Announcement

Collapse
No announcement yet.

Telemaster Electric - bra fly nr.2?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Telemaster Electric - bra fly nr.2?

Etter å ha flydd en del med min Wing Dragon Nasa Edt., og lært meg å fly, føler jeg nå at jeg er klar for et nytt fly. Jeg har lyst på en trainer som jeg kan finpusse de grunnleggende manøvreringsferdighetene på, men vil ha et litt mer "skikkelig fly" enn WDen. Flyet bør være stabilt og godt å fly i litt vind, og ha kraft nok til å fly litt sprekt.

Telemaster Electric fra hobby-lobby, er flyet jeg vurderer å kjøpe nå. Muligheten for flaps som gjør at flyet kan flyes på mindre plasser er et stort pluss. Enkel konstruksjon og stabile egenskaper er en nødvendighet. Jeg kan nevne at en av de andre alternativene jeg har sett på er Multiplex sin Magister, og jeg er også åpen for andre forslag.

Noen som har noen erfaringer med dette flyet?
    Er det problemfritt å bestille fra hobby-lobby til Norge?

Tenkte jeg skulle bestille flyet alene, og kjøpe innmaten til det her i Norge, for å spare penger i toll og frakt, og for å være litt mer fleksibel. Noen som vet hvor mye jeg må ut med i tollavgift?

Trenger noe å fikle med i sommer...
    Flysyk...

Telemaster er et gammelt og velprøvd design som har funket som trainer for generasjoner av modellflyvere i USA. Jeg tror du kan gjøre mye gøy ut av den modellen.

Toll er 5% for leker/hobbyvarer. I tillegg må du nok ut med 25% mva på modell + frakt da denne er produsert utenfor EU. Og så kommer tollgebyret oppå der igjen, er ikke det rundt 150,-?
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

Det er ikke toll på leketøy. Det kommer inn under kapitel 95.03 i tolltariffen og der er tollsatsen 0/null.
      Tolltariffen

Mva må man betale uansett hvor i verden dette er produsert om verdien er kr 200 eller mer uten frakt.
      Fortollingsgebyr som er det transportøren tar for å fortolle dette varierer fra transportør til transportør. Posten tar vel 85 om det er under kr 1000 i verdi og det doble over.

Comment

Oki, da har de endret tollsatsene, det er en stund siden jeg handlet utenlands.
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

Det er ingen toll på disse tingene. Moms på 25% og gebyr kommer i tillegg. Mistenker at frakta blir høy på denne. Uansett vil den neppe øke særlig om du legger til litt utstyr. Det er volumet på eska til flyet som bidrar til den høye frakta. Har du sjekket om det finnes lignende her til lands? Det er heller ikke så vanskelig å konvertere trainere beregnet for fuel motor til elektro.
          Fred Larssen

Comment

Ja det må være noen år siden da, har i alle fall ikke vært till de siste 4 årene
            Det er ikke mye det er toll på foruten sprit, mat og klær har jeg inntrykk av.

Comment

Takk for svar

Hvis det er noen som har gode forslag til alternativer som finnes her til lands så er det bare å skrike ut.
              Flysyk...

Comment

Her er noen hos Elefun, dog ikke fullt så store og alle er beregnet for fuel motor. Den siste har også flaps, men er utsolgt:
                Siden finnes ikke
                Siden finnes ikke
                Siden finnes ikke

Her er en til 40 size trainer, nest nederst på siden:
                http://www.mamut.com/homepages/Norwa...n/subdet25.htm
                Last edited by flarssen; 19-06-07, 15:24.
                Fred Larssen

Comment

Working...
                X