Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight 48" YAK 54-E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    flott... vet Extra`en har det, men viste ikke at Yaken hadde det nå gleder jeg meg til jeg får rå til å bestille
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #17
      Ja, det går som sagt seint når jeg monterer fly...
      Ble noe galt med forrige innlegg.
      I kveld har jeg limt på plass horisontal stab. Her brukte jeg epoxy i steden for anbefalte CA. Bør vel få till noe mer før kvelden er omme.

      Peter
      Attached Files
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #18
        Fikk gjort noe mer i kveld.
        Limte høyderor med CA og forseglet skjøten med blendern tape. Vertikal stab ble limt fast med epoxy i steden for CA. Sideror er kun satt på plass, ikke limt enda. Sjekket så maks utslag - ser vel ok ut!?!

        Peter
        Attached Files
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #19
          Så har jeg limt inn 2stk 3mm karbonstenger i halen. (Disse manglet i mitt kit, men heldigvis hadde jeg slike på lager). De skal hjelpe til med å avlaste krefter i horisontal stab / høyderor. Boret forsiktig hull i stab og kropp samt slipte ned en grei vinkel i begge ender av CF-roden.
          Som vanlig bruker jeg epoxy på slike plasser med mye krefter.

          Peter
          Attached Files
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

          Comment


          • #20
            Så monterte jeg halehjuls akselen.
            Av erfaring fra Extraen er det lurt å modifisere noe her. Jeg fjernet betrekkningen fra en lite del av sideroret, boret hull for akslingen og tok så opp ett litet spor langs roret for akslingens forlengelse.
            Så dynket jeg alt skikkelig i epoxy og dekket det med glassfibertape for å sikkre hele saken. På med limklemmer - håper dette skal holde for litt tykkt gress!

            Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #21
              Klar med halehjul og har også montert sideror i vertikal stab. Tynn CA i hengslingene.

              Peter
              Attached Files
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment


              • #22
                ser bra ut dette her...

                vet ikke om jeg har vært borti en tråd med så lite respons på, som denne
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jørgen123
                  ser bra ut dette her...

                  vet ikke om jeg har vært borti en tråd med så lite respons på, som denne
                  Hehehe, må inrømme at jeg tenkt samme tanke. Men interessen er det ingen feil på, 500 visninger. Hadde i utgangspunkt tenkt meg en tråd med litt idèer og tanker generellt og ikke kun enveiskjøring men men...

                  Peter
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment


                  • #24
                    For å komme med en liten kommentar:
                    Tror ikke jeg ville ha festa halehjulet rett på sideroret. Litt "lugging" i gress så får du sikkelig belastning på hengslene.
                    Men det går sikkert bra på grus / asfalt.
                    Roger Strand

                    Comment


                    • #25
                      Takk for inspill, men nå sitter den der. Det er faktisk samme konstruksjon som på Extraen og akkurat det var aldri noe problem. Jeg greide å rive vekk hjulet fra roret men hengslingene ga seg faktisk aldri.
                      Hva ville du gjort? Ved å feste i kroppen unngår man jo de problemene men da kommer vel problemet med å svinge på bakken - eller?

                      Peter
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #26
                        Det du kunne ha gjort var å feste halehjulet til kroppen. Deretter laget et system som ligner på hjul som er på handlevogner. De kan rotere fritt, og styring vil ikke bli noe problem
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Propepperell
                          Hei.
                          Søkte her på Mfn og oppdaget at det ikke finnes noe om denne modellen.
                          http://www.extremeflightrc.com/html/yak54e.html
                          Det må vel finnes noen her som har denne, eller?
                          Selv har jeg akkurat hentet denne hos Ken og skal så smått påbegynne montering. Alle som har noe å tillføye ombedes å gjøre dette her.
                          Foreløpig har jeg kun åpnet esken å inspisert tingene og kan si at EF som vanlig har en fantastisk finish!

                          Peter
                          Har samme flyet selv. Jeg har endog ett problem, og det er høyderoret. Loopen blir ikke bra, da høyderorene ikke har godt nok feste til hverandre. Skal lime ekstra karbonstenger for å bøte på dette.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #28
                            hvor har du fått tak i karbon matten du bruker på halehjulet?
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by spitmk16
                              Har samme flyet selv. Jeg har endog ett problem, og det er høyderoret. Loopen blir ikke bra, da høyderorene ikke har godt nok feste til hverandre. Skal lime ekstra karbonstenger for å bøte på dette.
                              Hei, artig at vi er 2 da!
                              Vis meg umiddelbart hvordan du lager forsterking til høyderor! Skal se på det samme ettervert.

                              "Karbonmatten" er ikke noe annet enn glassfibertape! Sterkt som 1000. Artig å se om dette hjelper.

                              Hva har du for innmat? Jeg vurderte HS 81, men er i tvil da jeg må ta opp så mye hull i servobrygger. ca 4 mm på lengden. Har nå bestillt HS 65HB til høyde- sideror og MPX Nano-S til vingene. Da passer størrelsen og HS 81 har jeg brukt med stor fremgang i min Extra, tror dette vil bli bra.

                              Skal montere cowling straks, kommer tilbake med bilder derfra.

                              Peter
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment


                              • #30
                                Så er cowling montert. Brukte måten med dobbel tape bit som festes på skrogets skru feste, så ut og over cowlingen. Markerer tenkt skruhull på tapen FØR cowling settes på plass, fikserer cowling med tape og finner lett hvor hullene skal bores.

                                I teorien... Som dere kan se av bildene ble den montert litt "off center" likevel, huff. Vel vel, den er ca 5mm off nå, lar det være.

                                Passet også på å ta opp skikkelige ventilasjonshull bakerst i kroppen. På Yak'en har man satt på plass meget sterke magneter til canopy men tydligvis skjer det att denne blåser av "in flight". Samme problem som med Extraen. Fulgte tråden på RCU og der er noen forskjellige løsninger. Jeg valgte å gå for den enkleste og med største hullene. Liten loddebolt og vips så hadde jeg 2 SVÆRE hull. Burte vel være nok.

                                Spitmk, har du noen bilder på lure løsninger på din modell?

                                Peter
                                Attached Files
                                Peter Rahm
                                Siggerud
                                Cirrus RCFK

                                Comment

                                Working...
                                X