Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba sender/motaker????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba sender/motaker????

    Heisann...

    Er det noen her som har peiling på Futaba T7CP ??

    Har kjøpt en, og fikk med en mottaker som heter futaba r1410DP. Pcm 1024. 35 mhz.

    Er dette en sender som er bra? og har den bra rekkevidde??

    Er ny i hobbyen, så vet ikke så mye på dette...

    Lurer litt på mottakeren også..er den ok? kan eg bruke den i EL fly, samt i Nitro fly..

    Har tre fly som eg bruker. et sessna 185 (el) og et trainer 40 (nitro) og et fra Hangar 9, 50 sise (Nitro)
    Hvilke mottakere kan eg eventuelt bruke her?

    Det var mangen spørsmål på en gang, men slik er det når man er på "trainer" stadiet..hehehe

  • #2
    Ok radio og bra mottaker.

    Jeg ville ført og fremst brukt dette utstyret på Nitro da det er minst forstyrrelser mot motakeren med disse motorene.

    El fly fungerer det også, men her må en være veldig nøye med kabelføring i forhold til antenne osv.

    Dette er radio med den "gamle" typen sender. Den er mer motakelig for støy og forstyrrelser hvis du ikke behandler utstyret riktig. Det kan være andre på samme kanal, støy fra el motor, støy servoer / overføringer.

    Men dette er ikke et stort problem, Vi klarte oss i mange år før 2,4 teknologien kom
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Originally posted by Seiler`n View Post
      Ok radio og bra mottaker.

      Jeg ville ført og fremst brukt dette utstyret på Nitro da det er minst forstyrrelser mot motakeren med disse motorene.

      El fly fungerer det også, men her må en være veldig nøye med kabelføring i forhold til antenne osv.

      Dette er radio med den "gamle" typen sender. Den er mer motakelig for støy og forstyrrelser hvis du ikke behandler utstyret riktig. Det kan være andre på samme kanal, støy fra el motor, støy servoer / overføringer.

      Men dette er ikke et stort problem, Vi klarte oss i mange år før 2,4 teknologien kom

      Takker for svaret!!

      Har hørt noe om at det går ann å bygge senderen om til 2,4 teknologi...vet du noe om det, og om det evnt er dyrt?

      Comment


      • #4
        Gjorde en gang noen undersøkelser på en maken (tror jeg) sender. Finnes visst ikke noe plug and play, men lar seg visstnok gjøre med en del mekking og lodding. Husker ikke hva slags utstyr som behøves. Var elefun jeg snakket med.
        Jeg skrinla tanken og kjøpte Graupner mx16 i stedet. Angrer ikke.
        Men for all del, radioen er helt grei. Har ikke hatt noe trøbbel med den, men mistenker forstyrrelser som årsak til enkelte uhell. Har ikke aldri brukt pcm. Når det gjelder pcm kontra ppm.... Vel, smaken er som baken. De mottakere som funket best for meg var corona synthesizere.
        Stein Johnsen
        http://www.blåmåsan.com

        Comment


        • #5
          Kan bygges om, men den har ikke løs 35Mhz modul, slik at man må bygge 2.4GHz modulen inn i radioen.
          Her er et eksempel.

          Utvalget av 2.4 systemer er stort, så det gjelder å gå for riktig system med en gang. Sender og mottager fra ulike systemer virker nemlig ikke med hverandre.
          Fordelen med 35MHz er at du kan få mottagere omtrent gratis.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Takker for svar her Stein/Fred...

            Siden eg ikke har så mye erfaring med RC systemer osv.. er det vel best eg bruker senderen som den er..hehehe

            Det er stort sett bare meg og en til som flyr sammen, så det er sikkert ikke noe problem. (han har 2,4)

            Sitter mottakeren i Funtana 50 sise`n, det er vel der denne passer best.

            Finnes det noen løsning på å hindre evnt støy fra servoer ets.?

            Comment


            • #7
              Det er regulatoren til motoren og kabling som evt. støyer på el-fly. Har man litt avstand mellom regulator og mottager/antenne, er det som oftest ikke noe problem. Det varierer veldig hvor følsom mottagerene er for dette.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vidar`n View Post
                .
                .
                Har kjøpt en, og fikk med en mottaker som heter futaba r1410DP. Pcm 1024. 35 mhz.

                Er dette en sender som er bra? og har den bra rekkevidde??
                .
                .
                Så lenge jeg fløy bare propellfly (små saktegående fly) så var 35Mhz ok.
                Litt hikke av og til i enkelte områder til spesielle tider men stort sett uten
                større problemer. Noen uforklarlige kræsj men ... ikke verre enn at jeg fikset det.
                Så startet jeg med EDF (jetfly med el. vifte) brukte 35Mhz på diss p.g.a. rekkevidde.
                Da skjedde det mye raskt (4-5 kræsj og nesten kræsj) på kort tid. Kjøpte så en billig
                enkel 2.4 (rekkevidde 400-600m alt etter mottaker) og situasjonen endret seg, har
                bare 1 uforklarlige hendelse etter dette (kan ha vært et batteri som løsnet).
                Så jeg tror du vil spare penger ved å sette 35Mhz på hylla eller bare bruke den til
                slowfly og heller kjøpe en 2.4 i tillegg/stedet.

                Comment


                • #9
                  Takker for svar her folkens...dere er til stor hjelp, for en amatør..

                  Bør vel kansje legge til side penger til en 2,4 da...
                  Har en 5 kanals Spektrum (2,4) som eg bruker til det ene flyet pr no, Men det går vel ikke å bruke flere mottakere på denne..

                  Er det noen som har flydd/erfaring med Funtana 50 sise til Hangar9 ??

                  Har kjøpt et som eg ikke har tørt å prøve enda...
                  Har satt på en gammel 40 nitro. 2 stroke i den, men den er nok for liten.

                  Burde vel vært en 50-60 sise i den??
                  Last edited by Vidar`n; 18-01-13, 18:33.

                  Comment


                  • #10
                    Har noen hundre fly timer på 35 MHz og har vel opplevd svært lite problemer. Det største problemet jeg hadde var med en 400 børste motor og en delta hvor både mottaker og regulator lå veldig nære hverandre. Nå skal det sies at jeg flyr mest glow og der er jo i utgangspunktet ikke forstyrrelser mot mottaker noe særlig å snakke om.

                    Mitt råd er å fly med det du har, men ta en ordentlig rekkevidde test før du tar maiden og legg antenne kablen på utsiden av flykroppen. Vet at noen her på forumet glitcher mye mer enn andre
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment

                    Working...
                    X