Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra 2,14m (wild hare) DL50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra 2,14m (wild hare) DL50

    etter litt titting på RC markedet og forhørt meg litt med folk i miløet kom jeg over annonsen, 2,14m Extra Wild hare. dette er en extra 330 som vistnok skal være med på det meste av øvelser med en 50cc bensinmotor også var det jo Røkpumpe i flyet. tenkte dette må jo åke show faktoren betraktelig. så det ente med at jeg ringte karen og avtalte møtepunkt i Horten, trøkka meg inn på ferga i moss og ventet spent på å se doningen, Når jeg kom over stod han å ventet på meg, meget hyggelig kar som hadde hatt mange år bak seg i Rc verden. ble stående å snakke i ca30 min før jeg skulle sette flyet over i min bil, Her kom første problemet. flyet er for stort? ente med at vi måtte demontere det meste, hale covling osv, men fikk til slutt Flyet inn i bilen og fikk kommet meg på ferga tilbake til moss.

    kommer hjem, å finner ut at jeg ikke har noe bra plass å plassere flyet, ville egentlig ikke la det stå i garasjen pga fuktighet, men dette problemet ordner seg raskt siden min far er vaktmester og de hadde et nedlakt tre verksted på jobben hvor jeg kunne sette flyet og jobbe med det til jeg var ferdig.

    Så kom neste problem, (usikkerhet) hvordan motor skulle jeg velge? Tittet rundt på nette og bestemte meg mer eller mindre for en DA-50 med org muffer. Helt til jeg fikk et tips om en DL50 som skulle være en "tro" DA kopi, sjekket prisen på denne på Ebay og fant ut at jeg kunne få denne for 2300kr inkl frakt fra hong kong eller hvor det var selgeren kom ifra, Da etter det jeg hadde lest på div utenlads forum osv, hadde denne motoren fått meget bra kritikk. Eneste man skulle være obs på er at man fikk tak i versjon 2 av motoren, med et nyere tenningsanlegg og bedre motor fester og en nyere utgave av eksosanlegget

    Så da ble denne motoren bestilt og er på vei i posten, om den kommer frem gjenstår å se, dette er også første gangen jeg forøverig har bestilt RC utstyr selv fra utlandet, så venter spent på hvor lang tid det tar, Senderen mente på at det kunne ta opp til 2uker før jeg har varen her i norge, det er jo ikke noe problem har ikke så stress med å få modellen i luften

    Så var det elektronikk da, hva i alle dager er det jeg skal velge? tidligere har jeg jo nesten bare hatt helikopter, og de flyene jeg har hatt har jeg bare brukt STD servoer Futaba S3001 osv, Så jeg søkte litt på nette og fant ut at noen "rimelige" og sterke Digital servoer er å foretrekke. Da var det bare å finne det som passer. Jeg var rimelig utsikker på hva jeg skulle velge. Etter som det jeg kunne finne ut hadde Hitec servoer i den klassen jeg var ute etter. Det ente med at jeg bestilte meg 5stk Hitec Digital HS-5645MG. i norge så jeg at disse servoene var rimelig dyre, ca 5-600kr, på Ebay fant jeg disse til 250kr stk + frakt så da tok jeg like godt sjangsen å bestilte disse fra utlandet også. Tengte jeg skulle bruker disse på alt av ror, Throttle tenker jeg at det holder med en STD servo samme med choke. om dette ikke holder må dere si i fra til meg, så får jeg se om jeg ikke finner noe annet.
    Mottaker hadde jeg først tenkt å bruke en JR770 men etter som jeg finner ut mangler jeg en kanal til alt jeg trenger? så da ser det ut til at jeg må invistere i en JR10DS

    Strøm: Her er jeg rimelig usikker enda, annbefales det 6v? eventuelt både på servoer og tenning? hvor store batterier er det jeg trenger? Røkpumpen trenger den eget batteri? er det en fordel å bruke fromeco regulator? eller er det egentlig bare tull i fly? siden det er en del ordentlige servoer i flyet så trekker vel disse en del strøm?

    Senere ang frakting av flyet til stripa:
    Her lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre, er jo greit med stort fly, men det hjelper lite om det må stå hjemme, Men jeg har en litt eldre henger stående kan jeg fex frakte flyet med henger? eventuelt lage en krybbe som kroppen ligger i, så den står stødig under frakt? vinger osv tar jeg jo inn i bilen så disse ligger trygt.

    Det dukker nok opp fler spm. men det får jeg ta etterhvert.

    Legger med et bilde av flyet uten vingene montert, også et bilde av motoren fra selger`s Ebay side. Servoene er vel ikke spesielt og føler ikke at disse trenger bilder.

    kommer mer informasjon så fort jeg får forsendelser med deler osv til flyet
    Attached Files
    Last edited by muff; 26-09-07, 12:53.
    T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
    Yak 54 m ASP65
    Depron vrak ;)
    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

    "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

    -- Ronny --

  • #2
    Originally posted by muff View Post
    Så da ble denne motoren bestilt og er på vei i posten, om den kommer frem gjenstår å se, dette er også første gangen jeg forøverig har bestilt RC utstyr selv fra utlandet, så venter spent på hvor lang tid det tar, Senderen mente på at det kunne ta opp til 2uker før jeg har varen her i norge, det er jo ikke noe problem har ikke så stress med å få modellen i luften
    Etter egen erfaring med forsendelser fra HK så kommer varen etter mellom 5 og 10 dager, har handlet ganske mye fra HK på ebay og har bare gode erfaringer. Bestilte selv en 26cc peak flymotor derifra, levert på døra en uke etter bestilling.

    Lykke til med prosjektet
    T-Rex 600 Nitro Pro
    Kyosho Caliber 3

    Comment


    • #3
      5645 er godt nok unntatt på sideroret. Såfremt du vil bruke sideroret mye og hardt...
      Jeg ser to OK alternativer for strømforsyning: Det greieste er en god RX med dual inputs (MPX DS IPD synth, IKKE compact-versjonen). Bruk 2x 5SNiXX på 1700mAh eller mer.
      Alternativt Smartfly, som er rimelig, og noe filtrering. Eller den enkleste powerskinnen. Men OBS: Smartfly sikrer seg ikke om et av batteriene dør...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        har flydd en slik maskin i noen år nå og den er helt topp å fly .
        flyr den med 4 stk hitec 5945 og en vanlig en på trottel.
        når det gjelder batteri så har jeg en 4,8 volt pakke på 2400 mah og det rett inn
        på futabas r149dp mottaker og det har fungert helt topp !
        når du evt går enda mere opp i størelse på fly og flere servoer så kan du tenke på power box el lingnende. når det gjelder batteri til røykpumpe og tending må du ha en pakke
        til hver....

        mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Jeg har 5945 på min, unntatt på siderorert som har JR8611a.
          Bruker 2x 2000 mah 4 cellers NIMH koblet gjennom en Solid 2 fra Microsense.
          http://www.rc-flight.com/catalog/pro...22f1cfd7098fe9

          Denne har utvilsomt reddet Extran min. Se tidligere tråd.
          Deans kontakter - (MFN) ModellflyNytt.no

          Har flydd min hardt og brutalt i to sesonger (75 flighter) og har sogar klart å bøye alu vingerøret i lufta. Hadde en periodisk sjekk etter sist helg og oppdaget da at begge servofestene i vingene var løse.

          mvh
          Ola
          Last edited by Ola; 26-09-07, 16:52.
          Ola
          Elverum Flyklubb Modell
          www.efkm.org

          Comment


          • #6
            ja riktig mange gode forslag her, men dette skal bare være en budgett maskin og igrunn koste meg minst mulig, det er jo klart at mye av dette utstyret kan jeg ta videre i andre maskiner, men syns muligens det er greit at jeg får testet dette å finne ut at jeg syns det er morro med større flymaskiner før jeg invisterer i masse utstyr jeg egentlig ikke trenger for å få doningen i luften.

            Får se om jeg ikke bestiller meg en sterkere servo til sideroret, det kan jo egentlig være greit
            så da må jeg ha batteri pakker i flyet

            1til mottaker
            1til røykanlegg
            1til tenning

            Hvor store bør de forskjellige være? med tanke på mah?
            T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
            Yak 54 m ASP65
            Depron vrak ;)
            masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

            "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

            -- Ronny --

            Comment


            • #7
              Du trenger ikke å finne ut om det er gøy med større fly, for det er det!

              Jeg hadde uansett brukt 2 batteripakker til mottager, 1800 mah og oppover. Det er utrolig hvor mye strøm fete digi servoer med motstand trekker.

              Til min DA-50 er det anbefalt 1200 mah. Jeg bruker 2400. Etter 4 turer lader jeg ca 500.

              mvh
              Ola
              Ola
              Elverum Flyklubb Modell
              www.efkm.org

              Comment


              • #8
                hei igjenn.

                klart det er fordel med 2 batteripakker og ditt og datt,men jeg har ca en 80-100
                turer med min og jaggu med har den fått kjørt seg
                når mitt batteri er fult laddet så har jeg nok batteri på flyet til
                en 6-8 turer(7-10 min pr tur) men sikkert mere også men da viser volt spy`n rødt når
                jeg belaster en par servoer i samme tid.
                når det gjelder sideroret så bør du velge en sterk og god servo ,har slitt ut en 5945 på det roret til nå.

                mvh geir
                Last edited by extracap; 26-09-07, 19:00.
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

                Comment


                • #9
                  nå er jeg mest vant med helikopter, og bruker jo ganske bra servoer her også, her kjører jeg frameco og 5200mah batteri,

                  lurte litt på hvordan det er med frameco på fly? og et ordentlig batteri her, så kan jeg vel fremdelses bruke 8ball testeren? før hver tur? som jeg er vant med fra helikopter..

                  har et 2200mah batteri som ikke er mye brukt jeg tenkte jeg skulle ha til tenningen, dette bør vel da holde, også tror jeg at jeg har liggende et 1100mah batteri som jeg muligens monterer på røykanlegget,
                  T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                  Yak 54 m ASP65
                  Depron vrak ;)
                  masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                  "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                  -- Ronny --

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by muff View Post
                    lurte litt på hvordan det er med frameco på fly? og et ordentlig batteri her, så kan jeg vel fremdelses bruke 8ball testeren? før hver tur? som jeg er vant med fra helikopter..,
                    Fungerer topp.
                    Har Fromeco på RX og tenning på en Extra selv, og 8-ball...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      da skal vi se om jeg ikke muligens invisterer i det til motaker, er super fornøyd med dette til helikopter så om det funker like bra til fly så syns jeg det er værdt invisteringen
                      T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                      Yak 54 m ASP65
                      Depron vrak ;)
                      masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                      "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                      -- Ronny --

                      Comment


                      • #12
                        Da er motoren kommet, må si jeg ble veldig overasket over kvaliteten på motoren

                        men jeg gjorde en glipp og bestilte vist bare 3servoer til modellen, på fex bal ror kan man bruke noen ordentlige std servoer der? har disse jeg fikk med 9xII de drar vel 6kg om jeg ikke husker feil! kan man bruke disse til nød? på bal eventuelt andre ror? om man ikke flyr veldig hardt da selvfølgelig! ???
                        T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                        Yak 54 m ASP65
                        Depron vrak ;)
                        masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                        "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                        -- Ronny --

                        Comment


                        • #13
                          Hei.
                          Følger interessert med da jeg også har et sånt fly.
                          Jeg flyr mitt med Hitec 5645 på alle ror, og det ser ut til og funke bra. Kjører de på 6 volt.
                          Har ikke fått testa mitt så mye enda, men kjørte noen knife edge i bra fart her om dagen og da er det jo store krefter på sideror. Servoene hadde ikke problemer med det, så da vil det være mer enn nok til 3D også da det går stort sett i mindre fart.
                          Hvis du ikke flyr Bill Hempel style da.. he he
                          Så de servoene du nevner på 6 kilo til balanserorer er etter min mening nok, og standardservo på gass og choke funker bra.
                          Håper du fortsetter og skrive så vi får høre åssen motoren går, og om du liker flyet.
                          Legger ved en byggetråd hvis jeg får det til og virke.
                          Lykke til
                          Mvh Arild T
                          Wild Hare 28% Extra 300LX Blue Yellow White - RCU Forums
                          Hangar9 33% Extra ZDZ80
                          Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                          ESM Katana 2m Roto 35vi
                          Funtana S40 OS70Surpass
                          Fliton Edge540 Saito 100fa
                          Pc9 Roulette SC61
                          Calmato sport magnum 46
                          Mini Funtana børsteløs
                          Proxima seilfly fra Griffin
                          Aerofly sim
                          Futaba 9C Super
                          http://www.arildtagestad.com/

                          Comment


                          • #14
                            takker for det!

                            tenkte jeg skulle bestille meg disse så lenge, de holder jo litt drar drøye 10kg
                            Siden finnes ikke
                            også bruker jeg de hitec servoene på side og høyderor. setter std servoer på gass og choke..

                            kommer mer bilder underveis

                            skal inn å mekke litt på motorfestet osv, så jeg får dette til å passe, hadde vært en annen type motor på denne tidligere, så måtte bygge om litt her
                            T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                            Yak 54 m ASP65
                            Depron vrak ;)
                            masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                            "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                            -- Ronny --

                            Comment


                            • #15
                              heisan..

                              har slike servoer og syns dem sentrerer dårlig..men funker helt greit på min gamle beaver

                              Bare et tips
                              Lars Petter Nesse

                              Votec 322 40% 3W170cs
                              Extra 330 40% 3W212cs

                              Comment

                              Working...
                              X