Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 cell Lipo på 400 size børste motorer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 cell Lipo på 400 size børste motorer?

    Ja så kommer jeg tilbake til dette med 3 cell Lipo på 400 size børste motorer.
    Grunnen er at jeg i stadig flere tester av elektro fly, så ser jeg at 3 cell Lipo blir brukt. Det som er klart er at dette ikke er 400 6V motorer, men motorer som har lavere Kv, kansje 400 7,2V? I tillegg er alle kjørt med gir på minst 2,5:1 utveksling. Det jeg lurer på er da hva motorene som tåler 10 celler (12V) med gir heter, og hvor mye ampere og omdreininger en kan ta ut av de forskjellige 370/400/480 motorene? En link til relevante artikkler eller lignende er absolutt interessangt. Jeg kjører selv en Jamara 480BB med gir 1,85:1 med en 8x6 propell og 9-10 celler på en isopor vinge. Dette har gått bra i lengre tid men batteri pakkene blir god og varm selv om halve pakken ligger i friluft (ubehaglig varme å holde i hånden). pakkene jeg bruker til nevnte motor var før på 10 celler, men p.g.a. en celle som døde i ene pakke og en celle som ble smadret i en noe eh hard inverted landing , så er nå begge pakkene på 9 celler og de blir fortsatt gode og varme. Spesielt om jeg kjører hardt til pakkene er tomme.
    Dataene på 480 motoren er:
    3,0-9,0V
    Nominel spenning 7,2V
    No load 0,9A
    No loade rpm 22000
    Max effiktivitet 71%
    A ved meax effektivitet 5,8A
    A ved stallet motor 30A
    Aksel 2,3mm
    propell direkte drift 6x4
    vekt 95g
    Last edited by Vingemutteren; 26-11-05, 18:39.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    har bare en 400 børste motor og det er den som sitter i easy glider. det er en 400 6V motor i følge multiplex. bruker 3s på den og det har fungert kjempefint. men har jo ikke mere en 5 turer på den enda. prøvde å kjøre den statisk på full gass i 30sekunder og motoren var ikke varm i det heletatt. har ikke målt noe strømtrekk på den men det stør vel i multiplex katalogen at den tåler max 15A
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Her er dataene på motoren i min EGE.

      Specification:
      Dimensions: 27.5 Ø x 40.5 mm
      Weight: 73 g
      No-load speed: 17,400 rpm
      No-load current drain: 0.7 A
      Maximum current: 8 A
      Current drain at max. efficiency: 3.5 A
      Shaft Ø: 2.3 mm
      Direction of rotation, “+” to red: right
      Typical operating voltage: 5 - 8 V
      Max. temperature: 80º C


      Denne motoren er koblet opp mot en 3:1 girkasse og en klapp propell uten data på (orginal).

      Spørsmål 1: Hva er ca Kv på denne motoren?
      Spørsmål 2: MPX har nå 400 børsteløse motorer som passer i girkassa til EGE`n. Hvor mange turn bør da en erstatter til denne børste motoren ha til bruk på 3S Lipo?


      Dataene på tre aktuelle MPX børsteløse motorer:


      technische Daten:
      Stator-Wicklungen (6 Schlitze): 4 Windungen
      Rotor-Magnet (4 Pole): Neodym
      Spezifische Drehzahl: 5200 U-1/Volt
      Maximalstrom (30 Sek): 35A
      Arbeitsbereich bei max. Wirkungsgrad: 15A-30A
      Motorgewicht: 74g
      Motordurchmesser/Länge: 28,0/36,5mm
      Wellendurchmesser: 2,3mm
      Geeignet für Modelltypen: Pylon/Heli/Impeller/ 1/16 - 1/18 Cars
      Akku (NiCd/NiMH): 6-7 Zellen
      Akku (LiPo): 2-3 Zellen
      Empf. Regler: MULTIcont BL-37 #7 2276

      technische Daten:
      Stator-Wicklungen (6 Schlitze): 6 Windungen
      Rotor-Magnet (4 Pole): Neodym
      Spezifische Drehzahl: 3400 U-1/Volt
      Maximalstrom (30 Sek): 30A
      Arbeitsbereich bei max. Wirkungsgrad: 12A-25A
      Motorgewicht: 74g
      Motordurchmesser/Länge: 28,0/36,5mm
      Wellendurchmesser: 2,3mm
      Geeignet für Modelltypen: Pylon/Heli/Impeller
      Akku (NiCd/NiMH): 6-10 Zellen
      Akku (LiPo): 2-3 Zellen
      Empf. Regler: MULTIcont BL-37 #7 2276


      technische Daten:
      Stator-Wicklungen (6 Schlitze): 8 Windungen
      Rotor-Magnet (4 Pole): Neodym
      Spezifische Drehzahl: 2500 U-1/Volt
      Maximalstrom (30 Sek): 25A
      Arbeitsbereich bei max. Wirkungsgrad: 10A-20A
      Motorgewicht: 74g
      Motordurchmesser/Länge: 28,0/36,5mm
      Wellendurchmesser: 2,3mm
      Geeignet für Modelltypen: Parkflyer/Heli
      Akku (NiCd/NiMH): 7-12 Zellen
      Akku (LiPo): 2-4 Zellen
      Empf. Regler: MULTIcont BL-27 #7 2275

      Det er meningen å bruke orginal klapp propell, men den kan selvsagt byttes om nødvendigt (men helst ikke ). ellers så er forslag til tilsvarende motorer med 2,3mm aksling og identiske skru hull i front som en standard 400 av interesse.
      Last edited by Vingemutteren; 26-11-05, 19:13.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Vingemutteren
        Her er dataene på motoren i min EGE.

        Specification:
        Dimensions: 27.5 Ø x 40.5 mm
        Weight: 73 g
        No-load speed: 17,400 rpm
        No-load current drain: 0.7 A
        Maximum current: 8 A
        Current drain at max. efficiency: 3.5 A
        Shaft Ø: 2.3 mm
        Direction of rotation, “+” to red: right
        Typical operating voltage: 5 - 8 V
        Max. temperature: 80º C


        Denne motoren er koblet opp mot en 3:1 girkasse og en klapp propell uten data på (orginal).

        .
        Beklager jeg som hadde sett på feil motor.

        Når det gjelder børsteløs så er det vel kanskje best med den som har lavest kv.som er for parkflyer. de 2 andre sår det er for pylon. EGŽn er vel ikke noen pylon racer
        Vet ikke om det stemmer er bare en tanke jeg gjorde meg. Hvorfor børsteløs i EGŽn den går jo som en rakett med orginal motoren
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Ikke min, den er ganske så treg i klatringen. Men så er jeg ganske forsiktig med trottlen også, da jeg kjører med 3S1P 2500mAh Lipo. Vurderer om jeg skal gå for børsteløs motor, eller om jeg skal gå for Evolution 20 2500 mAh 2S1P - 125gram pakke. (har Flight power 3S1P Katon 2500mAh pakke i nå). Er livredd for å steke motoren, men etter å ha lest litt om dette så kan jeg like godt steke noe annet også med å kjøre med 3S på 400 6V motor. Nå har jeg riktignok en 22A kontroller montert, så faren er vel ikke overhengende.
          Hva slags batteripakke og farts kontroller bruker du siden den går som en rakett?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            har en 3s 1350mah BBP (tror det er det den heter) og en GWS ics300 ratet til 15A max. Er vel kanskje å ta i litt å si at den går som en rakett men til det som motoren skal brukes til på ett slik fly så er det mer en nok synes jeg. Tok meg forresten god tid til ordentlig inkjøring av motoren. det hjelper kanskje litt også. Fløy i dag og det var helt vindstille. ga full gass og kunne dra en stor fin loop. Hr testet litt og ikke funnet at hverken motor eller regulator blir lunkene en gang, men batteriet blir godt og varmt . Da jeg ikke har lipo cutoff så gjorde jeg en test i dag og fly til jeg merket at det begynte å gå litt nedover med kreftene. landet så og målte batteripakken og den hadde fortsatt nesten 10V u belastet. mulig den da er under 9V belastet det vet jeg ikke men det ser jo ut til å fungere bra.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Virker som der er en del som er fornøyde med å sette en Feigao 130x16L (børsteløs) inn i originalgearet på EGE-er. Burde gi ytelse, muligheter for å bruke 3S og ikke kreve total ombygging av nesa. Aner ikke om noen selger denne Feigaoen i Norge.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Virker som der er en del som er fornøyde med å sette en Feigao 130x16L (børsteløs) inn i originalgearet på EGE-er. Burde gi ytelse, muligheter for å bruke 3S og ikke kreve total ombygging av nesa. Aner ikke om noen selger denne Feigaoen i Norge.
                Griffin selger en og annen Feigao om enn ikke akkurat denne ser jeg.
                Har sjekket prisene på nevnta MPX motorer og det er nå helt utelukket å investere i disse. 995kr er og blir for mye for en børsteløs inrunner i 400 klassen. Har kommet til at en egenprodusert brannvegg med en eller annen børsteløs motor (out runner?) saget inn i fronten og med egnet klapp propell sansynligvis er mere enn nok. Synes vel at der er nok futt i orginal motoren om jeg kunne fly denne på full gass på 3S pakker. Orginal propellen er en 10x? klapp propell fra MPX, tro hva slags motor som kan dra en slik uten å gå over 10-15A
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Har sjekka litt om den Feigao 130 Brushless Motoren med 2.3mm Shafts. Hygglig lesing, så nå gjenstår det bare å finne en ok plass å kjøpe den.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X