Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til ny modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til ny modell

    Siden jeg begynte med denne hobbyen i vinter har det hele eskalert ganske fort. Har brukt ganske mye penger på diverse utstyr.
    Har hoppet fra Lanyu Trainstar til STM Beaver og videre til FPV fly. Trenger nå en ny modell. Synes egentlig disse ble kjedelige ganske fort. Fint å cruise med men ikke nok krutt i til å herje så veldig mye med. Ønsker derfor tips til hvilken modell jeg skal gå videre med.

    Mine krav er at det er litt fart i det og at det duger til litt lett akrobatikk. Gjerne med litt god respons på utslag. Jeg er ikke ute etter et 3D fly, ser heller for meg en warbird (jeg elsker ww2 fly!) eller annet skalafly. Det bør kunne lande på litt humpete gresstripe. Selv om jeg aldri har hatt noen større kræsj med flyene jeg har nå tror jeg det er lurt å fortsette med EPO/EPP og elektro før jeg går videre til f.eks balsa og fuel. Radio og mottaker har jeg selv.

    Mange er fornøyde med Funcub og det kommer jeg sikkert til å kjøpe etterhvert, men nå kunne jeg tenkt meg andre forslag. Jeg synes Durafly serien hos Hobbyking har mange fine modeller og spesielt T-28 Trojan synes jeg er flott. Jeg er dog usikker på om understellet holder på mine humpete landingsbaner, evt hvis det skulle bli en litt røff landing

    Tips mottas med takk!

  • #2
    Hvis du synes Trainstar og Beaver er kjedelig, kommer ikke Funcuben til å gi deg så mye mer. Sjekk denne edf glideren som er på tilbud i skrivende stund, du kan fly den med batteriene du bruker til flyene du har. Ellers har du jo Parkzone Trojan, den flyr utrolig bra og har blitt en av mine favoritter. En i klubben har Durafly sin Trojan, og den flyr også meget bra og ser unektelig bedre ut med retracts, lys og flaps. Det er også mer futt i den, men jeg har blitt veldig glad i PZ sin fordi den er så lett å ta av og lande (blir mye touch'n go), men den er også ganske sporty på fulle utslag. Og så tåler den sinnssykt mye, min har bla brukket i to etter at forrige eier mistet kontrollen, og jeg har også styrtet i god fart, men den flyr fortsatt som ny.

    Comment


    • #3
      Du sier ikke noe om ønsket størrelse, men jeg tolker det som om at du kanskje er ute etter noe med vingespenn fra ca. 90-160 cm?
      Utenom warbirds, så vil det nok finnes en del modeller innen kategorien "Sport Flyer" som kan tilfredsstille dine ønsker, såfremt du ikke ønsker en 3D-modell.
      Hvor "humpete" er gress-stripa du flyr på? Blir den klippet kort og jevnlig?
      Stort sett så er understell av "Ståltråd" de som fjærer best og tåler mest juling, eller sånne av plate i karbon eller metall.
      Når understellet er fast, så er det som regel greit å skifte til større hjul også ,selv om det er penere og bedre med retracts på modeller som har det i full-skala.

      I kategorien Warbird, så er denne http://www.absolutthobby.no/fly/fms/...g-batteri.html i highspeed versjonen rene raketten.
      Såpass lite fly med 4S LiPo flytter seg, denne gjør 160 km/t, men så er det dette med relativt små hjul og ujevn stripe da... de tipper lett over på ryggen da farten avtar på gresset.

      I kategorien sport flyer, så er denne Sbach 342 en modell som flyr bra. Kan se ut som en fullblods 3D-kjerre men den er nærmere en sport flyer og er lettflydd.
      Har en selv i kjelleren, fløy den sist for en måneds tid siden.
      Brukbar speed og det går an å fly knife edge med den også, flyr fint på rygg og er veldig forutsigbar.
      Denne flyter fint i i lavere hastigheter og er snill som et lam under take-off og landing.
      Har "ståltråd" understell som fjærer bra, men leveres med kåper og små hjul som kun funker på asfalt.
      Så pell det av og sett på større hjul og dropp kåpene, så har du en fin modell for litt mer speed og lett acro.

      Comment


      • #4
        Har flere alternativer hvor jeg kan fly, det beste gresset er av kvalitet tilsvarende en bra fotballbane, det verste av litt høyere gress som er litt mer humpete. Til sammenligning greier Beaveren min begge to ganske bra. Det er viktig at jeg greier å håndtere herligheten, 160km/t er kanskje littegrann overkill?

        Comment


        • #5
          Originally posted by unicus View Post
          Det er viktig at jeg greier å håndtere herligheten, 160km/t er kanskje littegrann overkill?
          Joa, men du må ikke fly på full throttle hele tiden, men moro med Power når man vil Unlimited vertikal osv.
          Dersom du har tilgang på stripe med "fotballbanekvalitet", så åpner det for det meste.
          Sbach'n uten hjulkåper og med større hjul takler en del lengde på gresset, fin modell for nivået ditt mener jeg.

          Comment


          • #6
            Takk for tips, skal lese meg opp på begge

            Comment


            • #7
              Hei
              Vurder også DogFighter fra Multiplex. Flyr helt kanon på 3s, men du må kaste den igang og buklande den.
              For mer speed er MPX FunJet et alternativ. Flyr også veldig bra, og er rask - ca. 200 km/t, men flyr også veldig fint i lavere fart. Litt mer styr å starte denne, du trenger ideelt sett strikk - for dreiemomentet fra propellen gjør at modellen vrir seg når den kastes. Med strikk er startene helt ukritiske.
              Jeg har begge i stallen min - og vurderer å selge...

              Comment


              • #8
                Både Dogfighteren og Funjeten vrir seg, men begge akselerer og klatrer såpass kjapt at man fint rekker og rette dem opp. Har også begge i stallen, og skal så absolutt ikke selge, digger begge to. Men trådstarter har vel insinuert at fart ikke er det han er ute etter. det er uansett strengt tatt veldig vanskelig komme med gode anbefalinger da det er så utrolig mye å velge i, og det dukker stadig opp nye ting. Jeg vil anbefale en akro modell som kan gi mer øvelse i flykontroll, og jeg mener at man har mer morro over tid med en akro modell enn en warbird. Og man må jo ikke fly på fulle utslag i starten. STM Akrobat virker som en meget god kandidat i "mye for pengene" kategorien, og er ferdig montert og klar for å flys hvis det er viktig.

                Comment

                Working...
                X