Jeg har alltid irritert meg over oljesølet bakover flyet etter endt flytur. Så jeg har en stund tenkt på å kople en slange til eksosutløpet på potta og lede den helt bak på flyet. Jeg kjøpte litt trykkluft slange og skrudde fast med slangeklemme, satte motoren i benk og starta den opp. Motoren gikk helt fint, syntes faktisk det var godt drag i den med en 8x6 APC. Så viste det seg at når det ble litt varmt og slangen ble litt myk så falt den av. Da sakket motoren litt på turtallet! Anslagsvis 500rpm, men det er min gjetting. Når jeg satte slangen mot eksosen igjen økte turtallet igjen. Jeg sjekket at dysa var justert fint uten slangen og satte den på igjen og motoren økte.
Dette var jo en grei sideeffekt av operasjonen og veier godt opp for den økte vekta av 80cm slange på eksosen
Dette var jo en grei sideeffekt av operasjonen og veier godt opp for den økte vekta av 80cm slange på eksosen
