Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterioppsett fordelt på 2 fartsregulatorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterioppsett fordelt på 2 fartsregulatorer.

    Driver å setter opp en modell som skal ha 2 regulatorer og 2 motorer. Hver regulator skal ha 6 cell lipo hver.
    Dette er forsåvidt greit og enkelt når man har et batteri til hver regulator.
    Men jeg har liggende 1 batterioppsett som består av 2 stk 5 cell+ ett 2 cell lipo som til sammen seriekobles til 12 celler.
    Dette er pakker som er "matchet" sammen fra leverandør beregnet for å høre sammen i en modell.
    Så kommer problemstillingen:
    Kan man seriekoble 2 stk regulatorer slik at disse 12 cellene vil gi 6 celler over hver fartsregulator??
    Regulatorene er opto regulatorer og skal bruke eget batteri for mottager og servoer.
    Man kan såklart prøve å se hva som skjer, men kjipt å brenne opp dyre regulatorer å batteri hvis noen har erfaring med dette fra før.

    Mvh Steffen H

  • #2
    Nei, ikke uten store inngrep!

    Du kan ikke lodde deg på midten av batteriet for å få 2x 6celler (du ender opp med feil jordplan og en stor Magic Smoke).
    Er litt usikker på om du mener at batteriet består av 2x 5celler som har forskjellige hovedkabler og er koblet i serie gjennom disse - men det endrer ikke så mye på svaret videre.

    Den eneste muligheten er fysisk å dele batteriene og bygge opp 2 stk 6celler med separate +/- hovedkabler og balansering.
    Dette er en omfattende jobb som kan resulterer i at du skader batteriet og er faktisk farlig hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør!!!

    Min anbefaling vil være å kjøpe 2 nye batterier.
    Last edited by Quadrocopter; 26-07-10, 21:54.

    Comment


    • #3
      Originally posted by ste-hi View Post
      Driver å setter opp en modell som skal ha 2 regulatorer og 2 motorer. Hver regulator skal ha 6 cell lipo hver.
      Dette er forsåvidt greit og enkelt når man har et batteri til hver regulator.
      Men jeg har liggende 1 batterioppsett som består av 2 stk 5 cell+ ett 2 cell lipo som til sammen seriekobles til 12 celler.
      Dette er pakker som er "matchet" sammen fra leverandør beregnet for å høre sammen i en modell.
      Så kommer problemstillingen:
      Kan man seriekoble 2 stk regulatorer slik at disse 12 cellene vil gi 6 celler over hver fartsregulator??
      Regulatorene er opto regulatorer og skal bruke eget batteri for mottager og servoer.
      Man kan såklart prøve å se hva som skjer, men kjipt å brenne opp dyre regulatorer å batteri hvis noen har erfaring med dette fra før.

      Mvh Steffen H
      Har du sjekket om ikke kan fly på 5celler pr motor? Du mister litt kraft/RPM men slipper større modifikasjoner på batteriene.
      Så kan du bruke 2cellers pakken til mottaker kanskje?
      Hva slags motorer og regulatorer skal du bruke?
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        MÅ du ha 6S? Kan du matche med 5S og annen propellsize? I så fall blir det hele enkelt, enten en 5S-pakke til hver ESC, eller parallellkobling av batterier og ESCer.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Nei, ikke uten store inngrep!

          Du kan ikke lodde deg på midten av batteriet for å få 2x 6celler (du ender opp med feil jordplan og en stor Magic Smoke).
          Er litt usikker på om du mener at batteriet består av 2x 5celler som har forskjellige hovedkabler og er koblet i serie gjennom disse - men det endrer ikke så mye på svaret videre.

          Den eneste muligheten er fysisk å dele batteriene og bygge opp 2 stk 6celler med separate +/- hovedkabler og balansering.
          Dette er en omfattende jobb som kan resulterer i at du skader batteriet og er faktisk farlig hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør!!!

          Min anbefaling vil være å kjøpe 2 nye batterier.


          dette er fysisk 2 x 5 cell pakker + 1 2 cell pakke.
          Disse brukes i utgangspunktet til en BVM electra som flyr på 12 cell.
          Pakkene er derfor konstruert med passform for å passe denne modellen.
          Så har ingen planer om å bygge om disse batteriene da de er forholdsvis dyre i innkjøp.
          Men siden jeg nå også har det litt gøy med båt så hadde jeg tenkt å bruke disse her også
          Så det jeg lurte på er hvis du har 12 cell lipo som jeg har, og seriekobler 2 stk fartsregulatorer mot disse 12 cellene, da vil teorien si at hver regulator får 6 celler hver?? men mulig dette blir noe annerledes i praksis??

          mvh Steffen H

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo View Post
            MÅ du ha 6S? Kan du matche med 5S og annen propellsize? I så fall blir det hele enkelt, enten en 5S-pakke til hver ESC, eller parallellkobling av batterier og ESCer.
            Se svar til Quadrocopter

            Må ha 6 celler da dette skal i en båt+ at jeg må ha 12 celler i flyet som batteriene egentlig skal brukes i.
            Alternativet er å kjøpe nye motorer og regulatorer til båten å kjøre denne på 12 cell lipo, men det tror jeg muligens blir i dyreste laget og kanskje litt for rått.. Hehe


            Mvh Steffen H

            Comment


            • #7
              Det er dessverre ikke mulig å gjøre dette uten å bygge om!

              Men som nevnt tidligere - hva med å bruke de 5cellene du har og bytte propell - kanskje finner du en konfigurasjon som gir deg det du trenger for å få flyet i lufta.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Det er dessverre ikke mulig å gjøre dette uten å bygge om!

                Men som nevnt tidligere - hva med å bruke de 5cellene du har og bytte - kanskje finner du en konfigurasjon som gir deg det du trenger for å få flyet i lufta.

                Okai.
                Det var det jeg var redd for. har prøvd dette med 5 celler, men ganske stor effektforandring i en båt med 5 og 6 celler hvis en skal ha det til å gå ganske fort + at strømtrekket blir høyere. men er jo mer batterier å få kjøpt så ordner seg nok..


                Mvh Steffen H

                Comment


                • #9
                  Et annet alternativ er å skaffe deg en tilsvarende 2celle som du allerede har og lage 2x 7celle pakker....
                  Ulempen er at da må du over på HV utgaver av ESC'ene som koster $$$

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Et annet alternativ er å skaffe deg en tilsvarende 2celle som du allerede har og lage 2x 7celle pakker....
                    Ulempen er at da må du over på HV utgaver av ESC'ene som koster $$$

                    Ja jeg har tenkt tanken. men må da over på 200 amp eller høyere esc beregnet for båt å da koster det penger ja..hehe. + at motorene får nok muligens for høyt turtall og da koster jo også 2 stk NEU motorer også et par kr...hehe

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Et annet alternativ er å skaffe deg en tilsvarende 2celle som du allerede har og lage 2x 7celle pakker....
                      Ulempen er at da må du over på HV utgaver av ESC'ene som koster $$$
                      Castle ICE som tar 8s koster mindre enn mange 6s ESC'er, og de funker veldig bra. Har flere fly på 7s med Castle ICE.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kaptein Kok View Post
                        Castle ICE som tar 8s koster mindre enn mange 6s ESC'er, og de funker veldig bra. Har flere fly på 7s med Castle ICE.
                        jada..disse er meget bra de....til fly.
                        Men trenger noen med vannkjøling og helst tåle litt fuktighet og da er vell castle HYDRA HV tingen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ste-hi View Post
                          jada..disse er meget bra de....til fly.
                          Men trenger noen med vannkjøling og helst tåle litt fuktighet og da er vell castle HYDRA HV tingen.
                          Glemte at det var snakk om båt mens jeg leste siste post... hehe

                          Comment


                          • #14
                            Hør med gjengen på radiostyrt.no
                            Båtfolket er samlet der


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #15
                              Båt ja...
                              Et av problemene om du seriekobler er at den ESCen som står mot plussen på de seriekoblede batteriene ikke har noe jordplan (minus) så der er ingen referanse til mottakeren. Og da blir jeg overrasket om den lar seg kontrollere.
                              Og dette er bare et av problemene

                              Nei, kjøp et par 6S batterier så er du sikker på at du ikke setter fyr på dyre motorer, ESCer og batterier. Fins jo en del ganske rimelige LiPoer der ute på markedet.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X