Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alt henger på kjøling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alt henger på kjøling?

    Kan man teknisk sett presse feks 3000 watt fra en 500 watts motor, bare ved å kjøre mere strøm, og man kjøler motoren maks (flytende nitrogen eller andre kjølevesker). Jeg snakker her om teknisk mulig, og ikke praktisk mulig. (man har sykt med penger og utstyr, og tenker ikke på at det skal være verken praktisk, eller at modellen skal fly)

    Jeg hørte dette på indoor sist gang, og kan si at jeg er enig, men jeg vil høre fra ekspertene.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Teoretisk ja, men i praksis nei.

    Du vil komme til et punkt hvor du ikke klarer å overføre nok varme ut av motoren, selv med flytende nitrogen etc.
    Motoren vil også være veldig ueffektiv i forhold til en korrekt dimensjonert motor.
    Last edited by jab; 25-12-09, 17:34.

    Comment


    • #3
      Når du beveger deg så langt ned (0˚K) så havner man over i andre fysiske lover en hva man er vant med - i dette området er det superledere som gjelder og siden man har 0 motstand så vil det ikke utvikles varme (teoretisk sett skal man kunne sende inn strøm lukket spole og den vil gå rundt i alle evighet)
      Null (ingen) motstand utvikler ikke varme altså all energien overføres til bevegelse og ingen ting går tapt.
      Det du ender opp med at du faktisk trenger å tilføre mindre effekt for å få utført et arbeide.

      Men siden man aldri greier å operere ved 0˚K og du alltid vil ha friksjon (gravitasjon) som påvirker fysisk så vil du ikke kunne lage en motor basert på de prinsipper vi kjenner som man vil kunne mate med uendelig energi eller få til å gå i det uendelige med 0 tilført energi, sukkk.....

      Comment


      • #4
        kjøling

        Hei
        jeg jobber til daglig med elektriske motorer og generatorer.
        I norge finnes det i dag flere store vannkraft maskiner hvor viklinger og blikkpakke er vannkjølt.
        Måten dette gjøres på er å kjøre vannet igjennom et såkaldt rentvannsanlegg slik at det ikke lenger er strømførende.
        På feks Svartisen,Jostedalen,Kvilldal og flere vannkraft anlegg er det det samme vannet som gå mellom både stator viklinger , rotor viklinger og blikk pakke (må legge til at alle ikke har vannkjølt rotor da det var en BBC/NEBB patent som ikke alle fikk bruke.
        Dette gjør at en kan ta ut mye mer strøm av maskinen, vet også at dette gjøres med motorer men kjenner ikke til om det blir gjort i norge.
        Det imponerende er at vannet går fra en fase til en annen og med en fase spenning på 21 Kv , vannet blir ført fra en del av viklingen til en annen kun med teflon rør sendt ut fra en ring av rustfritt stål fordelt rundt med denne samlet inn av en annen samlering ført til bake til rense anlegget for så bli sendt inn igjen .
        Må legge til at det vanlige er luftkjøling.
        Attached Files
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #5
          Originally posted by RGJ View Post
          Måten dette gjøres på er å kjøre vannet igjennom et såkaldt rentvannsanlegg slik at det ikke lenger er strømførende.jøling.
          Jøss, heftig
          Er det av-ionisering som skal til, eller er det noe annet som gjøres?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            jepp

            det stemmer Joo plus mekanisk rensing ...vannet går i hule kobberledere som er med på å skape strømmen!
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              Hei
              For å komme tilbake til den opprinnelige saken; ja du kan ta ut effekten, men siden du jobber langt utenfor det som motoren er designet for vil du ende opp med elendig virkningsgrad. Mesteparten av den tilførte energien vil gå bort i varme. Se vedlagt eksempel fra Mega-motors : De skrå linjene som går fra oppe til venstre og ned mot høytre hjørne viser virkningsgraden i %. Så for denne motoren powret fra 16 celler (NiCd / NiMh) gjelder at virkningsgraden ligger på ca 80% ved 15A strøm, men den er helt nede i ca 55% ved en strømstyrke på 50A.
              Tilsvarende vil gjelde for alle motorer, som du også ser av grafen så øker virkningsgraden med økende spenning noe som viser at det alltid er bede å ha flere celler i serie med lavere strømtrekk fremfor få celler og høyt strømtrekk. Dette gjelder selvsagt innenfor rimelighetens grenser da man i hele regnestykket også må ta med vikningsgraden til propellen som blir bedre med større propell (= lavere turtall ved samme effekt). Så konklusjonen på det hele må bli at ja det går teoretisk ann, men det beste er å forholde seg til det utstyret er konstruert for.
              Attached Files
              www.ofremmi.info

              Comment


              • #8
                Originally posted by ofremmi View Post
                ..... ja du kan ta ut effekten, men siden du jobber langt utenfor det som motoren er designet for vil du ende opp med elendig virkningsgrad. Mesteparten av den tilførte energien vil gå bort i varme.........
                Jeg er ingen motor guru men elsker fysikk og kjemi, så mitt spørsmål blir da:
                Grafen som du viser og tilsvarende andre er beregnet ut i fra et snevert temperatur spekter og som du sier er varmen det største problemet.
                Hva skjer om du kjøler ned en standard motor slik at motstanden i kobbertråden reduseres til et minimum, hvordan ser da effektivitets kurven ut når du "ikke" har effekt tap grunnet varme og magnetene omtrent er optimale?

                Selvfølgelig er dette ikke praktisk mulig andre plasser enn i et laboratoriet men tanken er interessant.
                Last edited by Quadrocopter; 26-12-09, 12:40.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ofremmi View Post
                  Hei
                  For å komme tilbake til den opprinnelige saken; ja du kan ta ut effekten, men siden du jobber langt utenfor det som motoren er designet for vil du ende opp med elendig virkningsgrad. Mesteparten av den tilførte energien vil gå bort i varme. Se vedlagt eksempel fra Mega-motors : De skrå linjene som går fra oppe til venstre og ned mot høytre hjørne viser virkningsgraden i %. Så for denne motoren powret fra 16 celler (NiCd / NiMh) gjelder at virkningsgraden ligger på ca 80% ved 15A strøm, men den er helt nede i ca 55% ved en strømstyrke på 50A.
                  Tilsvarende vil gjelde for alle motorer, som du også ser av grafen så øker virkningsgraden med økende spenning noe som viser at det alltid er bede å ha flere celler i serie med lavere strømtrekk fremfor få celler og høyt strømtrekk. Dette gjelder selvsagt innenfor rimelighetens grenser da man i hele regnestykket også må ta med vikningsgraden til propellen som blir bedre med større propell (= lavere turtall ved samme effekt). Så konklusjonen på det hele må bli at ja det går teoretisk ann, men det beste er å forholde seg til det utstyret er konstruert for.
                  dette gjelder om du lar motoren jobbe innenfor den kjølingen den er beregnet for å jobbe under , spørsmålet har gjaldt jo om en ved kjøling kunne ta ut mer effekt.
                  Dette er det som er gjort på disse store maskinene som jeg nevnte det er faktisk 2 nesten like maskiner i norge forskjellen på disse er kun at på den ene er ikke rotoren vannkjølt men kun stator ellers er de like ...forskjellen er nesten 70 mva .
                  Ved store effekt utak som går over nominell effekt kan de under kortere tid presse ennå mer ut av de ved å høyne kjøle effekten .
                  normal driftstemperatur ved en slik maskin ligger på ca 60 -70 grader i viklingen, isolasjonene i viklingene er klassa til 130 grader maks føre det oppstår skader under lang tid .
                  Så det jeg sier er ikke at en opprettholder effektgraden ved å høyne tempen ved høyere utak , men ved effektiv kjøling vil man kunne presse mer ut.
                  en annen ting er at de maskinene jeg snakker om jobber jo ved en helt annen spenning en de småtassene vi bruker i hobbien våres så det vil nok også ha sin virkning.

                  Men når det gjelder bruk av "hobbymotorer" er jeg nok en nybegynner å med mye å lære ennå!!!
                  Last edited by RGJ; 28-12-09, 09:06. Reason: feil begrep....
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment

                  Working...
                  X