Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen vellykkede 50cc til el konverteringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen vellykkede 50cc til el konverteringer

    Lurer på om jeg skal modifisere en av mine 50 kubikkere til ren elektro. Er det noen med gode vellykkede oppsett som drar bra i 3D og IMAC og hvor flytiden er akseptabel?


    Forskjellige oppsett ønskes.....
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Har null erfaring selv med så heftige oppsett, men vet at Greatplanes har en Rimfire motor som skal tilsvare en 50 cc.

    Comment


    • #3
      Originally posted by affa View Post
      Lurer på om jeg skal modifisere en av mine 50 kubikkere til ren elektro. Er det noen med gode vellykkede oppsett som drar bra i 3D og IMAC og hvor flytiden er akseptabel?


      Forskjellige oppsett ønskes.....

      Hei.
      Har et el. mod. prosjekt på gang, men om det blir et godt og velykket oppsett vet jeg ennå ikke om det blir. Har en Yak54 Hangar9 Carden Edition som jeg skal konvertere til elektro.

      Har ikke kommet lenger enn til motor og batterier.
      Motor blir foreløpig en Axi 5345/18 med 22x10 (eller noe deromkring), batterier 2x5 eller 2x6 celler 30-35c, esc med god amp. margin oppover fra 100ah.
      Kommer tilbake til tråden når det har skjedd noe mer med prosjektet.

      Legger ved noen linker med noen mods fra bensin til elektro.
      (musikken på YouTube videoen trur jeg vi kunne vi klart oss uten)

      89" Hangar 9 - Carden YAK 54 /Hacker A60-18L - FlyingGiants


      Arne

      Comment


      • #4
        Motorer finnes i mange varianter. Har kikket på Hacker A80-10S på 10S LiPO, Plettenberg har nok også gode men dyre alternativ.

        Jeti Spin 200 Opto er en grei ESCtil en grei pris

        Mer nysgjerrig på hvordan det fungerer i virkeligheten.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Les på Rcgroups, giant planes. Der står det mye bra...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Har kikka litt og skal se mer, men det er noe med amerikanere og det å være størst.

            Det er ikke allitd at maks antall Watt flyr best

            Derfor greit med en logging her hjemme på bjerget.....
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Sant nok, men er vel en rogalening og en svenske der inne med grei erfaring..
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Skriv en pm til Kaptein Kok her på forumet, elektro-guruen i klubben vår: )

                Han har selv en 3DHS 2,2 mtr. som jeg har sett live flere ganger tror den flyr på 12s, kjempepower i den.
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #9
                  Jeg fant jag fant: )

                  Her har Kaptein Kok beskrevet oppsettet i 2,2 mtr. Extraen sin.

                  42% Extra 260 elektro. - (MFN) ModellflyNytt.no

                  Post nr. 17
                  Bare flygreier: )

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by affa View Post
                    Lurer på om jeg skal modifisere en av mine 50 kubikkere til ren elektro. Er det noen med gode vellykkede oppsett som drar bra i 3D og IMAC og hvor flytiden er akseptabel?


                    Forskjellige oppsett ønskes.....
                    Hei, det kommer veldig an på hvilke batterier du har ifra før. Enklere å annbefale hvis du sier litt om hva du har eller hvilke andre fly du tenker å lage elektrisk.

                    Det billigste er å gå for 12s siden du da klarer deg med en Castle 110HV ESC. 10s er og en mulighet, men da med høyere strøm og dermed dyrere ESC. 14s er og en mulighet, men da også dyrere ESC som tåler 14s.

                    Motorer av kvalitet og så billig som man bør gå for 50cc er Hacker A60 eller Scorpion 5545. Skygg unna HK produkter i denne størrelsen. For ESC er det Castle Creations som gjelder. Jeti Spin er dyrere og blir mer aktuelle for 100cc eller 150cc konverteringer. Scorpion/Hyperion er og ute med 130A/12s ESCer, men har ikke prøvd de selv.

                    Jeg har en 3DHS 87" Extra som bruker Hacker A60-18L med APC 24x12e og CC110A på 12s 5000. Dette gir mer enn 50cc performance og 8-10 minutt flytid alt etter hvor hard man er på venstrelabben.

                    Video som viser blandt annet dette flyet:
                    http://www.youtube.com/user/CaptainN.../4/yRSSuGyL46c

                    Jeg holder nå på å konverterer den til Scorpion 5545-150 på 14s siden jeg nå bruker 7s pakker.

                    Jeg ville gått for:
                    12s 5000 med 2 x 5s 5000 pakker
                    Castle Pheonix 110HV
                    Scorpion 5545-180 med 22x10
                    Scorpion 5545-150 med 24x12


                    Erling
                    Last edited by Kaptein Kok; 03-02-10, 22:35.

                    Comment


                    • #11
                      Tanken var egentlig 10S siden jeg har ett par 2x5S oppsett fra 4300 til 5000 mah og kikket derfor på hacker A80-10 med passende propell. Disse pakkene brukes også i flere kjekke fly og flere 10S 5000mah ville kunnebrukes i flere installasjoner.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by affa View Post
                        Tanken var egentlig 10S siden jeg har ett par 2x5S oppsett fra 4300 til 5000 mah og kikket derfor på hacker A80-10 med passende propell. Disse pakkene brukes også i flere kjekke fly og flere 10S 5000mah ville kunnebrukes i flere installasjoner.
                        Hvilket fly er det du tenker på? 50cc er et veldig vidt begrep for tiden.

                        900- 1000 gram motor er plenty for å erstatte en 50cc bensin.

                        For 50cc performance så gir A80 deg 500gram ekstra vekt du ikke trenger. Men for all del, det er ikke et dårlig valg.

                        Tror jeg ville gått for 10s 5000 for 3D (6-8 minutt) eller 10s 8600/10000 til IMAC (10-12 minutt).

                        Da ville jeg sett på:

                        Castle Pheonix 140HV eller ICE160HV for litt headroom.
                        Må regne med 100 - 120A på 10s.

                        Plettenberg Terminator
                        AXI 5345/14
                        Reaper GR70 (Har en til salgs ubrukt)


                        Et siste alternativ hvis du virkelig vil vise hva en elektrisk modell kan gjøre:

                        15s 5000 / Spin200 / Scorpion 5545-150.
                        (Kommer billigere ESCer fra Scorpion/Hyperion som klarer 15s snart.)
                        Last edited by Kaptein Kok; 03-02-10, 23:43.

                        Comment


                        • #13
                          Takk for gode tips til oppsett. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilkne 50cc jeg skal konvertere da jeg har flere. Kan godt hende jeg selger noe og monterer en ny fra bunn av og gjør den lettest mulig. Ser helt klart fordelen med A60 og 12S fremfor A80 og høyere strømtrekk...

                          Får vurdere litt fremover. Har en A80 med Spin 200 ESC på hånden til en meget bra pris forøvrig og kan vel forsvares med at den veier det samme som en DLE eller DA og ekstravekten der begrenses jo i forhold til bend, cannister, batteri til tenning++++


                          Men en lett modell er jo det man ønsker seg
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Takk for gode tips til oppsett. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilkne 50cc jeg skal konvertere da jeg har flere. Kan godt hende jeg selger noe og monterer en ny fra bunn av og gjør den lettest mulig. Ser helt klart fordelen med A60 og 12S fremfor A80 og høyere strømtrekk...

                            Får vurdere litt fremover. Har en A80 med Spin 200 ESC på hånden til en meget bra pris forøvrig og kan vel forsvares med at den veier det samme som en DLE eller DA og ekstravekten der begrenses jo i forhold til bend, cannister, batteri til tenning++++


                            Men en lett modell er jo det man ønsker seg
                            Hvis du har en A80 og Spin200 for hånd til god pris, så er det ingen tvil. Det er ikke lett å skaffe større elektroting brukt. Men, det bør være en A80-8 for 10s ellers ender du opp med ganske stor propell.

                            I så fall ville jeg gått for den største "50cc" modellen du kan finne.

                            Jeg ville personlig annbefale 3DHS 89" AJ Slick. Den er GIGANTISK for et 50cc fly og er en bra kandidat for A80. Den har allerede mulighet for montering av sideror servo i halen fo de som vil bruke ZDZ80 motor, så ekstra vekt i fronten er ikke et problem for CG.

                            Jeg vet om flere som har en 89" Slick på A80, blandt annet Andrew Jesky selv:
                            Verify to Continue

                            Andre alternativ er 88" modellene til Extreme Flight.


                            Erling

                            Comment


                            • #15
                              anbefaler Axi 5345/18
                              Trener modell max 9000g, 10 x Li-5000 Po, APC 22x12E, 90 Adv.
                              Trener modell max 12000g, 12 x Li-5000 Po, APC 24x10E, 90 Adv.
                              AEROBATIC modell max 8000g, 10 x Li-5000 Po, APC 24x12E, 90 Adv.
                              AEROBATIC modell max 9000g, 12 x Li-5000 Po, APC 22x12E, 90 Adv.
                              3D-modell max 6500g, 10 x Li-5000 Po, APC 26x10E, 90 Adv.

                              Comment

                              Working...
                              X