Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med motor til 450 heli.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med motor til 450 heli.

    Har begynt å oppleve noe merkelig med en CopterX helimotor 3500 KV.
    For et par uker siden kuttet 50 A Copterx ESC litt før den burde, da jeg var i hover 1/2 meter over bakken. Hadde fløyet 5 minutter, så forbruket bruker å ligge på 1600 mAh på en 2200 mAh pakke. Tenkte at pakka begynte å bli dårlig, da den er over 2 1/2 år.
    Fungerte greit noen turer med andre pakker.
    Tok så motoren ut og satte på 13 tenner, så headspeed ble 3100 RPM. Maks trekk et 33 Amp.
    Etter ca 4 minutters rolig flyving kuttet ESC på ca 3 meters høyde, for så å komme, så kutte.
    Satte da inn et nytt batteri, og hovret på 1/2 meter. Etter noen sekunder kuttet ESC igjen. så jeg landet. ESC slo inn igjen da jeg førte throttlestikka på bunn igjen. Dro opp igjen, og kunne ta noen full pith stigninger før den begynte å kutte igjen.
    Tok så å programmerte ESC til å redusere, men ikke kutte ved LVC. Men etter noen sekunder ved 1/2 gass begynte den å kutte brått, spenningen på batteriet målte jeg til 10,6 volt, og strømtrekket til rundt 20 Amp.
    Prøvde så med en annen ESC, til Mini Titan 40 A, men etter litt hovring begynte den å bryte strømmen til motoren, men den slo inn igjen ganske raskt,kom,brøt,kom, så den holdt høyden, bare slo ut med halen.
    Satte da inn en motor til Mini Titan, og alt virket greit.

    Har nå ohmet Copterx motoren, men alt virker riktig. Ikke kontakt til gods, og lik motstand mellom polene. Prøver samtidig å bevege ledningene får å sjekke dårlig kontakt. Ser ut til at feilen kommer når motoren begynner å få arbeidstemperatur.

    Ser at det er litt slark i kulelagrene, så lurer på om feilen kan komme av at magnetene kommer for nære/for langt fra statoren, så ESC får problemer ?

    Noen som har opplevd tilsvarende ?
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club
Working...
X