Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontronik er bra saker - Towerpro er nok ikke det

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontronik er bra saker - Towerpro er nok ikke det

    Jeg har byttet ut en 70A TowerPro esc med en Jive 80 LV og forskjellen er stor. Eagle Tree sier max effekt på 1038 watt med Jive mens høyeste jeg oppnådde med TowerProen var 813 watt, dette merkes i lufta. Towerproen var glovarm etter tur mens Jiven knapt er varm, 31 grader. Rett nok klarte jeg aldri å sette opp Towerproen skikkelig, etter å ha testet alle mulige kombinasjoner av timing og pwm hørtes ofte motoren rett og slett "rik" ut med Towepro.

    Var Towerproen defekt på noen måte tro, forskjellen i ytelse (og brukervennlighet) er veldig stor i favør av Kontronik? (Prisen snakker vi ikke om )
    --
    Thomas Kvitle Jenssen

  • #2
    Dette har jeg prøvd å fått folk til å forstå siden forumets morgen... Shit walks, money and quality talks...
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #3
      Buy cheap, buy twice...... har lært samme leksa selv.

      Comment


      • #4
        Eller:
        Du får hva du betaler for

        Comment


        • #5
          Jeg har flydd noe helt sinnsykt mye med Towerpro og syns det har vært helt topp. TP har levert det som ble lovet og har aldri sviktet meg Men har en følese at med disse billig merkene så er det litt sånn at noen har flaks, andre ikke. Dumt men, men.

          Comment


          • #6
            Skal du sammenlikne ting så hold produktene inne for sammen klasse!
            Selvfølgelig er en Kontronik regulator til 3000.- kroner bedre enn en Towerpro til 120.- kr.
            Hvis du som du nevnt har en regulator, motor kombinasjon som "skurrer" i utgangspunktet så har du en misstilpassing og du kan heller ikke vente at den skal yte 100%.
            Har du forresten sjekket at motor og regulator passer sammen (KV, antall poler osv).

            Har brukt flere av W25 ESC'ene til TP og elektronikken fungere helt utmerket, Quadrocopter verden elsker denne ESC'en siden den faktisk er ekstremt rask, vi bytter ut styreprogramvaren til ESC'en slik at den støtter I2C, dette gir oss en full digital overføring mellom mottaker å ESC som gir oss ca 100 ganger raskere oppdatering enn tradisjonelle ESC'er som f.eks Kontonik.

            Hvis du ikke ønsker å bli flådd men allikevel vil ha en meget god regulator med flere programmerings muligheter, så kan jeg anbefale Turnigy PLUSH eller enda bedre en HobbyWing Platinum serien.
            Begge er meget gode og ligger i prisklassen 200-300.- kroner, så kan du ta de 2700,- kronene du sparer å kjøpe et nytt fly!!!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Skal du sammenlikne ting så hold produktene inne for sammen klasse!
              Selvfølgelig er en Kontronik regulator til 3000.- kroner bedre enn en Towerpro til 120.- kr.
              Hvis du som du nevnt har en regulator, motor kombinasjon som "skurrer" i utgangspunktet så har du en misstilpassing og du kan heller ikke vente at den skal yte 100%.
              Har du forresten sjekket at motor og regulator passer sammen (KV, antall poler osv).
              Jeg er enig i at det ikke er en fair sammenligning, jeg irriterer meg selv over sånne "tester" i avisen som sammenligner driller fra Biltema og Black & Decker med profft verktøy fra Hitachi og Festool, disse produktene er ikke beregnet på samme bruk eller marked. Men kan vi si det samme om Towerpro og Kontronik, er min 5s1p og Hyperion Z-4025 for "profft" for en Towerpro? Det var ikke meningen å sammenligne produktene direkte, som du sier så er de helt forskjellige klasser.

              Hvordan sjekker man at en esc passer mot en motor, hva er kriteriene og hvor finner man informasjon?

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Har brukt flere av W25 ESC'ene til TP og elektronikken fungere helt utmerket, Quadrocopter verden elsker denne ESC'en siden den faktisk er ekstremt rask, vi bytter ut styreprogramvaren til ESC'en slik at den støtter I2C, dette gir oss en full digital overføring mellom mottaker å ESC som gir oss ca 100 ganger raskere oppdatering enn tradisjonelle ESC'er som f.eks Kontonik.
              Kult, merker du noen forskjell i praksis med raskere oppdatering?

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Hvis du ikke ønsker å bli flådd men allikevel vil ha en meget god regulator med flere programmerings muligheter, så kan jeg anbefale Turnigy PLUSH eller enda bedre en HobbyWing Platinum serien.
              Begge er meget gode og ligger i prisklassen 200-300.- kroner, så kan du ta de 2700,- kronene du sparer å kjøpe et nytt fly!!!
              Takk for tipsene, det kan godt hende at jeg prøver en av dem neste gang. Men selv om prisforskjellen er formidabel (jiven kostet heldigvis "bare" 1800, ikke 3000 ) så har Kontronik en fordel i automatisk timing og pwm, for oss som ikke er eksperter og som har begrenset tid til å kåle med justeringer så er det en stor fordel. Vet du om noen andre produserter som leverer tilsvarende funksjonalitet?
              --
              Thomas Kvitle Jenssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by surpass View Post
                Jeg har flydd noe helt sinnsykt mye med Towerpro og syns det har vært helt topp. TP har levert det som ble lovet og har aldri sviktet meg Men har en følese at med disse billig merkene så er det litt sånn at noen har flaks, andre ikke. Dumt men, men.
                Towerproen min satt i en modell som ble kjøpt brukt så for alt jeg vet kan den være skadet eller defekt på ett eller annet vis. Det var litt dumt av meg å poste sånn at den ble sammenlignet med en Kontronik til 6 ganger prisen.

                Produksjonstoleransene er nok litt smalere hos de dyrere merkene men med så stor prisforskjell så vil det uansett lønne seg å kjøpe billig hver gang og heller tolerere at en sjelden gang så er det noe som ikke fungerer optimalt.
                Dog har det også sin verdi å kjøpe noe som "fungerer ut av esken". Jeg fikk det jeg betalte for denne gangen og i går så fløy jeg fire fine turer med massevis av power i stedet for å sitte på bakken og fikle, det var deilig!
                --
                Thomas Kvitle Jenssen

                Comment


                • #9
                  Hyperion Z-4025 er innenfor det jeg vil kalle en vanlig motor og skal ikke være for avansert fo en TP. Ser ut som du har et batteri/motor oppsett for et mellomstort fly og ikke en "depron" greie så jeg hadde valgt en av de litt mer avanserte ESC'ene under hvis du har planer om å bytte. (det kan også som du sier være noe feil på ESC'en fra TP)
                  Grunnen jeg ba deg sjekke er at det finnens noen inrun'ere med få poler og en enorm høy KV som de fleste regulatorer sliter med å følge.

                  Gjorde noen tester litt tilbake bare for å sjekke om det var noe å hente på å gå for en "dyrere" ESC, husker ikke helt detaljene i resultatene jeg endte opp med men de endte opp mer eller mindre likt i kombinasjonen nevnt under (pokker - må begynne å dokumentere det jeg gjør for ettertiden )
                  Brukte en Hacker A40 motor og følgende ESC'er Jazz 80-6-18, Jeti Spin66 og en Turnigy PLUSH 80A
                  Motoren ga mer eller mindre samme RPM. skyvekraft og temperaturforskjellen var minimal - det eneste jeg la merke til var at PLUSH'en en sjelden gang kunne "Hakke" litt akkurat i oppstart (noe jeg mener kommer av at den bl.annet har en intern prosessor som går på en lavere klokke)
                  Fikk inn et par Hobbywing Platinum som jeg skal sette inn i en SebArt Angel 30E - disse har et mer moderne og "hot'ere" elektronikk oppsette så jeg skal ta å kjøre den et par runder i testbenken for å se hva de duger til - tilbakemeldingene i div fora er bra.

                  Måten man styrer og balansere Quadrocopter'ene på er å regulere hastigheten mellom de 4 motoren, dette må gjøres ekstremt nøye og raskt derfor bygger vi om regulatorene til å kommunisere over I2C bus'en.
                  I I2C overfører man verdien f.eks ESC'en skal regulere etter og ikke som i steinalder teknologien PWM hvor ESC'en selv må regne ut hvor brede de analoge pulsene er som kommer fra mottakeren.
                  Dette gir ingen praktiske fordeler i en modell med en motor i nesa men jeg tok med eksemplet for å vise at TP ESC'en har en innmat basert på bra design og brukbare komponenter.

                  Lykke til
                  -Frank-
                  Last edited by Quadrocopter; 27-06-09, 11:36.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by thomaskj View Post
                    Jeg har byttet ut en 70A TowerPro esc med en Jive 80 LV og forskjellen er stor. Eagle Tree sier max effekt på 1038 watt med Jive mens høyeste jeg oppnådde med TowerProen var 813 watt, dette merkes i lufta. Towerproen var glovarm etter tur mens Jiven knapt er varm, 31 grader. Rett nok klarte jeg aldri å sette opp Towerproen skikkelig, etter å ha testet alle mulige kombinasjoner av timing og pwm hørtes ofte motoren rett og slett "rik" ut med Towepro.

                    Var Towerproen defekt på noen måte tro, forskjellen i ytelse (og brukervennlighet) er veldig stor i favør av Kontronik? (Prisen snakker vi ikke om )
                    Jeg hadde en toyota corolla, gammel en, til 100 000 kr. Så solgte jeg den og kjøpte ferrari til 2 millioner. Skal si det var forsjell gitt.......(neida gjorde ikke det)

                    Slike sammenligninger er rimelig usaklig. En snekker handler ikke hammer på biltema, fordi de holder ikke spesielt lenge for en snekker, men til husbruk duger biltemas hammer.
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Dette er allerede bemerket spitmk16 og thomaskj har beklaget det. Case closed og unødvendig kommentar.

                      Ut og fly folkens

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Illusion View Post
                        Dette er allerede bemerket spitmk16 og thomaskj har beklaget det. Case closed og unødvendig kommentar.

                        Ut og fly folkens
                        Beklager det.

                        Herlig vær om dagen. Måtte det vare til neste årtusen....hehe
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by thomaskj View Post
                          Jeg har byttet ut en 70A TowerPro esc med en Jive 80 LV og forskjellen er stor. Eagle Tree sier max effekt på 1038 watt med Jive mens høyeste jeg oppnådde med TowerProen var 813 watt, dette merkes i lufta. Towerproen var glovarm etter tur mens Jiven knapt er varm, 31 grader. Rett nok klarte jeg aldri å sette opp Towerproen skikkelig, etter å ha testet alle mulige kombinasjoner av timing og pwm hørtes ofte motoren rett og slett "rik" ut med Towepro.

                          Var Towerproen defekt på noen måte tro, forskjellen i ytelse (og brukervennlighet) er veldig stor i favør av Kontronik? (Prisen snakker vi ikke om )
                          Har ikke prøvd ESC med større effekt enn 30A men jeg fikk en fake
                          Tower Pro 20A merket Toward Pro den var elendig ja ... byttet den
                          inn igjen i en Turborix (rcglede.no). Turborix'en er heller ikke kvalitet
                          men fungerer, mangler programmerings kort til den så den samler støv
                          for øyeblikket.

                          Andre ESC billig merker som jeg har som fungerer er: Himodel, EMAX
                          og Hobby wing et eller annet. Dette er stort sett samme ESC men
                          med litt forskjellige funksjoner. F.eks så begynner en EMAX å sende
                          pipe lyder når kontakt med sender brytes (alarm/igjen finnings hjelp).

                          Odd H.

                          Comment

                          Working...
                          X