Announcement

Collapse
No announcement yet.

VoltMagic - en avansert "voltspy"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VoltMagic - en avansert "voltspy"

    Kom tilfeldigvis over en variant av voltspy som heter VoltMagic. Fant den hos elefun. Koster nesten dobbelt så mye som en vanlig voltspy, men to ting gjorde at jeg ble fristet til å prøve den - man kan selv velge spenningsområdet, og den registrerer laveste spenningsfall.

    Med vanlige voltspy er det ikke godt å vite hvilken spenninger den egentlig viser. Kun én av de jeg har liggende har oppgitt at den (for 4,8V batteri) viser området 4,2V-5,1V. VoltMagic har 5 grønne, en gul, og to røde lamper. Man kan velge mellom 20 spenningsområder - laveste er 4,6V-5,3V og høyeste er 7,3V-8,0V. Den passer da for både 4,8V 6V og 7,4V batteri. For 4,8V batteri har jeg valgt laveste område, 4,6V-5,3V. De røde lampene vise da 4,6V og 4,7V, og den gule viser 4,8V.

    Beveger man stikkene spretter lyset raskt opp og ned på en vanlig voltspy. VoltMagic viser derimot en stabil gjennomsnitts spenning. Det er ikke oppgitt, men jeg fikk fornemmelsen av at det er snitt for noe sånn som siste 20 sekunder. Beveger man stikkene så må man holde på litt, lyset kryper gradvis nedover, og stabiliserer seg på lavere spenning. Når belastningen opphører går det en stund før lyset kryper opp igjen. Dette kan jo ved første øyekast virke litt uheldig, og det ville det vel vært hvis det ikke var for lav-volts registreringen.

    Det som appellerte mest med VoltMagic er at den registrerer absolutt laveste spenning. Man kan velge mellom to registreringsnivå. For et 4,8V batteri er det nivåene høyt: 3,8V-4,4V eller lavt: 3,4V-4,0V. På høyt nivå registreres om spenningen faller til 4,4V eller lavere. Hvor lavt spenningen har vært vises ved at en av lampene blinker. Blinker ingen lamper så har den ikke vært så lav som 4,4V. Etter en flytur kan man da sjekke om spenninga, under reell belastning, har falt bekymringsfullt lavt.

    For å stille inn VoltMagic plugges den i en kanal på mottaker, og man blar gjennom innstillingene ved å bevege tilsvarende stikke på senderen. Innstillingene vises ved at lampene lyser i forskjellige kombinasjoner. Forholdsvis enkelt, men man må ha instruksjonene foran seg for å tyde de forskjellige kombinasjoner av lamper og blinking.

    På bildet har jeg selv tapet på en lapp med de spenninger jeg har innstilt VoltMagic på. Plugget i et nesten utladet batteri, og roterte stikkene en stund. Spenningen krøp ned til 4,6V eller lavere. Den grønne lampa viser aktuelt spenningsnivået på 4,9V, etter å ha ligget i ro en stund. Under belastning var laveste spenning helt nede i 4,0V, noe som vises ved at den røde lampa blinker med ett blink av gangen. Hadde samme lampe gitt 2 blink hadde det vært 3,9V.
    Attached Files
Working...
X