Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight 48" YAK 54-E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har så montert pull-pull (det er vel sånn det heter?) på sideroroet. Meget enkelt og "straight-forward". Viktig her å klype skikkelig hart rundt tubene som låser wiren. Bruker liten rørtang for å få nok moment (av erfaring - ikke spør mer).
    Kommer desverre ikke særlig lenger nå før jeg får servoer i hus (sikkert tirsdag). Motor, ESC, mottaker og batterier er ellers tilstede så i løpet av neste uke bør maiden kunne bli av.

    Ellers lurer jeg på om noen kan forklare den "såpe metoden" som det skrives om for å få på dekaler på en pen måte. Her har jeg MYE å lære, og jeg må innrømme att denne modellen er så flott att jeg ønsker att også dekaler blir pene!

    Peter
    Attached Files
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #32
      Er det en spesiell type dekaler, eller er det vanlige dekaler med lim på baksiden?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #33
        Vanlige klistermerker.
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #34
          Så har jeg da endelig fått en forsinket servoleveranse fra Elefun. Har alltids vært megafornøyd med disse gutta men denne gangen gikk det nok litt i surr.
          Bestilte 2 HS-65HB og 2 MPX Nano-S.
          Det tok en hel uke å få pakken og i denne lå det 2 65'er, 1 nano og en 55'er...
          Har sendt dem en mail, får se hva de mener.

          Vel-vel, i dag røyk landingsstellet på min extra for ørtonde gang, ser ut til å bli fortidspension på denne og da har jeg uansett nok av egnede servoer.
          Skal begynne montere i kveld når avkommen sover!

          Peter
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

          Comment


          • #35
            Så ble det da litt servomontering frem på nattakvisten.
            Sideror og høyderor er klare (kun bilder på siderorsmontasje).
            Sideroret gikk knirkefritt, men når jeg skulle presse på plass høyderor servo løssnet en inre servobrygge som var dårlig limt på innsiden av kroppen )-;
            Resultatet er en høyderorservo som ikke sitter så godt som jeg hadde ønsket...
            Håper dette går bra. Skal sjekke dette mer nøye i morra.
            God natt.

            Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #36
              Så var alle servoer montert. Siden Elefun sendte feil servoer OG min Extra er klar for pensjon ble det HS-65HB på alle plasser. Bra servo synes jeg da!
              Gjennstår motor, esc og dekaler.

              Etterlyser fortsatt litt tips om hvordan man på beste (peneste) måte får disse på plass.

              Peter
              Attached Files
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment


              • #37
                Tuuusen takk for alle svar (null).
                Vel vel, tydligvis underholder jeg i hvert fall siden tråden leses.
                Da er motor og esc montert og klart. Har også montert og prøvekjørt med en nyinnkjøpt sort Dubro spinner. Null tegn til vibrasjoner! Deilig. Har ellers dårlig erfaring med spinnere som alltid gir mer eller mindre vibrasjoner.
                Har testet CG med batteri (Hextronic 4S 2200mAh) og fyttirakkeren så langt foran batteriet må (se bilde). Batteriet må på en måte inn foran batteribrettet, inn i motorrommet. Er det slik at jeg må gå for større (tyngre) batteri for å få plasering på en mer fornuftig måte eller må jeg plukke frem bly? Vel, må nok finne ut av det selv, kan neppe påregne feedback her er jeg redd. Skal sjekke på RCgroups.
                Attached Files
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

                Comment


                • #38
                  Da var det meste (ikke alt da) klart. Løste CG problemet ganske enkelt. Trodde vel aldrig at cowlingen ville gjøre så mye forskjell, trodde den ville gjøre noen få millimeters forskjell på batteriets plasering men det ble vel en tomme!!! Så snart denne var på plass havnet batteriet på selve batteribrygga. Ser dog at HVIS jeg skal fly denne med 3S oppsett vill batteriet havne inn i motorhuset.
                  Da gjennstår egentlig kun dekaler og å feste opp antenneledning. Halehjulet må visst justeres litt også - vingler litt.
                  Totalvekt kommer på 1252gr før dekaler er på, vil vel ikke komme over 1300gr. Er rimelig fornøyd med dette, så å si nøyaktig det samme som jeg lest om på tråden på RCU (og jeg er IKKE kjennt som den som bygger lett)!

                  Så, dagens spørsmål;
                  Hvordan gjøre med antenneledningen?
                  Jeg luter litt åt å ta opp ett litet hull i kroppens ovanside, rett bak canopyen, trekke antenna bak og feste opp med strikk i siderorets topp (se illustrasjonsbilde).
                  Hva med det?
                  JO JEG ØNSKER SVAR! Det er lov å svare her og komme med litt idèer og inspill!
                  Takk
                  Peter
                  Attached Files
                  Last edited by Propepperell; 28-05-07, 16:06.
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment


                  • #39
                    Må vel ha med en helbilde også...
                    Attached Files
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #40
                      har vært borte i helga, så jeg har ikke kommet meg på nett før nå.

                      Yak`en min er på vei! Og som dere sikkert har sett, så kommer det test på denne så fort som mulig.

                      angående antenneledningen så vet jeg ikke hvordan jeg ville gjort det. tror jeg ville lagt den ned, og tapet den på undersiden av kroppen
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #41
                        Antenna er festet opp gjennom litet hull og tredde bakover gjennom like små hull i siderorets overdel, får se om dette funker.
                        Har strammet halehjul og festet dekaler med "såpevann-metoden". Ble ganske ok. Bilder kommer senere.
                        Men så var det dette med propellvalg. Sliter litt her. Prøvde først APC 11X8.5 men med denne trakk jeg ca 45A på ca 70% trottel! (Bør ikke laste dette oppsett med mer enn 45A)
                        Byttet så til APC 10X5, men her får jeg kun 36A (490W) og dette føles litt spinkelt spør du meg.
                        I ren desperasjon satte jeg på en APC 12X6 og da skjedde det ting, 57A på "nesten" full trottel.
                        Altså, jeg har ingen visp som passer.
                        Hva tror dere? 10X7?

                        Peter
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #42
                          tror kanskje jeg ville prøvd 11*5,5. Propellvalg kommer selvfølgelig også an på flystilen din. gleder med til å høre hvordan du liker flyet.

                          PS: fant aldri igjen den siden hvor det sto om dakaler, men du fikk det jo til
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #43
                            Da har jeg bestillt nye visper, 11x5.5 og 10x7, men de vil nok ta en tid siden 11x5.5 var nødt å bestilles spesiellt.

                            Her er i hvert fall endelige bilder med dekaler men uten propeller og neste gang jeg skriver her er modellen trolig blitt flydd også! Været kan vel neppe sies ha vært på våres side her på Østlandet i det siste og ikke ser det bedre ut til helgen heller. Har hørt noe om att været KAN bli bedre til helgen. La oss be en stille bønn.

                            Peter
                            Attached Files
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment


                            • #44
                              Oppdatering;
                              I kveld har jeg balansert og montert en APC-E 10X7 fra Elefun og målt denne opp statisk til ca 46A! Sånn ja, da er vi jo innenfor hva jeg tenkt meg! Det vill nok sikkert bli "maiden" i helga!
                              Men jeg er ikke helt fornøyd, venter på noen 11X5.5 som jeg har like stor tro på.

                              Skrives.

                              Peter
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment


                              • #45
                                Har så hatt jomfruturen med Yaken. Ett nydelig fly!
                                Kun 2 knepp på balanseror så fløy hun snorrett!
                                Godt balansert med kun ett lite uns av nedror i inverted. Meget fornøyd!
                                Ble kun 2 rolige turer på ca 7 min i dag. En grei dag alt i alt!

                                Peter
                                Peter Rahm
                                Siggerud
                                Cirrus RCFK

                                Comment

                                Working...
                                X