Announcement

Collapse
No announcement yet.

Synkronisering av to-motors anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Synkronisering av to-motors anlegg

    Holder på med et prosjekt med to motorer, begge motorer og ESC er like. Den ene motoren starter tidligere og nærmer seg ca 1700 rpm før den andre starter. Så begynner nr 2 innhentingen og de er helt like ved fult pådrag.

    Benyttet bare en BEC. Har prøvd å kople vekk den andre også å benytte egen UBEC uten at det hjalp. Ved bytting av ESC flyttet problemet seg til den andre motoren.

    Programeringen ser lik ut. Må jeg leve med dette eller evt. prøve andre ESC'er. Både motorer og ESC er helt nye.
    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

  • #2
    Høres besynderlig ut, men vil gjerne vite hva slags type motorer og ESC' er du bruker. Litt forskjell gjør ikke noe, men dette er nok for mye. Har en rekke tomotors modeller, men har aldri opplevd noe lignende...
    Ben-Erik Ness
    Bergen Modellflyklubb

    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


    http://www.bmfk.no
    http://www.jetsofbergen.no

    Comment


    • #3
      Hei.
      Jeg har hatt et prosjekt som høres veldig likt ut ditt scenario. 2 like motorer og 2 like ESC'er.

      Jeg har ikke hatt noe problem med mitt oppsett som var følgende:
      - 2 drivbatterier (1 for hver motor). Ved bruk av kun 1 batteri, så har jeg lest at enkelte har hatt problemer (ESC'ene "sloss" om batteriet). I tillegg må batteriet ha dobbel C-rating for å kunne ta ut like mye effekt som 2 separate drivbatterier.
      - 1 eget dedikert mottakerbatteri for ekstra sikkerhet (BEC'ene på ESC'ene ble fjernet. Rød ledning på gass-kanalen ble kuttet på Y-kabel som går til hver ESC.)
      Kan godt hende at dette ikke var mye til hjelp, men det har fungert fint for meg.
      Andreas

      Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

      Comment


      • #4
        Det er Turnigy Plush 30A ESC og Turnigy 2822 SK motor. Litt dumt om jeg må bruke to dedikerte drivbatterier når forbruket skal logges via eLogger, men det kan være det som blir løsningen.
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment


        • #5
          Har nå prøvd med to dedikerte driftsbatteri og eget mottaker batteri, men resultatet er det samme.
          -63.
          Graupner MC
          JR
          Multiplex
          Turnigy.
          Fly, alt for mange.

          Comment


          • #6
            Jeg har omtrent samme setup som deg på ett batteri. Fungerer uten problemer. Kjører to regulatorer på hver sin kanal. Har egen UBEC (koblet fra BEC funksjonen på begge regulatorene). Jeg hadde også litt problemer i begynnelsen med at en motor startet før den andre. Hos meg var feilen at regulatorene ikke var programmert 100% likt. Lik programmering samt likt "0-punkt" og full gass og problemet var løst.

            Lykke til!

            Hilsen Pål

            Comment


            • #7
              Originally posted by Elektro View Post
              Jeg har omtrent samme setup som deg på ett batteri. Fungerer uten problemer. Kjører to regulatorer på hver sin kanal. Har egen UBEC (koblet fra BEC funksjonen på begge regulatorene). Jeg hadde også litt problemer i begynnelsen med at en motor startet før den andre. Hos meg var feilen at regulatorene ikke var programmert 100% likt. Lik programmering samt likt "0-punkt" og full gass og problemet var løst.

              Lykke til!

              Hilsen Pål
              Hvordan får man likt "0-punkt" på en slik med minimale programeringsmuligheter? Bruker du to forskjellige kanaler med mix?

              Edit: Nå skjønte jeg opplegget "Trottle Range Setting" må utføres, jeg konsentrerte meg bare om Program Settings. Nå går de så fint, selv med felles batteri, at jeg virkelig ser fram til prøvetur......
              Last edited by per.oines; 01-05-10, 00:08. Reason: Oppdaget no nytt
              -63.
              Graupner MC
              JR
              Multiplex
              Turnigy.
              Fly, alt for mange.

              Comment


              • #8
                Flott at ting ordner seg. "Throttle range setting" var begrepet ja (som jeg ikke kom på i går). Lykke til med prøveturen.

                Pål

                Comment

                Working...
                X