Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna 177 cardinal on floats

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna 177 cardinal on floats

    god jul!
    Har to små spørsmål,
    ( Cessna 177 on floats.)
    Er det noen som har ett sånt her i forumet?
    Hva er fly-klar vekt uten fuel?
    Mitt ble 4.4 kg! med 15cc motor.
    Er dette litt i over kant,måtte legge batteriet i halen
    for å få det balansert rett.


    GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!

  • #2
    Jeg har en slik. Min veier 4284g inkl flottører. (Motor:Saito 100)

    Rart med balansepunktet. Jeg har batteripakken rett bak tanken. Hva slags motor har du (vekt)?

    mvh.
    OAK

    Comment


    • #3
      Det hørtest mye ut. Hva har du puttet opp i?

      Hvilken type 15 ccm? Må være tung? Avbalanseringen du måtte gjøre tyder på det.

      Har du lakkert den? Lakk veier mer enn man tror. Brukt mye lim? Lett å bruke 100 g mer epoxy en nødvendig.

      Hvilke radio bruker du? Standard servoer? Hvor mange? En ekstra servo gir + ca 50 gram. Tungt batteri?

      Husk alle monner drar. 50 gram her. 100 gram der. Før du vet ordet av det, har du en 1/2 kg for mye.

      Hvis det er den Cessnaen jeg tror du mener, ARC, så veier den under 4 kg på flottører med anbefalt motor og standard utstyr. Husk, det er lett å få 2-300 gram ekstra fra .60 til .90 motor. 4,4 kg er noe i overkant, men den flyr sikkert ok. Den har tross alt en rimelig stor vinge. Med så stor motor (og høy vekt) ville jeg ha brukt vingeforsterkning eller vingestag.
      (Motor:Saito 100)
      Det var da voldsomt!

      Comment


      • #4
        Jeg bruker sc 91a mk2.
        4 standar servoer. standar batteri ( fut skysport4).
        Ikke maling.
        Balansepunkt 75-80mm fra forkant på vingen.
        orginalt skal det veie 3950g med flottører og motor.
        Der hvor jeg kjøpte det sa di at det gikk greit med 91 motor.
        går greit å fly med halv tank. full tank og det går i stup.

        Comment


        • #5
          Der gir du svaret selv. SC.91 Mk.II er utrolig tung. Nesten ett kilo med potte. Til sammenligning veier en OS .91 FX under 600 gram og mange .91 4 taktere litt under/over 600 gram. SC .91 er like tung som SC .108.
          full tank og det går i stup.
          Det kan vel ikke gå i stup hele tiden? Da får du jo ikke tatt av heller!? Du kan vel trimme bort disse stuptendensene med høyderoret?
          Ett lite triks hvis du ønsker mer løft og mindre fart. Juster begge balanserorene (3-5 mm) litt ned. Da flyr du hele tiden med aldri så lite flapspådrag og nesen vil løfte seg litt.

          Comment


          • #6
            Hvis jeg justerer med balanserorene får jeg mere løft og mindre fart.
            Virker det inn på andre ting???
            Farten er ikke noe problem , har vell nok krefter med 15cc.?
            Har ikke fått til å trimme flyet ennå, grunnet når jeg slipper høyderoret
            stuper det.
            det flyr ok ,det er bare at det er litt tungt foran og da blir det mye opp
            og ned .(som en full kråke)
            Skal prøve i romjulen og se om det virker.
            Andre tips mottas med stor takk.

            Comment


            • #7
              Originally posted by nybegynner
              Hvis jeg justerer med balanserorene får jeg mere løft og mindre fart.
              Virker det inn på andre ting???
              Ja du får mere løft og det er luftmotstand fra balanserorene hvis de er brukt som "flaps" som fører til mindre fart, men ikke mye.

              Comment


              • #8
                Virker det inn på andre ting???
                Hvis du justerer på for mye kan enkelte modeller bli ustabile i lav fart/stor angrepsvinkel.
                når jeg slipper høyderoret stuper det.
                Du får trimme det litt opp før du tar av da, hvis du ikke får til å trimme i luften. Mange som flyr både modellfly og vanlige fly foretrekker faktisk å holde litt positiv stikke for å fly level. Dvs slik ditt er trimmet nå. Så du er i godt selskap.
                som en full kråke
                Sikkert for mye julegløgg,da
                det er luftmotstand fra balanserorene hvis de er brukt som "flaps" som fører til mindre fart
                Helt feil. Mer løft kommer av økt krumning av vingens øvre flate (profil). Farten synker pga at positiv angrepsvinkel på vingen økes ved å senke balanserorene.Med balanseror i hele vingens lengde brukt som flaps er deres innvirkning på farten som brems minimal.

                Comment


                • #9
                  Ikke overdriv med flap setting på balanserorene da det fort kan gjøre den luneful i sakte fart (3-5mm som nevnt tidligere her er max). Skjønner ikke helt problemet ditt, joda motoren er ca 400g for tung og det ødelegger endel (vanlig flyhastighet er raskere og det lander med høyere hastighet) men når flyet er balanser så er det balansert (bruker du større tank en den som fulgte med?).
                  Du har selvsagt justert høyderoret til nøytralt som utgangs punkt (med trimmen i midt posisjon selvsagt) og du sier du ikke har nok trim til å trimme den ut?
                  Har du komputer styring med mulighet til å forandre størrelsen på trim området?
                  Er du sikker på balanseringen din er korrekt? Siden du får problemer er jeg litt i tvil om den er bra nok, balanser med tom tank til maks angitt bakre balanse punkt og prøv igjen (om nødvendigt få tak i noen balanserings lodd for lettmetalfelger med lim på hos din lokale dekk levrandør/bensinstasjon. 5/15kr for ei remse på 60g og den er oppdelbar i 5 og 10 grams stykker). Limet på disse loddene er så sterkt at fuel ikke har noen betydning for de (husk å vask rent med rødsprit før en legger på loddet).
                  Du har balansert flyet med flotørene på? (flotører gir ekstra motstand i luften og kan gjøre at en trenger litt ekstra høyderors trim, med vanlig styring kan en da justere høyderoret i null med trimmen max ned for å få nok justeringsmon).
                  Du har ikke lagt inn mere nedtrekk på motoren en det som er innebygget i modellen?
                  Tror jeg har dekket de fleste basene med den oppramsinga her, sjekk over og gi tilbakemelding.
                  God Jul.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Er du sikker på balanseringen din er korrekt?balanser med tom tank
                    Balansert med tom tank så blir modellen max nesetung når tanken fylles. Ut fra beskrivelse om vekt i halen, så er visst modellen rikelig tung nok i nesa fra før, noe som er naturlig med den blytunge motoren.
                    Ikke overdriv med flap setting på balanserorene
                    ARC Cessna tåler utmerket 3-5 mm setting på balanserorene. Konkrete råd baseres på erfaring.
                    Ps. Hjulbalansevekter: God ide! Generelt. I will make a note inn the book. Can you gjentake that?

                    Comment


                    • #11
                      Den er nok alt for tung fremme.
                      I boka str det at cg er 75-80mm fra forkant av vingen,
                      jeg har balansert det på 80mm med pressisjonsbalanserer med
                      flottører på.og da opp daget jeg at jeg må ha 50 g helt bak , for
                      å få det helt rett. Jeg bruker heller ikke større tank ,det er den som fulgte
                      med.Høyderor i midtposisjon , trim i midtposisjon, har ikke turt å trimme
                      grunnet det går i hundre hele tiden. har nok med å holde styringa å få det helt ned. har heller ikke justert noe trekk hit eller dit ,den er som den skal.Jeg får prøve å balansere det rett med vekter,men det går utover egenskapene til flyet tror jeg .
                      større landingshastighet og må ha litt større fart ellers også.
                      Eller tar jeg feil?
                      Hvis det ikke funker snart så ................1@x?*¨^:.
                      Jeg gidder ikke mer med den d...t motoren, den skal få slegga snart.
                      Noen som vet hvor jeg får tak i os61 billig????før jeg mister interressen.

                      Comment


                      • #12
                        Det er ingen vits å lure på alt mulig annet. Du må få trimmet det riktig, så er sikkert alt greitt. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få justert høyderoret. Det er bare å skru det........! Du får ikke justert hverken fart eller flyt før modellen er korrekt trimmet. Spesielt ikke hvis den er tung.
                        Det er helt normalt at modeller med flottører krever litt opptrim i forhold til uten. Det kommer av at flottørene produserer litt drag pluss at de er formet som en omvendt vingeprofil og dermed suger modellen nedover.
                        Jeg gidder ikke mer med den d...t motoren
                        Det er ikke motoren sin feil at du har satt den i ett for lite fly. Motoren er grei nok den. Men den passer bedre i en Cub med 2,5 m vingespenn.

                        Comment


                        • #13
                          HAR CUB! 195cm vinge.

                          Comment


                          • #14
                            Desverre, den er nok også i minste laget for den motoren. Du får strekke vingene litt

                            Comment


                            • #15
                              50g ekstra for å få den til å bli rett er mye og det merker du garantert i lufta (med full tank vil den nok helst rett ned ja ), og nei den ekstra vekten på 50g vil du nok ikke merke på flyet rent generelt (den vil riktignok bli litt mere villig og eller nervøs på høyderoret men det tåler det flyet garanter greit, spesielt med flotører på).
                              For å trime høyderoret i fart så kan du bruke venstre hand for å justere trim knappen (tørr tren litt på bakken for det kan være litt vanskeligt å finne trim knappen med venstre hånden i farten) men fiks balanseringen først. Ellers er det ofte greit å ta en litt stor sving så en får god tid ned motvinds legget på bana når en må trime mye (å ja, trottle management er nok viktigt med så stor motor ).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X