Announcement

Collapse
No announcement yet.

China or made in Germany?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg blir ganske skeptisk til "Dr Motor" på rcuniverse, postene hans er blottet for kildekritikk og han opererer med seg selv som sannhetsvitne. Det virker feks logisk at dersom to varer er produsert med (tilsynelatende) de samme komponentene, så er begge laget av den som laget den billigste varen. Men er det sikkert? Det finnes piratkopier som er laget med "originale" komponenter. Disse komponentene er jo ikke nødvendigvis (sjelden) laget av fabrikken som lager sluttproduktet. Innen feks multikopter-verdenen har dette vært et problem for seriøse aktører. Dessuten virker det som at han tar det for gitt at dersom to ting ser identiske ut, så er de laget samme sted. Han har sikkert rett i det meste, kanskje i alt for det jeg vet, men argumentasjonen og kildegrunnlaget er svært tynn. Håper forøvrig at han får betalt for alt arbeidet
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #17
      Men at prisen kan ganges med 10 pga det står hacker på er vel drøyt. Er det ikke.
      Jeg har vært kanon fornøyd med hacker motorene men har alltid syntes escene er litt over priset.
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #18
        Originally posted by sveininge View Post
        Men at prisen kan ganges med 10 pga det står hacker på er vel drøyt. Er det ikke.
        Jeg har vært kanon fornøyd med hacker motorene men har alltid syntes escene er litt over priset.
        Enig i dette.. Er de virkelig 10 ganger så bra er jo et annet spørsmål... Må vel nesten prøve en slik YEP som er en YGE clone...
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #19
          Originally posted by sveininge View Post
          Hobby king esc

          [ATTACH]67128[/ATTACH]
          [ATTACH]67129[/ATTACH]
          Fordi det er samme kinafabrikken som har produsert begge.
          Som også er kopiert fra Hobbywing, som har kopiert fra Hacker.
          Så ringen er sluttet.

          Hacker sin F3A motor finnes også på denne fabrikken.
          Men forløbig så produserer de bare statoren.
          Andre vikler og produserer resten. I Kina selvsagt.

          RCModeller

          Comment


          • #20
            Originally posted by bjeff View Post
            Jeg blir ganske skeptisk til "Dr Motor" på rcuniverse, postene hans er blottet for kildekritikk og han opererer med seg selv som sannhetsvitne. Det virker feks logisk at dersom to varer er produsert med (tilsynelatende) de samme komponentene, så er begge laget av den som laget den billigste varen. Men er det sikkert? Det finnes piratkopier som er laget med "originale" komponenter. Disse komponentene er jo ikke nødvendigvis (sjelden) laget av fabrikken som lager sluttproduktet. Innen feks multikopter-verdenen har dette vært et problem for seriøse aktører. Dessuten virker det som at han tar det for gitt at dersom to ting ser identiske ut, så er de laget samme sted. Han har sikkert rett i det meste, kanskje i alt for det jeg vet, men argumentasjonen og kildegrunnlaget er svært tynn. Håper forøvrig at han får betalt for alt arbeidet
            Det er helt umulig å si noe om en motors kvalitet eller opprinnelse bare ved å se på ytre design, dimensjoner og vekt.

            Et design blir levert, og også kopiert, av hundrevis av produsenter. I forskjellige farger med evt "brand" names på.

            For å finne ut av en motors opprinnelse og kvalitet, så må man kikke inn i den og vurdere kvaliteten på de enkelte delene og arbeidet som er utført.

            Det indre designet er også mye viktigere enn det ytre. Materialvalg osv.
            Hvordan magnetene er festet. De fleste limer de bare rett på. Lime de i slots (forsenkninger) er en mye bedre løsning.
            Hvordan viklingene er utført. Klaringer. Kjøling. Slark osv

            Dette sier mye mer om en motors kvalitet enn et fancy utseende, eller evt et kjennt merkenavn som man "tror" har en bedre kvalitetskontroll.

            Faktum er at de store kjennte merkenavnene i dag er sterkt presset økonomisk pga at de har en tung, treg og dyr omsetningsprofil som for lengst har gått ut på dato. Og da har de heller ikke råd til samme kvalitetskontrollen som før.

            Dette var grunnen til at Graupner måtte pakke kufferten og kaste inn håndkledet tidligere i år.
            Nå er de kjøpt opp, og bare tiden vil vise om de dukker opp igjen som Graupner eller noe annet.

            RCModeller

            Comment


            • #21
              Originally posted by jijohans View Post
              Så langt jeg er i stand til å se så er denne opplistingen ganske så rett.

              Har selv besøkt kinesiske fabrikker som produserer minst 20-30 "brand" navn.

              Men det som ikke er så godt kjennt er at fabrikkene produserer til hverandre også.

              Mindre fabrikker produserer kanskje bare et par produkter selv, men så kjøper de et titalls andre produkter fra andre fabrikker og selger de som egenproduserte. Mange tror at de kopierer hverandre hele tiden. Men det gjør de faktisk ikke lenger i like stor grad.

              De har funnet ut at det blir mye billigere å kjøpe produktet fra en annen fabrikk som faktisk produserer det og selge det som egenprodusert.

              De kjøper også ofte kun de store delene (som alle EPO delene til en flymodell) fra fabrikker som kun driver sånn produksjon, til mange forskjellige industrigrener, og monterer og pakker modellen som eget produkt. Dette er vanlig delproduksjon, som vi har mye av i Norge også, til alt fra mindre forbruksgjenstander til skipsindustrien.

              RCModeller

              Comment


              • #22
                Originally posted by Pistepirkko View Post
                tenkte jeg skulle få en esc med govenor til trex 500
                tror det blir en Castle Phoenix Edge 75, etter at jeg så dette youtube klippet
                med turnigy super brain 80.
                Han insisterer jo på å kjøre full throttle på en motor som ikke går normalt. Feilen til dette kan selvfølgelig være ESC, men det kan like godt være dårlig kontakt på den sorte motorledningen, hvor loddingen tydeligvis gir opp, rett før røyken velter ut.
                Fred Larssen

                Comment


                • #23
                  Faktum er at de store kjennte merkenavnene i dag er sterkt presset økonomisk pga at de har en tung, treg og dyr omsetningsprofil som for lengst har gått ut på dato. Og da har de heller ikke råd til samme kvalitetskontrollen som før.

                  Dette var grunnen til at Graupner måtte pakke kufferten og kaste inn håndkledet tidligere i år.
                  Nå er de kjøpt opp, og bare tiden vil vise om de dukker opp igjen som Graupner eller noe annet.

                  RCModeller
                  Det tok 0 dager! for Graupner og dukke opp som Graupner/SJ.
                  Som er det samme som alle fleste elektronik produktene fra Graupner har hatt som navn de siste 3-4 årene!

                  For oss så har det fungert helt normalt med Graupner hele tiden.

                  Samtidig som at det er flere forhandlere som forsøker og så tvil rundt Graupner.
                  Last edited by Quadrocopter; 22-04-13, 18:15. Reason: Fikset [QUOTE]
                  Thorbjørn.

                  Comment

                  Working...
                  X