Announcement

Collapse
No announcement yet.

5 eller 6 celler, høy eller lav kv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5 eller 6 celler, høy eller lav kv?

    For inntil nylig så jeg på valg av børsteløse motorer og LiPo som den reneste svartekunst, men etterhvert har jeg begynt å forstå hvordan ting henger sammen. Men ett nytt spørsmål meldte seg da jeg skulle finne oppsett på en 40-size: Hvordan får jeg lengst mulig flytid? 5-cellers batteri og motor med høy kv, eller 6-cellers og motor med tilsvarende lav kv? Med 6 celler må jeg nødvendigvis gå ned på mah pga vekten.
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

  • #3
    Ser at i dette eksempelet har motoren kv 670 og flyr på 4 celler. Flytiden anslås til helt opp til 20 minutter. Jeg har regnet på motorer med kv på rundt 500, 5 og 6 celler, uten å være i nærheten av slike tall. Har riktignok regnet på oppsett rundt 1000 watt. Mulig at få celler og høy kv er svaret.
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

    Comment


    • #4
      Sjekk ut denne siden. Her vil du finne hva som trengs for elektro oppsett

      Valg av elektronikk » Asker Modellklubb
      Rune Haugen
      // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
      // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
      // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
      // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

      " It's all 100% electric ! "


      Comment


      • #5
        Det går ikke på antall celler eller KV, men batteriets kapasitet i Wattimer (Wh). Sagt med andre ord vil et 12S 2500mah oppsett ha samme flytid som et 6S 5000 oppsett (samme Wh). Dette forutsetter i utgangspunktet samme effektuttak i begge tilfeller.

        I ditt tilfelle vil en gitt motor (med gitt KV) gi bortimot den samme flytid for 5 og 6S, dette skyldes at effekten vil gå opp med 6S som vil utligne den økte kapasiteten (Wh). Velger du derimot "rett KV" for hhv 5 og 6S så vil 6S ha mer flytid for feks et 3000mah batteri enn tilsvarende 5S 3000mah.

        Desverre får man sjelden i pose og sekk og man må ofte gå ned i pakkestørrelse for økning i antall celler (hvis vekten skal holdes konstant) og ergo ingen revolusjon i flytid på å gå den ene eller andre veien.

        Hvis flytid betyr mer enn effekt kan du velge 5S pakke på et oppsett egentlig beregnet for 6S og få mer flytid fordi effekten går ned og du kan gå opp i mah kapasitet på pakka for en gitt vekt.
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • #6
          Tror ikke det er mulig å gi noe generelt svar på hva som er best av 5s/høy kv kontra 6s/lav kv. Om du skal samme vekt på batteriene, vil energi innholdet bli ganske så likt også. Lengst mulig flytid betyr uansett lavest mulig effekt uttak, noe som igjen dels oppnås ved å ha minst mulig tap i systemet (dvs. høyest mulig virkningsgrad), og dels ved å ikke ta ut mer effekt enn nødvendig. Virkningsgraden kan nok variere noen prosent avhengig av motor/ESC valg. I praksis vil jeg tro du har mest å vinne på å velge riktig propell. Og riktig, det vil si riktig i forhold til ditt bruk. For å fly pent og rolig rundt omkring vil kanskje en propell med relativt høy stigning (pitch) være gunstig, ettersom propellen ikke trenger å snurre så fort rundt for å skape en luftstrøm med fornuftig hastighet. Skal du derimot henge etter propellen, trenger du masse thrust, men ikke mye hastighet.

          Om du har en regulator som tåler 6s, vil du utnytte denne bedre med et 6s batteri da du kan ta ut mer effekt ved samme strømtrekk. En anen praktisk fordel med 6s batterier, er at det er stort utvalg av 3s batterier, og som kjent er 3*2=6. På den andre siden er kanskje motoren med høyest kv ørlite mer effektiv... Best virkningsgrad ville kanskje oppnås med en hurtiggående motor og en stor saktegående propell, men da måtte man jo inn med et gir av en eller annen type. Jeg tror uansett at dette spiller underordnet rolle i forhold til valg av korrekt propell.

          Jeg ville gått for 6s, valgt et par-tre propeller som gir tilnærmet lik belastning, og testet ut. For overslagsberegninger av strømtrekk er denne kjekk: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

          Når det gjelder estimert flytid er jo det helt avhengig av trottelbruk (effektuttak), så dette er det mildt sagt vanskelig å beregne på forhånd.
          Knut

          Diverse fly; de fleste med propell...

          Comment


          • #7
            Takk for svar alle sammen, konkluderer med at i denne sammenheng spiller antall celler liten eller ingen rolle. Gledelig at jeg kan fortsette å regulere effekt/forbruk med det jeg er kjent med; propellen.
            "Hvor høyt kan det fly?"
            "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

            Arne Storlimo

            Comment


            • #8
              eneste er at det ved høyere spenning og lavere strøm så vil det være mindre effekt tap i kabler/plugger osv. og virkningsgraden på motorene blir litt bedre.

              eks. du har valget mellom 10volt og 5Ampere for å få 50watt (P=U*I) P=effekt benevnelse watt, U=spenning benevnelse volt og I=strøm benevnelse ampere. 10*5=50.

              ved å ha 5volt og 10Ampere vil du også ha 50watt.

              Men tenk att det i en plugg er en motstand på 0.25ohm. ohms lov sier att U=R*I R=motstand med benevelse ohm

              ved 5ampere strøm får du ett spenningsfall på 5*0.25=1.25V som igjen gir ett effekt tap på 1.25*5=6.25watt.

              ved 10ampere strøm blir spenningsfallet over pluggen 10*0.25=2.5V som igjen gir ett effekt tap på 2.5*10=25watt

              Derfor kan det ofte lønne seg med flere celler og lavere strøm for å oppnå en gitt effekt. det er ofte strømmen som dreper komponenter også ikke spenningen.

              Håper det gikk å skjønne hva jeg mener
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #9
                Originally posted by tyor View Post
                Håper det gikk å skjønne hva jeg mener
                Skjønte utmerket godt hva du mente, dette hadde jeg ikke tenkt på!
                "Hvor høyt kan det fly?"
                "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                Arne Storlimo

                Comment


                • #10
                  Et fly med lav egenvekt gir også muligheter for å putte mer batteri inn i modellen. Hvis man konverterer et glowfly, så har man en modell som er overbygd og tung. Det er langt viktigere å fokusere på vekt når man kommer til elektrofly, mener nå jeg..
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #11
                    Det er derfor plugger og ledninger alltid er merket med maks strøm ikke maks spenning.

                    Dette gjelder hovedsaklig for reine motstander ikke en regulator for eks. der det er masse elektronikk.

                    Men en motor er jo egentlig bare en haug med kobber ledning og selv om magnetene osv spiller inn vil det gjelde der også. Kan ta ut mere effekt av en motor ved høy spenning en ved høy strøm før den brenner.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #12
                      Watt på motoren er en ting. Propellstørrrelse og type i forhold til flyet er noe annet og det som teller. På en typisk 50 size Sebartmodell er det mer effektivt å bruke 6S motor med lav kv (ca 380) og 17x10 propell enn 5S og høy kv (ca 500) og 16x8 propell. Man får mer skyvkraft i vertikallen og bedre bremsing på vei ned. Høyere spenning og lavere strømtrekk øker også levetiden på batteriene og både motor og regulator utvikler mindre varme.

                      Henning

                      Comment


                      • #13
                        Originally posted by Balsahøvel View Post
                        Watt på motoren er en ting. Propellstørrrelse og type i forhold til flyet er noe annet og det som teller. På en typisk 50 size Sebartmodell er det mer effektivt å bruke 6S motor med lav kv (ca 380) og 17x10 propell enn 5S og høy kv (ca 500) og 16x8 propell. Man får mer skyvkraft i vertikallen og bedre bremsing på vei ned. Høyere spenning og lavere strømtrekk øker også levetiden på batteriene og både motor og regulator utvikler mindre varme.

                        Henning
                        Det blir mer "effektivt" rett og slett fordi det er relativt mye mer effekt i 6S oppsettet du nevner. Men hvis vekta betyr noe (som den ofte gjør) så må du i nevnte tilfelle ned på pakkestørrelsen for 6S oppsettet og dette gir en mindre robust pakke for hva den tåler av strømtrekk.

                        I min EF Extra 58 flyr jeg både 5S og 6S på en Scorpion 4020-14 (485KV) på en 16 x 8 propell, og kan ikke merke forskjell på virkningsgrad da flystilen vil variere mye mer fra gang til gang enn den marginale forskjellen i virkninggrad.
                        Klart mer effekt med 6S selvsagt, men merker ikke mye i praksis da 5S pakkene er lettere og oppsettet har mindre vekt å slepe på. Mer enn nok effekt er det uansett Eagletree loggeren viste vel strømtrekk ganske like hverandre for hhv 5 og 6S.

                        Egentlig ganske greit å ha et oppsett som svelger unna både 5 og 6S, så kan man leke seg litt med pakke konfigurasjon
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #14
                          Originally posted by OTA View Post
                          Det går ikke på antall celler eller KV, men batteriets kapasitet i Wattimer (Wh). Sagt med andre ord vil et 12S 2500mah oppsett ha samme flytid som et 6S 5000 oppsett (samme Wh). Dette forutsetter i utgangspunktet samme effektuttak i begge tilfeller.

                          I ditt tilfelle vil en gitt motor (med gitt KV) gi bortimot den samme flytid for 5 og 6S, dette skyldes at effekten vil gå opp med 6S som vil utligne den økte kapasiteten (Wh). Velger du derimot "rett KV" for hhv 5 og 6S så vil 6S ha mer flytid for feks et 3000mah batteri enn tilsvarende 5S 3000mah.

                          Desverre får man sjelden i pose og sekk og man må ofte gå ned i pakkestørrelse for økning i antall celler (hvis vekten skal holdes konstant) og ergo ingen revolusjon i flytid på å gå den ene eller andre veien.

                          Hvis flytid betyr mer enn effekt kan du velge 5S pakke på et oppsett egentlig beregnet for 6S og få mer flytid fordi effekten går ned og du kan gå opp i mah kapasitet på pakka for en gitt vekt.
                          I teorien er det slik, i praksis er det ikke slik. Man vil med ditt eksempel få litt mere flytid på 12S da man har mindre ampere som går gjennom systemet.

                          Jeg snakker ikke om enorm forsjell, men 12S vil få litt lenger flytid. (5-15 prosent lenger)

                          Annen fordel er at 12S systemet har mere power, og det er bra å ha. Jeg personlig går alltid for maks antall celler ett system kan ha.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #15
                            Originally posted by spitmk16 View Post
                            I teorien er det slik, i praksis er det ikke slik. Man vil med ditt eksempel få litt mere flytid på 12S da man har mindre ampere som går gjennom systemet.

                            Jeg snakker ikke om enorm forsjell, men 12S vil få litt lenger flytid. (5-15 prosent lenger)

                            Annen fordel er at 12S systemet har mere power, og det er bra å ha. Jeg personlig går alltid for maks antall celler ett system kan ha.
                            Heldigvis har jeg litt praktisk erfaring med dette også og i praksis får man ikke noe mer flytid på 12S kontra 6S, ihvertfall ikke mer enn at jeg vil kalle det bortimot neglisjerbart. Og tar man hensyn til at man som regel henter mer power ut av 12S oppsettet så vil det ofte faktisk gi mindre flytid.
                            Forøvrig er jeg også tilhenger av HV oppsett, det har sine klare fordeler med lavt strømtrekk, hvis man bare klarer å begrense effektuttaket. Desverre (ihvertfall for meg) blir man for fristet til ekstreme effektuttak og da blir strømtrekkene selv på 12S ganske solide.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment

                            Working...
                            X