hei har en ready on floats.har hatt en 46 os ax i den og da var den helt ok, men ikkje for mye power,satte i en magnum 52 firtakt,da var den også helt grei og fly,kansje litt slapp på vann.saken er den at ikveld har jeg montert en splitter ny os fs 70 i flyet.det ble litt trangt om plassen men det gikk greit.det jeg er spent på nå er om dette blir helt overkill.har lest her på forumet at det brukes 91 firtakt i arc cessnaen,den er jo litt større og tyngre men så er det jo god forskjell på 70 og 91 også.blir hvertfall knallgøy og teste dette.er hvertfal knallfornøyd med flyegenskapene på readyen.har også en jupiter med floats som ikkje har fått jomfruturen enda.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
arc ready med os fs 70
Collapse
X
-
hei jeg hadde en jupiter før, og den har helt suverene fly egenskaper kan fly alle mulige øvelser med den. hvilken motor har du i den?? jeg hadde en asp52 i og de var nok de, jeg fikk aldri testet den med floats men kommer til og kjøpe en ny som jeg skal ha de på. Si i fra hvordan jomfruturen gikk da når du har tatt den.
mvh stinDelta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
-
jeg har en os 46 ax i jupiteren.men det er kansje i den 70 firtakteren skulle ha sittet.jeg har kjørt den 3 tanker nå og fordi om den får mye fuel virker motoren veldig sterk,gleder meg til jeg kan begynne og leane den og teste den i luftamvh jan sigurd røyseland
Comment
-
Jeg har en J'en 56 i den - en totakter som er en oppboret 40/46-motor. Den yter nesten som en 60-motor og er mer enn nok for Jupiteren. Ville ikke hatt noe større motor i den i hvertfall - sliter nok med å få ned landingshastigheten som det er... har lagt på flaperons på den, det hjelper en del.
Jeg har forøvrig forsterket vingen med karbonrør inni den - det anbefales også av produsenten om du skal ha litt kraftigere motor. Jupiteren er en artig modell!Erlend Moen
Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no
Comment
-
jeg ville ha brukt den os`en, de er sikkert nok krefter i den. Tror nok den 70 motoren blir litt i de meste laget for de flyetDelta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
Comment
-
jupiter
Originally posted by ErlendM View PostJeg har en J'en 56 i den - en totakter som er en oppboret 40/46-motor. Den yter nesten som en 60-motor og er mer enn nok for Jupiteren. Ville ikke hatt noe større motor i den i hvertfall - sliter nok med å få ned landingshastigheten som det er... har lagt på flaperons på den, det hjelper en del.
Jeg har forøvrig forsterket vingen med karbonrør inni den - det anbefales også av produsenten om du skal ha litt kraftigere motor. Jupiteren er en artig modell!mvh jan sigurd røyseland
Comment
-
ikke egen stripe, de må dere få dere. vi har en 1200m lang asvalt stripe som vi bruker. jeg bestillte meg en Cessna 177 Cardinal on Floats her om dagen,som skal jeg ha en asp 91 2takt i. jeg gleder meg til og teste den, skal vist være en fryd og fly med.
mvh stinDelta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
Comment
-
Hei ja. Prøvd litt forskjellig i disse modellene. har 2 beavere, en jupiter og en cessna og bygd en del av dem, ready og. alt fra LA.46 til .90 super tigre. satte inn .90 motor`n når cessna`n var hos havarikommisjonen og det funka som bare det. sjekka ikke no CG eller no, men det fløy greit og fort. har forsterket vinga ordentlig, droppkrok og 90mm hjul så det er det bushflyet jeg har det mest gøy med =)
Comment
-
Originally posted by Smiley View PostVar i beaver`n jeg satte i .90 motor hvis noen lurte =)
.90 i en Beaver er litt overkill... Men det er kjekt å prøve Jeg har 120 i en Cessna.. det er også for mye.. Men jeg merker ikke så mye på modellen at det er for mye.. Men det lønner seg som regelen å holde seg innenfor leverandørens anbefalingerThomas Molnes
Ålesund og Omegn Modellflyklubb
Comment
-
Ser stadig vekk at noen opplever at ARC modellene må ha/har høy landingshastighet.
Dette har ingenting direkte med modellenes konstruksjon å gjøre.
Hvis fabrikantens anvisninger ang vekt og tyngdepunkt overholdes, så er disse modellene så stabile at de nærmest kan hovres ned.
Har en kamerat som har en Carosel med en Rossi 60 i, og en helt standard 4 kanals radio. Han lander modellen med høy nese (nærmest hovring), og den stopper på 2 m rett foran skotuppene hans på en gresstripe. Så det hele dreier seg bare om litt ekstra stikketrening
Men, hvis de utstyres med en tung motor, hvor både totalvekten overstiger anb vekt, og tyngdepunktet flyttes for langt fram, da er ikke landingfarten lett å holde nede uansett modelltype.
Da flyr alle modeller som en murstein
olle
Comment
-
90 mm hjul
Originally posted by Smiley View PostHei ja. Prøvd litt forskjellig i disse modellene. har 2 beavere, en jupiter og en cessna og bygd en del av dem, ready og. alt fra LA.46 til .90 super tigre. satte inn .90 motor`n når cessna`n var hos havarikommisjonen og det funka som bare det. sjekka ikke no CG eller no, men det fløy greit og fort. har forsterket vinga ordentlig, droppkrok og 90mm hjul så det er det bushflyet jeg har det mest gøy med =)mvh jan sigurd røyseland
Comment
-
Originally posted by jansr View Postjeg har en os 46 ax i jupiteren.men det er kansje i den 70 firtakteren skulle ha sittet.jeg har kjørt den 3 tanker nå og fordi om den får mye fuel virker motoren veldig sterk,gleder meg til jeg kan begynne og leane den og teste den i lufta
Jeg er litt spent på den siden OS selv kaller den for en "søndagsmotor" for dem som ikke flyr hele tida, og prisen gjør meg litt skeptisk i forhold til OS generelt
Tenkte å sette en slik i en RV-4 som begynner så smått å ta form på byggebordet...Kenneth Davidsen
Comment
-
Motorstørrelse
Det ser ut som det er full forvirring når det gjelder størrelse på en motor.
Størrelse på en motor kan angies på minst 4 forskjellige måter.
Som oftes er det normalt å oppgi sylindervolum eks .46, .52, 7,5 ccm, 8,5 ccm osv.
Dernest oppgies den i antal hk eks 1,5 hk, 2,0 hk osv
Deretter er det fysiske mål eks monteringsbredde på motorbukk, høyde og lengde osv
Så til sist, vekt eks 550 gram, 770 gram osv.
Det som teller om en motor passer i en modell er:
1. Fysisk størrelse (om det i det hele tatt er plass til den i modellen)
2. Vekt (om den er for tung, slik at modellen blir nesetung eller totalvekten blir for høy) Har skjelden hørt at en motor er for lett
3. Antall hk (om den gir nok kraft til at modellen kan flyes slik man ønsker)
Sylindervolum spiller normalt ingen rolle så lenge 1,2 og 3 er oppfyllt.
Det spiller ingen rolle om motoren er 100 ccm og yter 10 hk, så lenge den er fysisk liten og lett nok til å passe i modellen.
Motoren har fortsatt noe som heter throttle (gass). Og den har mer enn 2 posisjoner, tomgang og fullgass. Dvs at man nødvendigvis ikke trenger gi full gass, hvis man ikke har bruk for det.
Så til OS 4 takt. Det finnes minst 4 typer av den også.
Den gamle typen, FS 70, som er litt for fysisk stor og tung til f.eks Ready, Jupiter osv.
Så er det kommet minst 2-3 nyere type OS 4 takt. Disse er langt mindre og lettere enn gamletypen og passer perfekt uten ekstra tilpassing.
Et enkelt tips er å sjekke om monteringsbredden til motoren passer til bredden mellom leggene på motorbukken.
Bare som et tips til slutt. Man har også Saito 82. Den er også så liten og lett fysisk at den passer rett i disse modellene.
Så, å bare se på sylindervolum om en motor passer, kan bli helt feil.
olle
Comment
Comment