Unconfigured Ad

Collapse

Modell motorer tåle utrolig mye!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenM
    • May 2005
    • 389

Modell motorer tåle utrolig mye!

I fjor vår begynte min modell karriere, og den har vært ganske intens siden da.

Starten var med en Great Planes PT-20 og OS25LA. Første turen hadde jeg det litt for travelt med pre flight sjekken. Balanserorene var satt opp feil vei. Dette oppdaget jeg i luften og skulle ha en kompis til å reversere de. Men han reversert isteden høyderoret. Flyet satte nesa litt ned, så jeg ga full gass og trakk det opp.....trodde jeg. Full fart vertikalt i en grusvei. Vingen knekt, flykroppen delvis knust og ene festeøret på motoren slått av slik at jeg kunne studere veiva og se at den hadde det fint.

Selvfølgelig hylflirte alle, og da bestemte jeg meg for at flet skulle opp igjen, og det med samme motor!

Flyet var jo bare ved og trekk, så endel lynlim og epoksy + litt balsa så var det ikke så langt fra like godt som nytt.

Så til hovedpoenget. Motoren Limte jeg sammen med epoksy! Satte delene der de skulle være og smurte mye epoksy rundt. Siden har jeg byttet til en annen tokomponent lim som heter superstål eller noe sånt siden epoksyen sakte løste seg opp av metanolen. Motoren henger nå fast bare etter det ene festet, men fungerer som bare det. Den har krasjet mange ganger i ettertid

Avknekt dysefeste og knekte nipler har jeg også limt på med godt resultat.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.
Working...