Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar 9 1/4 Cub - Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Takk for advarselen.
    Det er så greit som at jeg ringer de å spør rett før og etter neste helg for å følge opp om de har fått flyene. Har de ikke fått de da så bestiller jeg fra noen andre.

    Jeg har svært lav toleranse overfor butikker som ikke leverer siden det finnes en drøss med butikker som faktisk gjør det, både i inn og utland. Enten vil butikkene ha penga mine eller så er det ikke så farlig for dem...

    Usa er backup løsningen men det er ikke noe vits i å stresse med å bestille derfra enda fordi det er en liten stund til båten går, bokstavelig talt. Så inntil da får jeg se om ikke svenskene klarer å sende ei pakke med posten... og skulle alt skjære seg så vet jeg om et anna fly jeg har lyst på, som kommer litt nærmere sommeren.
    Last edited by esmel; 01-02-08, 18:23.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #47
      Kan jo fortelle historien.

      Søkte etter nettbutikker som førte H9 corsair og etter mange forespørsler på div butikker, kom jeg over procar og fikk til svar fra dem at de heller ikke hadde den, men de hadde en forsendelse som skulle shippes fra usa førstkommende lørdag. (Dette var en onsdag el. torsdag.) Og at de godt kunne ta med en corsair da.
      Dette passet meg bra da jeg ikke fant noen her i norge som hadde den på lager, og når jeg først bestemmer meg for og kjøpe noe, så må jeg ha det igår. Dette var da det kjappeste alternativet og grønt lys ble gitt procar.
      Helga gikk og det nærmet seg helg igjen og jeg sendte en mail og spurte om når forsendelsen var ventet sverige.
      Da kunne de fortelle at de hadde stoppet sendinga fordi de leverandøren deres ikke hadde noen hjul som de måtte ha hjem i tide til SM i ett eller annet. (forståelig nok vil de vel sende alt i ett for og spare frakt.)
      Ukene gikk og pakka var tilslutt på tur over atlanteren, ble det sagt.
      Uker gikk igjen, og i stedenfor og gi beskjed måtte jeg selv spørre, og fikk da beskjed om at flyet ikke var med i forsendelsen.. De skulle sende inn en bestilling igjen om en uke, og lurte på om jeg ville at de skulle ta med ett denne gangen, men da hadde jeg brukt opp tålmodigheten.

      Som sagt, det kan være ett engangstilfelle, men kommunikasjon føler jeg er ganske viktig, og butikker som skal ta imot pengene mine kan i allefall gi beskjed når slike ekstraordinære ting skjer.

      Lars.

      Comment


      • #48
        Originally posted by Larsern View Post
        Kan jo fortelle historien.

        Søkte etter nettbutikker som førte H9 corsair og etter mange forespørsler på div butikker, kom jeg over procar og fikk til svar fra dem at de heller ikke hadde den, men de hadde en forsendelse som skulle shippes fra usa førstkommende lørdag. (Dette var en onsdag el. torsdag.) Og at de godt kunne ta med en corsair da.
        Dette passet meg bra da jeg ikke fant noen her i norge som hadde den på lager, og når jeg først bestemmer meg for og kjøpe noe, så må jeg ha det igår. Dette var da det kjappeste alternativet og grønt lys ble gitt procar.
        Helga gikk og det nærmet seg helg igjen og jeg sendte en mail og spurte om når forsendelsen var ventet sverige.
        Da kunne de fortelle at de hadde stoppet sendinga fordi de leverandøren deres ikke hadde noen hjul som de måtte ha hjem i tide til SM i ett eller annet. (forståelig nok vil de vel sende alt i ett for og spare frakt.)
        Ukene gikk og pakka var tilslutt på tur over atlanteren, ble det sagt.
        Uker gikk igjen, og i stedenfor og gi beskjed måtte jeg selv spørre, og fikk da beskjed om at flyet ikke var med i forsendelsen.. De skulle sende inn en bestilling igjen om en uke, og lurte på om jeg ville at de skulle ta med ett denne gangen, men da hadde jeg brukt opp tålmodigheten.

        Som sagt, det kan være ett engangstilfelle, men kommunikasjon føler jeg er ganske viktig, og butikker som skal ta imot pengene mine kan i allefall gi beskjed når slike ekstraordinære ting skjer.

        Lars.
        Takk for at du deler, greit å vite om slike ting. Da vet en i hvert fall at en må følge det opp selv... Nå hadde de allerede bestilt 6stk og 4 var allerede booket. Som sagt har jeg ikke tenkt å nøle lenge før jeg slår det fra meg og vurderer alternativene.

        Greit nok at det kanskje kommer frem før eller senere men nå haster det litt å få det i hus før isen løser seg opp. Om det er åpenbart at det ikke kommer i tide så jeg får flydd litt før sommeren begynner så er det ikke verdt irritasjonen.

        Krysser fingra og håper jeg slipper å gruble noe mer på hva jeg skal bruke pengene på

        Er det noen som har erfaring med waypointservoene? De er jo veldig billige men jeg frykter en får det en betaler for... Erfaringer?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #49
          Med stor fare for at denne tråden skal spore av nå...... så velger jeg å legge ut et annet alterativ.

          Se på dette 404 Not Found Må lete opp cub`n og flottørene, men de har begge deler.

          Men her må det bygges! Den forige 1/4 super cub`n jeg hadde, bygde jeg på 4mnd med selvkonstruerte flottører, på vei til sjøflytreffet på Thorrud tørka lakken på flottørene... snakk om timing

          Hva sier du Espen? OAK? trippel byggetråd
          Last edited by -GAS-; 01-02-08, 23:53. Reason: Manglet noen ord...
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #50
            Det er kjempemorro å bygge selv, om en har tid til det.
            Nå har det seg slik at jo flere hengsler, skruer og hull som er ferdigmontert og tilpasset jo mer aktuelt er det... Jeg har rett og slett ikke tid eller sted å bygge fly på.
            Har knapt nok plass til å bygge hangar 9 cub'n, hvis den kommer da hehe
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #51
              Ligger noen hangar9 cub`er på RCU Forums
              Lars Petter Nesse

              Votec 322 40% 3W170cs
              Extra 330 40% 3W212cs

              Comment


              • #52
                Originally posted by esmel View Post
                Det er kjempemorro å bygge selv, om en har tid til det.
                Nå har det seg slik at jo flere hengsler, skruer og hull som er ferdigmontert og tilpasset jo mer aktuelt er det... Jeg har rett og slett ikke tid eller sted å bygge fly på.
                Har knapt nok plass til å bygge hangar 9 cub'n, hvis den kommer da hehe
                Hvis det er like mye arbeid på denne som på H9 sin Cessna 182 før den er flyklar så kan du belage deg på en del timer i verkstedet uansett. Jeg har i alle fall brukt mange 10-talls timer til nå selv om settet i utgangspunktet er ARF. Det er mange detaljer som må tilpasses - og alt i settet er ikke like godt laget fra fabrikk, så her kreves det en del tenking og mekking før alle ting stemmer. Dremelen har blitt min beste venn i denne tiden.

                En annen ting jeg kjøpte med tilfeldigvis - som jeg har fått god bruk for - er et gjengesett i millimeter fra 1,5mm til 5mm. Alle skruer og mutre i H9 sine sett er i tommer, men når jeg trenger å skifte til lengre skruer eller tilpasse ting så har jeg massesvis av millimeter-skruer, så da er det en smal sak å gjenge opp til passende millimeter-mål.

                Ellers trenger du plass ja. Min Cessna er 240cm i vingespenn - Cub'en er vel 2,70? Har en SuperCub i samme størrelse og den krever plass. Men du verden så fine de er da!
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                Comment


                • #53
                  Har sett at det har vært en del ting å gjøre med cessnaen for å få den flyklar ja.
                  Kikka på en del tråder høsten som var. Kjipt når det er slik. Jeg håper de har vært litt heldigere med Cub'n, og ja den er 2.7m

                  Har kikka igjennom manualen til Cub'n noen ganger til nå og har også bitt meg merke i at alt går i tommer. Blir det for ille får jeg ta en tur til Claser'n og kjøpe meg gjengesett jeg å.

                  Men nå gjenstår det først og fremst og se når den evt. dukker opp...
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #54
                    Har nå fått svar fra den norske forhandleren av SIG, fly og flottører kommer på 3100kr + frakt til meg. Lurer følt på om det blir bygging på meg nå, så blir den klar til neste sommer....
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Christen View Post
                      Har nå fått svar fra den norske forhandleren av SIG, fly og flottører kommer på 3100kr + frakt til meg. Lurer følt på om det blir bygging på meg nå, så blir den klar til neste sommer....
                      "Neste sommer"... €&)/€(#%€"&()/=)# !! Du vet det kommer en sommer om ca. 3mnd???

                      Prisen er jo grei mtp. at det er inkludert flottører.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by esmel View Post
                        Har sett at det har vært en del ting å gjøre med cessnaen for å få den flyklar ja.
                        Kikka på en del tråder høsten som var. Kjipt når det er slik. Jeg håper de har vært litt heldigere med Cub'n
                        Noe av tilpasningene er jo selvforskyldt da - om en går for en annen motor enn det H9 anbefaler (som er Zenoah 26) så er det litt jobb med tilpasninger framme. Men konstruktørene hadde noen tilfeller av alzheimer underveis, det er helt klart. Det som er merkelig er at Cessnaen er fra 2003, likevel har de ikke klart å rette opp åpenbare feil som til og med kommenteres på H9 sin egen produktside og legges ut som "building-tips". Disse tipsene følger ikke med settet. På så mange år burde de jo klare å oppdatere settet slik at åpenbare feil lukes ut.

                        Men det positive er at jeg får jo faktisk bygget litt når det er slik, ting må modifiseres og det er jo artig om en liker slikt. Og siden dette er en modell av tre så er det jo litt lettere å modifisere og gjøre om på ting. Jeg elsker denne modellen - og koser meg uansett med alt "putle-arbeidet" som de sier her jeg bor.
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Christen View Post
                          Det er kjempe forskjell på H9 Cub`n og World Models Cub`n, ingen tvil herifra! H9 på meg.
                          Hmmm... litt ubesluttsom kanskje...... har bestillt WM jeg nå..... også blir det SIG flottørbyggesett. Kommer sikert til å gjøre om noe småtteri på flyet tenker jeg
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

                          Comment

                          Working...
                          X