Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konvertering av Horizon Spektrum DM9 sender modul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konvertering av Horizon Spektrum DM9 sender modul

    Har noen DM9 sendermoduler av den gamle typen som jeg egentlig har vært meget fornøyd med.
    Click image for larger version

Name:	IMGP1641-1.jpg
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	626920

    Her en dag satt jeg å bladde igjennom Horizon sin produktportefølje å oppdaget at det var kommet en ny erstatnings kasse for DM9 modulen som ikke har løs ledning til antennen
    Click image for larger version

Name:	IMGP1641-2.jpg
Views:	1
Size:	66.8 KB
ID:	626921
    - og siden Paypal er alt for enkelt å bruke så .......


    Click image for larger version

Name:	SPM6817-450.jpg
Views:	1
Size:	21.3 KB
ID:	626928

    Den nye kassa passer modulene SPMMSJR7 og SPMMSJR9 og alt du trenger av verktøy (en umbraco nøkkel) følger med.

    Dessverre så har Horizon klistret på standard DSM2 US etiketter på den tomme kassa (kanskje du får Europeiske CE etiketter hvis du kjøper i Norge/EU)
    Men med litt hjelp fra varmluft pistolen så var den originale etiketten flyttet over.

    Click image for larger version

Name:	IMGP1649.JPG
Views:	1
Size:	97.1 KB
ID:	626927Click image for larger version

Name:	IMGP1647.JPG
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	626926

    Selve jobben var utrolig enkel og det følger med et bra manual som forklarer alt i detaljer.( en A4 side med instruksjoner på begge sider)

    Click image for larger version

Name:	IMGP1646.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	626925Click image for larger version

Name:	IMGP1645.jpg
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	626924

    Men i korte trekk så er det bare å løsne de fire skruene som holder den originale kassa sammen, ta ut selve sender modul printet og fjern antenneledningen meget forsiktig.
    Flytt printet over i den nye kassa, her må du også være meget nøye og forsiktig når du kobler til antenne ledningen - pluggen som brukes er liten og tåler ikke feilmontering!

    Når dette er gjort setter du inn plastknappen for bind bryteren, sett på lokket og skru til de fire nye skruene som følger med. Pass på at det ikke sitter noe i klem og at lokket sitter 100% inntil kassa.

    Da er det bare å plugge inn den nye modulen i radioen å kjøre en range sjekk for å se at alt virker som det skal.
    Click image for larger version

Name:	IMGP1637.jpg
Views:	1
Size:	64.8 KB
ID:	626923Click image for larger version

Name:	IMGP1640.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	626922

    Du trenger ikke gjøre noe rebind osv - alt er som før.

    Jeg kjøpte min i fra Esprite i USA og den kom på ca $20, jeg så at Smallsize også hadde den på lager men prisen ble alt for stiv (400.-)

    Ble selvfølgelig fristet til å kjøpe en ny komplett DM9 modul med innebygget sender når de selger den for $40 - dessverre er dette en US utgave og ikke godkjent i EU (ikke CE merket) men den får fungere som en "reserve" modul inntil jeg har noe som skal til Horizon tyskland for service så kan jeg hive denne med for å få den oppgradert til CE standard for noen hundrelapper....

    Ser allerede en fordel og det er at radioen nå hviler på den lille bøylen i forkant og ikke på selve antenne pluggen som den gjorde før. Dette vil også gjøre at radioen passer bedre inn i sendevotter som f.eks Radio Warm.

    Absolutt å anbefale!
    Last edited by Quadrocopter; 28-05-10, 00:25.

  • #2
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    .....Ble selvfølgelig fristet til å kjøpe en ny komplett DM9 modul med innebygget sender når de selger den for $40 - dessverre er dette en US utgave og ikke godkjent i EU (ikke CE merket) men den får fungere som en "reserve" modul inntil jeg har noe som skal til Horizon tyskland for service så kan jeg hive denne med for å få den oppgradert til CE standard for noen hundrelapper....
    Til dere som spør og er usikker - Den komplette DM9 modulen som selges i fra Esprit er den amerikanske høy-effekt utgaven og er IKKE CE godkjent og dermed ikke lovlig i Norge, den kan sendes til Horizon Germany for ombygging men det koster fort 3-400 kroner - men prisen reduseres hvis den sendes med noe annet som skal til f.eks service....
    Last edited by Quadrocopter; 28-05-10, 17:06.

    Comment

    Working...
    X