If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Har hatt denne i ett par mndr. Har en Enya 120 4R montert.
Takeoff sker med kvart til halv throttle ca 10m runway.
Flyr som cub skal dvs. rolig og avbalansert. Bruker å kutte motoren likefør landing da den liker å gli på ground effekten (stort vingespenn).
ellers ett flott fly til å drive koseflyging med.
Mvh
Roy T.U
Da har min TWM 1/4 Cub fløyet. Flyr som en drøm. Rolig og avbalansert. Ble totalt omkring 2,5 timer flytid på den i helgen fordelt på 10 turer.
Motoroppsettet gir plenty med power og plenty med flytid. Etter drøye 20 min. motortid har jeg brukt omkring 80% av 4250mAh pakken (10s). Utrolig hvor lite power dette flyet trenger for å fly. Takeoff og climbout gjøres kvart gass Full gass viste et strømtrekk på 71A og 2360kW. Modellen kan beskrives som utrolig stille i lufta. Den høres nærmest ikke i det heletatt, bare en herlig uling/susing jeg antar kommer fra vingestag etc.
Er et par ting som skal justeres før flottørene kommer på:
- Motoren trenger nedtrekk og høyretrekk. Det er 0-0 slik den blir levert. Dette skjønte jeg jo allerede på forhånd, men tenkte jeg skulle gi den en sjans for å se hvor mye jeg ville merke det....og merke det gjorde jeg definitivt.
- Redusere propellstørrelsen fra 19x10 til 18x8 evt. 19x8 (får se hva som funker best) grunnet at strømtrekket er helt i grenseland for regulatoren min samt at jeg ikke har behov for så mye power.
Noen flere bilder av OAK sin Cub denne helga.
Den fløy nydelig
Underholdende flyging med sideslip, et-hjuls landinger, lave stallturn etc etc. Fikk nesten ikke lyst på en sånn...
Erfaringer?
Hvor mye motor er det plass til inne i cowlingen?
Hadde Samme modell i 1/5 skala. Den var ekstremt god å fly. Kjempe enkel og sette sammen, med ferdig-hengsla ror og hele pakka! Synes den kunne vært litt mer detaljert, men på 1/4'n er det vesentlig mer detaljer Hadde en RCV 60SP i den, og hadde altfor mye krefter. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt en OS 52 firetakt. Cub skal jo ikke ha så mye kreter. Skulle jeg valgt for deg, hadde jeg valgt 70 firetakt. Syns det er så som så å ta av med en cub på 2 meter!
Ja nå har Cub'en hatt en god del turer på flottører. Og jeg må bare ta av meg hatten og si at dette er en nydelig flymaskin selv med "tøfler". Skikkelig kos å fly den på vann. Nå har ikke jeg flydd noen andre Cub'er på samme størrelser så har ikke noe spesielt sammenligningsgrunnlag, men å fly denne er virkelig terapi for sjela
Høres helt knall ut!
Nå endte jeg opp med Beaveren til AndersE så jeg har en liten reperasjonsjobb å gjøre men regner med jeg skal få den i lufta igjen før st. hans
Hadde håpet å fått en dag eller to med likesinnede vassrotter ila. sommeren...
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
Legger ut ett par bilder i fra i vinter. Tapet mobilen i sidevinduet og lot det stå til.
Legg merke til "N" i reg.nr. Et lite innslag dysleksi hos disse kineserne...
Og det ser ut som en må i min hangar også, har lenge kikka etter ett kosefly uten å bestemme meg. men har 2 sett med 10S pakker og servoer liggende så da er det ikke mye som skal til for å få den i lufta.
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Min har nå flydd 4 pakker over 2 dager med strålende resultat. Mer enn nok effekt og flytid på ca 20 minutter med god margin. Hærlig å være skyhøyt på kort finale og sideslippe til vingen nesten tar nedi før man retter opp.
Skal se gjennom ett par hundre bilder fra i dag og legge ut ett par gode shots.
Det blir en liten kort artikkel senere på elektrifiseringen av denne nitromodellen.
Min er bygd med gode batteripakker, men billig utstyr på resten. Fungerer utmerket hittil ihvertfall. Litt bilder av strømmålinger komme rogså.
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Tanken med denne modellen var å lage en stor fin kosemodell med low-cost utstyr.
Men det skulle vise seg at billig kina utstyr ikke alltid lager like gode produkter.
Strømtrekket har vært logget med EagleTree system og det har aldri vært strømtrekk over anbefalt. Faktisk ikke i nærheten engang. Men etter noen runder på Ekeberg tidlig i uka dukket det opp noen pussige lyder og modellen ble flydd inn for landing, fortsatt med snåle lyder. Etter å ha tatt av cowling fant jeg ut at settskruen for å låse kanna på akselen sannsynligvis hadde løsnet og kannen trukket seg av bakover og delvis mistet kontakt med magnetene som igjen førte til løsnede magneter......
Har nå reklamert på motoren så får vi se hva de gjør med det. Er minst like spennende det!
Så nå er en ny Hyperion Z5025-B22 på vei fra Elefun. Samme motor som jeg flyr i 10S oppsett i min Hyperion Extra 120e. Valget var denne eller en mindre modell, men valgt denne da den kan passe inn i fremtidige 120-140e oppsett og kunne i Cubèn gires ned med mindre propell og gi ett betydelig lavere strømtrekk og bedre flytid og dessuten ha mer enn nok effekt for cub`n. For min extra har strømtrekket ligget med topper på 70A og 13-15 flytid med 20x10 prop, noe som lover godt for cub med 18x6 prop.
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment