etter litt titting på RC markedet og forhørt meg litt med folk i miløet kom jeg over annonsen, 2,14m Extra Wild hare. dette er en extra 330 som vistnok skal være med på det meste av øvelser med en 50cc bensinmotor også var det jo Røkpumpe i flyet. tenkte dette må jo åke show faktoren betraktelig. så det ente med at jeg ringte karen og avtalte møtepunkt i Horten, trøkka meg inn på ferga i moss og ventet spent på å se doningen, Når jeg kom over stod han å ventet på meg, meget hyggelig kar som hadde hatt mange år bak seg i Rc verden. ble stående å snakke i ca30 min før jeg skulle sette flyet over i min bil, Her kom første problemet. flyet er for stort? ente med at vi måtte demontere det meste, hale covling osv, men fikk til slutt Flyet inn i bilen og fikk kommet meg på ferga tilbake til moss.
kommer hjem, å finner ut at jeg ikke har noe bra plass å plassere flyet, ville egentlig ikke la det stå i garasjen pga fuktighet, men dette problemet ordner seg raskt siden min far er vaktmester og de hadde et nedlakt tre verksted på jobben hvor jeg kunne sette flyet og jobbe med det til jeg var ferdig.
Så kom neste problem, (usikkerhet) hvordan motor skulle jeg velge? Tittet rundt på nette og bestemte meg mer eller mindre for en DA-50 med org muffer. Helt til jeg fikk et tips om en DL50 som skulle være en "tro" DA kopi, sjekket prisen på denne på Ebay og fant ut at jeg kunne få denne for 2300kr inkl frakt fra hong kong eller hvor det var selgeren kom ifra, Da etter det jeg hadde lest på div utenlads forum osv, hadde denne motoren fått meget bra kritikk. Eneste man skulle være obs på er at man fikk tak i versjon 2 av motoren, med et nyere tenningsanlegg og bedre motor fester og en nyere utgave av eksosanlegget
Så da ble denne motoren bestilt og er på vei i posten, om den kommer frem gjenstår å se, dette er også første gangen jeg forøverig har bestilt RC utstyr selv fra utlandet, så venter spent på hvor lang tid det tar, Senderen mente på at det kunne ta opp til 2uker før jeg har varen her i norge, det er jo ikke noe problem har ikke så stress med å få modellen i luften
Så var det elektronikk da, hva i alle dager er det jeg skal velge? tidligere har jeg jo nesten bare hatt helikopter, og de flyene jeg har hatt har jeg bare brukt STD servoer Futaba S3001 osv, Så jeg søkte litt på nette og fant ut at noen "rimelige" og sterke Digital servoer er å foretrekke. Da var det bare å finne det som passer. Jeg var rimelig utsikker på hva jeg skulle velge. Etter som det jeg kunne finne ut hadde Hitec servoer i den klassen jeg var ute etter. Det ente med at jeg bestilte meg 5stk Hitec Digital HS-5645MG. i norge så jeg at disse servoene var rimelig dyre, ca 5-600kr, på Ebay fant jeg disse til 250kr stk + frakt så da tok jeg like godt sjangsen å bestilte disse fra utlandet også. Tengte jeg skulle bruker disse på alt av ror, Throttle tenker jeg at det holder med en STD servo samme med choke. om dette ikke holder må dere si i fra til meg, så får jeg se om jeg ikke finner noe annet.
Mottaker hadde jeg først tenkt å bruke en JR770 men etter som jeg finner ut mangler jeg en kanal til alt jeg trenger? så da ser det ut til at jeg må invistere i en JR10DS
Strøm: Her er jeg rimelig usikker enda, annbefales det 6v? eventuelt både på servoer og tenning? hvor store batterier er det jeg trenger? Røkpumpen trenger den eget batteri? er det en fordel å bruke fromeco regulator? eller er det egentlig bare tull i fly? siden det er en del ordentlige servoer i flyet så trekker vel disse en del strøm?
Senere ang frakting av flyet til stripa:
Her lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre, er jo greit med stort fly, men det hjelper lite om det må stå hjemme, Men jeg har en litt eldre henger stående kan jeg fex frakte flyet med henger? eventuelt lage en krybbe som kroppen ligger i, så den står stødig under frakt? vinger osv tar jeg jo inn i bilen så disse ligger trygt.
Det dukker nok opp fler spm. men det får jeg ta etterhvert.
Legger med et bilde av flyet uten vingene montert, også et bilde av motoren fra selger`s Ebay side. Servoene er vel ikke spesielt og føler ikke at disse trenger bilder.
kommer mer informasjon så fort jeg får forsendelser med deler osv til flyet
kommer hjem, å finner ut at jeg ikke har noe bra plass å plassere flyet, ville egentlig ikke la det stå i garasjen pga fuktighet, men dette problemet ordner seg raskt siden min far er vaktmester og de hadde et nedlakt tre verksted på jobben hvor jeg kunne sette flyet og jobbe med det til jeg var ferdig.
Så kom neste problem, (usikkerhet) hvordan motor skulle jeg velge? Tittet rundt på nette og bestemte meg mer eller mindre for en DA-50 med org muffer. Helt til jeg fikk et tips om en DL50 som skulle være en "tro" DA kopi, sjekket prisen på denne på Ebay og fant ut at jeg kunne få denne for 2300kr inkl frakt fra hong kong eller hvor det var selgeren kom ifra, Da etter det jeg hadde lest på div utenlads forum osv, hadde denne motoren fått meget bra kritikk. Eneste man skulle være obs på er at man fikk tak i versjon 2 av motoren, med et nyere tenningsanlegg og bedre motor fester og en nyere utgave av eksosanlegget
Så da ble denne motoren bestilt og er på vei i posten, om den kommer frem gjenstår å se, dette er også første gangen jeg forøverig har bestilt RC utstyr selv fra utlandet, så venter spent på hvor lang tid det tar, Senderen mente på at det kunne ta opp til 2uker før jeg har varen her i norge, det er jo ikke noe problem har ikke så stress med å få modellen i luften
Så var det elektronikk da, hva i alle dager er det jeg skal velge? tidligere har jeg jo nesten bare hatt helikopter, og de flyene jeg har hatt har jeg bare brukt STD servoer Futaba S3001 osv, Så jeg søkte litt på nette og fant ut at noen "rimelige" og sterke Digital servoer er å foretrekke. Da var det bare å finne det som passer. Jeg var rimelig utsikker på hva jeg skulle velge. Etter som det jeg kunne finne ut hadde Hitec servoer i den klassen jeg var ute etter. Det ente med at jeg bestilte meg 5stk Hitec Digital HS-5645MG. i norge så jeg at disse servoene var rimelig dyre, ca 5-600kr, på Ebay fant jeg disse til 250kr stk + frakt så da tok jeg like godt sjangsen å bestilte disse fra utlandet også. Tengte jeg skulle bruker disse på alt av ror, Throttle tenker jeg at det holder med en STD servo samme med choke. om dette ikke holder må dere si i fra til meg, så får jeg se om jeg ikke finner noe annet.
Mottaker hadde jeg først tenkt å bruke en JR770 men etter som jeg finner ut mangler jeg en kanal til alt jeg trenger? så da ser det ut til at jeg må invistere i en JR10DS
Strøm: Her er jeg rimelig usikker enda, annbefales det 6v? eventuelt både på servoer og tenning? hvor store batterier er det jeg trenger? Røkpumpen trenger den eget batteri? er det en fordel å bruke fromeco regulator? eller er det egentlig bare tull i fly? siden det er en del ordentlige servoer i flyet så trekker vel disse en del strøm?
Senere ang frakting av flyet til stripa:
Her lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre, er jo greit med stort fly, men det hjelper lite om det må stå hjemme, Men jeg har en litt eldre henger stående kan jeg fex frakte flyet med henger? eventuelt lage en krybbe som kroppen ligger i, så den står stødig under frakt? vinger osv tar jeg jo inn i bilen så disse ligger trygt.
Det dukker nok opp fler spm. men det får jeg ta etterhvert.
Legger med et bilde av flyet uten vingene montert, også et bilde av motoren fra selger`s Ebay side. Servoene er vel ikke spesielt og føler ikke at disse trenger bilder.
kommer mer informasjon så fort jeg får forsendelser med deler osv til flyet
Comment