Announcement

Collapse
No announcement yet.

10 polet cd-rom motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 10 polet cd-rom motor

    Noen som har prøvd å vikle en cdrom motor for 10 poler? Fant et vikle-diagram som viste at 8 og 10 poler var mere effektiv en 12 poler.
    Tenkte jeg skulle prøve meg på det. Må bare bestille meg noen bredere magneter først.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Det er litt vanskeligere å vikle for 10 poler fordi du må vikle noen armer motsatt vei. Du vil du få en raskere motor enn med 12 turn, så hvis du skal kjøre en propeller i direktedrift for et 3D fly for eksempel så burde det være bedre med 12 magneter fordi det gir mer dreiemoment.

    Comment


    • #3
      Siden 10 poler ikke lar seg dele jevnt til de tre utgangene på kontrolleren må du vel ha en fempolet kontroller for å styre den.
      -----------
      Bengt

      Comment


      • #4
        Du vikler tre faser, og en stator har armer, ikke poler. Når man sier at en motor har 10 poler mener man magnetpoler.

        Comment


        • #5
          For ti poler vikler man AaABbBCcC der store bokstaver er med og små mot klokka.
          8 vikles som 10 polet.
          12 poler vikles som dere vet ABCABCABC.
          Tror 8 og 10 gir bittelitt større virkningsgrad enn 12. Så la oss si med 20-30% flere viklinger burde det gi samme forbruk men bittelitt mere effekt?

          EDIT: for ordens skyld så snakker jeg hele tiden om 9 tanns stator.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Husk at for å få 20-30% flere viklinger så må du bruke tynnere tråd. Tynn tråd=mer varme og lavere virkningsgrad. Det kan godt tenkes at 8 og 10 poler er bedre i teorien, eller at det gir bedre feedback til regulatoren kanskje og det er derfor den står med blå farge i tabellen?

            Comment


            • #7
              Ja, hadde vært arti å hatt noen sammenligninger å vist til.

              Holder på å vikle en 20mm motor med 12 poler, karbon holder og kansje karbon aksling. Problemet er at jeg trenger en drøss med forskjellige magneter til prosjektene mine.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment

              Working...
              X