandles i allefall av stålgrosister, som f.eks. Norsk Stål, og sikkert mange andre også.

                Lykke til.

                Comment


                • #9
                  Takk for tips alle tre!

                  @LazyBee: Det kan kanskje fungere dersom jeg finner et bor med 115mm lenge uten spor.

                  @flarssen: Dette er et godt tips, tror faktisk jeg kan ha en slik liggende, skal sjekkes. Husker du lengde på disse, i tilfelle jeg ikke har liggende?

                  @Razzle: Jeg har sjekket ut sølvstål hos T O Slettebøe AS, men ble ikke imponert. Så på en 1m lengde og det var alt annet enn rett. Det kan nok finnes bedre emner enn det de hadde, men foreløpig er sølvstål skrinlagt.
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sjaa View Post
                    Takk for tips alle tre!

                    @LazyBee: Det kan kanskje fungere dersom jeg finner et bor med 115mm lenge uten spor.

                    Nærmeste jernvarehandel har lange bor.
                    Bare flygreier: )

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sjaa View Post
                      @flarssen: Dette er et godt tips, tror faktisk jeg kan ha en slik liggende, skal sjekkes. Husker du lengde på disse, i tilfelle jeg ikke har liggende?
                      Sorry, den jeg linket til er vel bare ø5mm. Eco8, SJM430 og sikkert andre 500 size heli har ø6mm aksling på ca 150mm.
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        @Cissaman: Takker, skal sjekkes.

                        @Flarssen: Fant ut det med ø5, men har sendt en forespørsel til Elefun om de har andre alternativer. Aner du hvem som forhandler de andre merkene i Norge?
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sjaa View Post
                          Aner du hvem som forhandler de andre merkene i Norge?
                          SJM: http://www.micro-hobby.com/product_i...roducts_id=337
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Så er saken løst!

                            Fant dette hos Elefun etter god hjelp fra Gig. Nok en gang er kundeservicen til Elefun upåklagelig, med besvart mail på under 1 time med mål på produktet.

                            Hyperion aksling: 6mm tykk og 108mm lang.

                            Så får jeg heller gremmes i det stille over at ikke jeg sjekket dette litt grundigere på FORHÅND :S

                            Takk til alle som har kommet med gode råd...
                            Mvh
                            JoE
                            Agder Modellflyklubb

                            Comment

                            Working...
                            X