Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med World Models 1/4skala J3 Cub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med World Models 1/4skala J3 Cub?

    Er det noen av dere som har hatt / har denne modellen?

    http://www.rc-flight.com/catalog/pro...90cc827d48756b

    Erfaringer?
    Hvor mye motor er det plass til inne i cowlingen?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Jeg har denne.

    Har hatt denne i ett par mndr. Har en Enya 120 4R montert.
    Takeoff sker med kvart til halv throttle ca 10m runway.
    Flyr som cub skal dvs. rolig og avbalansert. Bruker å kutte motoren likefør landing da den liker å gli på ground effekten (stort vingespenn).
    ellers ett flott fly til å drive koseflyging med.
    Mvh
    Roy T.U

    Comment


    • #3
      Da har min TWM 1/4 Cub fløyet. Flyr som en drøm. Rolig og avbalansert. Ble totalt omkring 2,5 timer flytid på den i helgen fordelt på 10 turer.

      Motoroppsettet gir plenty med power og plenty med flytid. Etter drøye 20 min. motortid har jeg brukt omkring 80% av 4250mAh pakken (10s). Utrolig hvor lite power dette flyet trenger for å fly. Takeoff og climbout gjøres kvart gass Full gass viste et strømtrekk på 71A og 2360kW. Modellen kan beskrives som utrolig stille i lufta. Den høres nærmest ikke i det heletatt, bare en herlig uling/susing jeg antar kommer fra vingestag etc.

      Er et par ting som skal justeres før flottørene kommer på:
      - Motoren trenger nedtrekk og høyretrekk. Det er 0-0 slik den blir levert. Dette skjønte jeg jo allerede på forhånd, men tenkte jeg skulle gi den en sjans for å se hvor mye jeg ville merke det....og merke det gjorde jeg definitivt.
      - Redusere propellstørrelsen fra 19x10 til 18x8 evt. 19x8 (får se hva som funker best) grunnet at strømtrekket er helt i grenseland for regulatoren min samt at jeg ikke har behov for så mye power.

      Tekniske detaljer:
      V.spenn: 164cm
      Flyvekt: 6500g
      Motor: Actro 40-5
      Regulator: Actronic 70-32
      Propell APC-E 19x10 (reduseres)
      Batterier: Flightpower EvoLite 10s 4250mAh. ThunderPower ProLite 10s 4000mAh.
      Servoer: Futaba S3152
      Mottaker: Futaba R617FS (FASST)
      BEC: Medusa research

      Comment


      • #4
        Noen flere bilder av OAK sin Cub denne helga.
        Den fløy nydelig
        Underholdende flyging med sideslip, et-hjuls landinger, lave stallturn etc etc. Fikk nesten ikke lyst på en sånn...
        Attached Files
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Fint med bilder joo

          Har kommet inn pilot og litt klistremerker etter bildene dine da så du må nesten ta deg en ny tur...hehe

          Comment


          • #6
            Originally posted by esmel View Post
            Er det noen av dere som har hatt / har denne modellen?

            http://www.rc-flight.com/catalog/pro...90cc827d48756b

            Erfaringer?
            Hvor mye motor er det plass til inne i cowlingen?
            Hadde Samme modell i 1/5 skala. Den var ekstremt god å fly. Kjempe enkel og sette sammen, med ferdig-hengsla ror og hele pakka! Synes den kunne vært litt mer detaljert, men på 1/4'n er det vesentlig mer detaljer Hadde en RCV 60SP i den, og hadde altfor mye krefter. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt en OS 52 firetakt. Cub skal jo ikke ha så mye kreter. Skulle jeg valgt for deg, hadde jeg valgt 70 firetakt. Syns det er så som så å ta av med en cub på 2 meter!
            Futaba 6EXA
            Futaba 10C 2,4Ghz
            Piper J3 Cub, RCV 60SP
            Katana, CRRC PRO 50ccm

            Comment


            • #7
              Ja nå har Cub'en hatt en god del turer på flottører. Og jeg må bare ta av meg hatten og si at dette er en nydelig flymaskin selv med "tøfler". Skikkelig kos å fly den på vann. Nå har ikke jeg flydd noen andre Cub'er på samme størrelser så har ikke noe spesielt sammenligningsgrunnlag, men å fly denne er virkelig terapi for sjela

              Et og annet bilde av den i denne tråden: Sjøflytreff på Eikeren 2008, 10-12.mai - (MFN) ModellflyNytt.no

              Comment


              • #8
                Høres helt knall ut!
                Nå endte jeg opp med Beaveren til AndersE så jeg har en liten reperasjonsjobb å gjøre men regner med jeg skal få den i lufta igjen før st. hans

                Hadde håpet å fått en dag eller to med likesinnede vassrotter ila. sommeren...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  TWM 1/4 Cub

                  Legger ut ett par bilder i fra i vinter. Tapet mobilen i sidevinduet og lot det stå til.
                  Legg merke til "N" i reg.nr. Et lite innslag dysleksi hos disse kineserne...


                  Mvh Roy T. Utheim
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Og det ser ut som en må i min hangar også, har lenge kikka etter ett kosefly uten å bestemme meg. men har 2 sett med 10S pakker og servoer liggende så da er det ikke mye som skal til for å få den i lufta.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Hvor stort hull har du laget foran for å få inn luft?

                      Vurderer om jeg skal snike inn ett hull i forkant av juksemotorene på forsiden og dremle videre inn i cowlingen for å få litt gjennomstrømning...
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Min har nå flydd 4 pakker over 2 dager med strålende resultat. Mer enn nok effekt og flytid på ca 20 minutter med god margin. Hærlig å være skyhøyt på kort finale og sideslippe til vingen nesten tar nedi før man retter opp.

                        Skal se gjennom ett par hundre bilder fra i dag og legge ut ett par gode shots.

                        Det blir en liten kort artikkel senere på elektrifiseringen av denne nitromodellen.

                        Min er bygd med gode batteripakker, men billig utstyr på resten. Fungerer utmerket hittil ihvertfall. Litt bilder av strømmålinger komme rogså.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Bilder

                          Noen bilder fra i dag, alle er resizet og kun 1 har blitt justert med levels.

                          Takk til fotograf Øyvind Bardalen
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Billig er ikke alltid billig................

                            Tanken med denne modellen var å lage en stor fin kosemodell med low-cost utstyr.

                            Men det skulle vise seg at billig kina utstyr ikke alltid lager like gode produkter.
                            Strømtrekket har vært logget med EagleTree system og det har aldri vært strømtrekk over anbefalt. Faktisk ikke i nærheten engang. Men etter noen runder på Ekeberg tidlig i uka dukket det opp noen pussige lyder og modellen ble flydd inn for landing, fortsatt med snåle lyder. Etter å ha tatt av cowling fant jeg ut at settskruen for å låse kanna på akselen sannsynligvis hadde løsnet og kannen trukket seg av bakover og delvis mistet kontakt med magnetene som igjen førte til løsnede magneter......
                            Har nå reklamert på motoren så får vi se hva de gjør med det. Er minst like spennende det!


                            Så nå er en ny Hyperion Z5025-B22 på vei fra Elefun. Samme motor som jeg flyr i 10S oppsett i min Hyperion Extra 120e. Valget var denne eller en mindre modell, men valgt denne da den kan passe inn i fremtidige 120-140e oppsett og kunne i Cubèn gires ned med mindre propell og gi ett betydelig lavere strømtrekk og bedre flytid og dessuten ha mer enn nok effekt for cub`n. For min extra har strømtrekket ligget med topper på 70A og 13-15 flytid med 20x10 prop, noe som lover godt for cub med 18x6 prop.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment

                            Working...
                            X