Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedlikehold/smøring av børstemotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vedlikehold/smøring av børstemotor

    Jeg har to 550-størrelse børstemotorer av den typen som ikke er ment for å kunne åpnes. Gjennom kjølehull kan jeg se at kommutatoren er farget der den har vært i kontakt med børstene. På nettet har jeg sett reklame for kommutator smøremidler. F.eks. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXKUF7&P=V eller http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXWS68&P=M. Har slike midler noe for seg? Når bør man evt. bruke dem?

    Motorene har fått sin dose støv og skitt. Vet ikke hvor mye som evt. måtte være inni. Kan de ha utbytte av "motorrense", f.eks. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXFWJ4&P=M ?

    Bør man smøre lagrene, og evt. med hva?

    Linker til brukbare midler tilgjengelig i Norge er velkomment.

    Jeg er også mottakelig for andre tips om stell og vedlikehold av motorene.

  • #2
    De høres unektelig litt ut som "Lurium 2000", de dråpene der. Det svarte du ser på kommutatoren er vel for det meste karbon og skyldes at kontaktpunktene er slitt til formen på komm'en. Det er mulig du kan hente noen Watt ved å smøre/rense der, forutsatt at du allerede har det optimale på batteri, regulator og propell. Mye mer å hente på de komponentene.

    Rensing av selve motoren kan du vel gjøre ved å kjøpe en egnet spray hos f.eks. Clas Ohslon. Mener å huske at de har både elektronikk-rens og trykkluft på boks for slike oppgaver. Ta en tur og se hva de har, eller sjekk nettet.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Enig med Mossie, ikke smør på kullbanene.
      Men du kan gjerne dryppe en dråpe olje i lagrene i enden av motorhuset. Her er det vanligvis glidelagre som har godt av en oljedråpe i blant.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Takk for gode svar!
        Originally posted by Mossie69
        ...
        Rensing av selve motoren kan du vel gjøre ved å kjøpe en egnet spray hos f.eks. Clas Ohslon. Mener å huske at de har både elektronikk-rens og trykkluft på boks for slike oppgaver. Ta en tur og se hva de har, eller sjekk nettet.
        Hm. Jeg har faktisk henholdsvis "Kontakt 60" og "Kontakt WL", begge kjøpt der. Kanskje de kan brukes i motor?

        Hva passer til glidelagrene? Sykkelolje? Symaskinolje? Annet?

        Comment


        • #5
          sykkelolje er fine greier for slike lagre. Bare bruk en bitteliten dråpe. 5-56 og slikt trenger bra inn, men det varer ikke så lenge. Så jeg ville brukt sykkelolje, eller symaskinolje. Begge de skal i utgangspunktet gjøre samme jobben som du trenger i motoren.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Slike dråper som det refereres til er så absolutt ikke lurium 2000, men derimot sliter de enormt på motoren. Det ble brukt til bilracing, og da som oftest i stockmotorer osv. Nå har batterier og motorer blitt så syke at det ikke er en fordel å bruke lenger, hvis motoren skal vare de fulle 5 minuttene et heat varer.

            Noe som kan være en idé er å kjøpe en glassfiberkost/stick, som du kan sette inn på kommutatoren og vri rundt ankeret slik at du får renset overflaten. Det hjelper både på prestasjoner og levetid.

            Til foringene funker det meste, men symaskinolje er fint.
            Martin Sørlie, 1985.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Razer
              glassfiberkost/stick
              Hvor har de sånt hen? Den må nødvendigvis være veldig tynn for å komme til. Hadde vært mye enklere om motoren kunne åpnes...

              Takker igjen for tips!

              Comment


              • #8
                Originally posted by lipo
                Hvor har de sånt hen? Den må nødvendigvis være veldig tynn for å komme til. Hadde vært mye enklere om motoren kunne åpnes...

                Takker igjen for tips!
                Dette får du som oftest på de fleste velutstyrte hobbybutikker eller på Clas Ohlson o.l... I hobbybutikker henger det sammen med børster og commsticks. Commsticks har samme nytten, men håpløs å få inn i en lukket motor...
                Martin Sørlie, 1985.

                Comment


                • #9
                  Venner,

                  Glassfiberbørster får man også på bokhandelen, i avdelingen for (teknisk) tegneutstyr. De hadde det i allefall da jeg var ung...

                  Ellers er en blanding av molybdenfett og WD40 bra til slike motorer, jeg har brukt det med stort hell i mange år. To dråper fett og tre dråper WD40 blandes godt og legges på med en liten nål. Dette trenger godt inn i lagret, og etterhvert som oljen trenger inn i sintermetallet ligger fettet igjen og smører.

                  Ellers er jeg litt "skepisk" til å smøre kommutatoren, det beste her er rene overflater. Kontaktspray type isopropanol fungerer utmerket, men den fordamper jo og tar med evt. forurensninger.

                  Mvh
                  Taylorcraft
                  ____________________________________
                  Given enough power even a brick will fly.
                  But the lighter the brick, the better it flies!

                  Comment

                  Working...
                  X