Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doogledee bygger Hangar 9 Beast 100...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Doogledee bygger Hangar 9 Beast 100...

    Hei hopp alle sammen,
    Før noen begynner å snakke om at denne tråden er i feil kategori, ta det med ro, den er ikke det.
    Jeg har en stund nå holdt på å bygge på en Hangar 9 Beast 100 modell. Den kommer til å ha elektro motor.

    Dette blir en slags byggetråd, men jeg kommer ikke til å ta masse bilder av montering av servoer f.eks. Det står godt forklart i manualen til modellen (som finnes lett tilgjengelig på nett for de som lurer) men jeg har gjort noen modifikasjoner underveis som jeg kommer til å detaljere mer.

    Kan begynne med en liste over utstyr som jeg har/skal bruke i modellen og hvor det er handlet:
    Modell Hangar 9 Beast 100 ARF (Smallsize Oslo Sentrum)
    Servoer: 6 stk Spektrum A6030, en stk Hitec 7955TG, (Smallsize Oslo Sentrum)
    ESC: Kontroni Kosmik 200(Thorbjørn og Kåre RC seilflysport)
    Motor: Plettenberg Predator 30/8 (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport)
    Propell: 27x13 (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport)
    Spinner: Plettenberg Carbon spinner (Thorbørn og Kåre RC Seilflysport)
    Batterier: 14s 10000 MaH (leverandør usikker)
    Servohorn: Hyperion HD servohorn (Elefun)
    Radio: Graupner MX-24s med HoTT (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport)
    Mottaker: Graupner Hott (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport)
    Strømregulator: Bec Krests i ESC, med mottaker batteri i parralell (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport)

    Diverse plugger og småsaker fra Smallsize og Thorbjørn og Kåre

    Det er det meste jeg kommer på nå.
    Fortsettelse følger....
    Last edited by doogledee; 03-02-12, 08:40.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

  • #2
    høres kuult ut. Men beasten skal da brumme da..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      Høyderor og store modeller.

      Høyderoret på denne modellen er orginalt helt. Det blir ett transport problem for meg da kroppen er stor fra før og det blir vanskelig med plass i bilen.
      Etter en prat med Arnfinn Lie om dette kom jeg fram til at det var lurest å lage det avtagbart. For å gjøre det begynte jeg med å fjerne trekket på undersiden av høyderoret:

      Click image for larger version

Name:	IMG_5801.jpg
Views:	1
Size:	87.5 KB
ID:	584276

      Etter litt måling i kroppen var det bare å begynne å skjære. Når jeg hadde skåret meg igjennom senter stykket så limte jeg in litt listverk:

      Click image for larger version

Name:	IMG_5802.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	584277

      dette ble bygget opp til en liten boks på langs i høyderoret (to bokser, en foran og en bak):

      Click image for larger version

Name:	IMG_5803.jpg
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	584278

      Click image for larger version

Name:	IMG_5804.jpg
Views:	1
Size:	101.9 KB
ID:	584279

      og inn i den boksen ble det limt inn carbon rør. De ble limt inn med epoxy og mikroballonger. Endene av røret ble tettet slik at ikke limet rant inn i røret.
      topplokket til boksene ble limt på samtidig:

      Click image for larger version

Name:	IMG_5805.jpg
Views:	1
Size:	105.7 KB
ID:	584280

      Når epoxyen hadde herdet ut så tok jeg nye mål av kroppen og sagde igjennom hele greia slik at senter stykket er ca 5 mm smalere enn kroppen på begge sider. ved å tre ett par carbon pinner igjennom rørene har jeg så ett bar høderors joinere som passer perfeklt i alle tre delene:

      Click image for larger version

Name:	IMG_5806.jpg
Views:	1
Size:	101.2 KB
ID:	584281

      Litt av poenget med dette er att når senterstykket ble limt inn i kroppen endte jeg opp med at høyderorene trees inn i kroppen ca 5 mm på hver side. Siden modellen har rigge vaiere på over og undersiden av høyderoret som tar en del av lasten og samtidig holder høyderors delene sammen regner jeg med at dette blir knall uten no mer mekk.
      Til slutt la jeg på nytt trekk på undersiden.

      har montert vaiere og testet og dratt i dette en god del og tror dete ikke blir noe problem i det hele tatt.

      Forsettelse følger.
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #4
        Har også motert servoer i vingen og kroppen med unntak av siderors servoen (som jeg ikke har fått levert enda). Linker til høyderoret er på plass, Ror horn er montert i alle ror og dette begynner å ligne på no.
        Motor, spinner og propell blader er i hus:
        Click image for larger version

Name:	IMGP3120.jpg
Views:	1
Size:	145.4 KB
ID:	584282
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #5
          Propell... og hvorfor den ser rar ut

          Etter mye fram og tilbake rundt motor propell og greier og mye pratin med Thorbjørn (Thorbjørn og Kåre RC Seilflysport) så endte jeg opp med å velge den varianten av motoren som har propell fester for foldepropell på motor huset. Kombinert med Plettenber sin spinner ender jeg da opp med motoren inni spinneren, med annbefalt luftstrøm for kjøling via spinneren.
          Jeg ender da opp med motoren langt framme i forhold den besin saken som egentlig modellen er beregna for, men Motoren veier bare 1.5 kg (i forhold til da 100 som er opgitt til ca 2.5 kg uten potte og tennings anlegg) så det bør fungere fint håper jeg. Har uansett noen batterier jeg kan flytte på for å få tyngdepunktet riktig.
          Leif Bjørgo
          Cirrus-RCFK

          Comment


          • #6
            Det er desverre ikke bare bare å montere en 1.5 kg outrunner motor ca 25 cm foran firewallen i modellen og det ble en del tenking på hvordan jeg skulle få til det, før nok en prat med Arnfinn Lie fikk meg på sporet av en motor bukk til plettenberg Terminator og predator motorene som Meljik lager. Dette festet hjalp mye og er i inderkant av halvparten av lengden jeg trenger. Lekkert er det og:

            Click image for larger version

Name:	IMGP3121.jpg
Views:	1
Size:	99.4 KB
ID:	584283
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment


            • #7
              Moro, og gleder meg til å se video!

              mvh
              Alf
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Ja ser at du er i gang med en seriøs arf-jobb her. Artig med de forskjellige løsningene.

                Comment


                • #9
                  motor bukk og CNC

                  Litt mere pusling og en prat med TinyD her på forumet så fant jeg en løsning på motorbukken som er litt kort.
                  TinyD har CNC fres og vet å bruke den, så etter en dag på kontoret i romjula med skyvelær og alu bukken jeg har så hadde jeg designa en spacer plate, med riktig hull avstand, åpning i midten, og alt helt perfekt.
                  TinyD var ikke treg om å dra tegningen min inn i CamBam og så ut på fresen. I 5 mm kryssfiner trenger jeg 13 spacere, så Tiny Lagde 14 stk til meg... Til den typen arbeid er CNC helt suverent. Stor Takk til TinyD for hjelpen

                  Islags mutterene i firewallen fra før passer ikke med hullene i motor bukken så, den første spaceren er nå limt på firewallen slik at jeg kan bruke den som mal til hull borring før resten av spacer stabelen blir limt og boltet på plass:

                  Click image for larger version

Name:	IMGP3119.jpg
Views:	1
Size:	84.5 KB
ID:	584284

                  Det er så langt jeg har kommet pr nå, men så fort jeg kommer med på Biltema etter gjengestål, muttere og skiver så kommer forsettelsen
                  Kommentarer og spørsmål er det bare å komme med

                  Og jeg synes ikke beasten trenger å brumme
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Fint bygg, moro med stor elektro!

                    Vær forsiktig med gjengestål fra Biltema om planen er å feste motor med det. Gjorde det en gang med en 3w 170 i en cub, og motoren løsna, var veldig dårlig kvalitet på gjengestålet.

                    Driver selv og sanker deler til litt stor elektro, og følger spent med på hvilke batterier du går for.
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      Spennende siden jeg har Beast selv,og er spent på vekta på din... Jeg har da100 og må ha rx batteri(2x life 3000) rett bak canopy på det medfølgende batteribrettet.Da balansere den perfekt for min flystil Lykke til videre med byggingen..
                      Ronny Andreassen
                      Sunndal/Vinnu
                      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                      3DHs 33" EPP
                      JR 9303 2,4

                      Comment


                      • #12
                        Fikk sett nærmere på denne i virkeligheten. Den motoren er imponerende! Passer akkurat til min el-sykkel, men litt kraftigere.
                        Skal bli fint å se denne i luften, for den er virkelig stor. Og det er mye fancy utstyr.
                        Jeg har også dårlig erfaring med gjengestålet fra Biltema.
                        Last edited by ArneH; 06-01-12, 23:52.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          noen som har forslag til gjengestål fra andre leverandører da? Jula? Bauhaus?
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment


                          • #14
                            Molde Jarnvareforretning AS - Home

                            Jeg handler mine herfra,aldri hatt problemer med kvaliteten derfra
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by doogledee View Post
                              noen som har forslag til gjengestål fra andre leverandører da? Jula? Bauhaus?
                              Har ingen forslag til hvor sånt bør kjøpes i Oslo, men de fleste steder er det spesialforetninger for skruer etc. Der kan man kjøpe festemateriel av god kvlitet. En periode kjøpte jeg mye slikt på Biltema, men oppdaget når motoren løsnet på 50% cuben at kvaliteten er for dårlig. Når jeg begynte med kvalitetsskruer og festemateriell merket jeg at det er og bedre kvalitet gjennomgående, det blir mindre strippede hoder og lignende.
                              Audun

                              Comment

                              Working...
                              X