Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Cessna 182 1.20-size

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tahustvedt
    replied
    Ny video. Første flyturen på lenge. Det fløy mye bedre denne turen enn jeg husker. Det var nok litt krevende forhold på den andre flyplassen, med skog rett bak meg.

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Fløy 20 minutter med den i dag. Det var fæl kastevind her i dag og det håndterte flyet dårlig. Det stallet ofte når vindkastene ga seg og jeg måtte holde farta oppe for å unngå det. Det bruker mye energi på å svinge så jeg må alltid gi på litt mer enn jeg må med andre fly når jeg svinger, særlig siden det er begrenset med plass her og jeg må svinge ganske brått i hver ende av pattern. Gresset hadde vokst seg betydelig lengre enn i går og det var merkbart. Flyet var helt grønt etter 20 minutter. Tror jeg reiser til Senja og flyr fra kunstgress neste gang.

Last edited by tahustvedt; 28-07-17, 19:22.

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Det står 2005 mm vingespenn på siden til Elefun, men jeg måler ca 2090 mm når jeg måler vinger og kropp separat. Rart. På phoenix sin side står det 2075 mm. Det kan kanskje stemme med dihedral. Har dett mye rare mål på modeller fra div kinaleverandører i det siste.

Jeg lagde ny del til neseleggen i går kveld. Brukte stål og presspasning. Neste gang noe bøyes skjer det en annen plass.
    Last edited by tahustvedt; 28-07-17, 15:03.

Leave a comment:

• alflovvold
    replied
    Fin sak! Gøy med skala

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Vidoj av jomfruturen:

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Prøvde flyet i dag. Jeg rakk knapt å takse ti meter før neseleggen bøyde bakover. Festet, som var fabrikmontert, rev seg løs fra firewall. Jeg burde byttet skruene med maskinskruer og skikkelig ankermutter. Etter litt fikling fikk jeg den sammen igjen, med ikke helt solid neselegg, så jeg bar flyet ut til området med kortest gress og tok av. Det fløy som forventet, bortsett fra at det trenger enormt mye ned-trim med full flap. Mer enn noen andre fly jeg har flydd med flaps. Jeg fløy fem minutter og brukte 1,33 av 4 Ah før jeg landa. Tenkte programmere inn dykkror med flaps, men etter en myk landing og noen meter trilling så knakk plutselig neseleggen. Må dreie meg ny legg også nå.

Fint fly, men neseleggen er ubrukelig. Jeg fikser ny legg på et øyeblikk senere i kveld.
    Last edited by tahustvedt; 27-07-17, 18:02.

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Jeg fant Ferrari-rød Oratrim til vinduene til £6 i en engelsk butikk. Gidder ikke betale 300+ kr for en hel rull med film jeg ikke trenger.

Leave a comment:

• xilian
    replied
    TWM'en er vel så lite skalariktig at majoriteten hadde fått hetta... Men skjønner hva du mener ja.
    Titta mye på den selv =)

Gøy å høre hvordan denne flyr da. Den ser i alle fall fin ut.

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Har alltid hatt lyst på en Cessna-sak. Måtte forte meg å kjøpe denne før jeg gikk av skaftet og bestilte en 3,6 m The World Models Skylink.

Leave a comment:

• xilian
    replied
    Ser fin ut da

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Litt høyt understell og ca 1" for stor propell. Flyr nok fint.
    Attached Files

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    God plass i cowl. Jeg tok den av for å montere 150 g bly i nesa.

Det fulgte forresten med motorbukk i tre for elektromotor, og nylon for stempelmotor. Det er også batterivugge under buken med borrelås.
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 25-07-17, 19:03.

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    En gjennomtenkt detalj er at flapsservoene er montert motsatt på vingene slik at man kan bruke én kanal med Y-kabel til flaps uten å måtte reversere den ene servoen.

Jeg har også montert rorhornene på flaps bak frem. Da får man lengre vektarm jo mer flaps-utslag man har. Om man monterer den pekende fremover så blir det motsatt, og det blir mye tyngre for servoen.
    Attached Files

Leave a comment:

• tahustvedt
    replied
    Siderorservo med stag til neseleggen montert. Også montert mottaker og antennerør. Dette radiorommet har en luke med hurtiglås som er veldig enkel å åpne. Bra funksjon.

Jeg kunne vært flyklar i dag hadde jeg ikke mangler noen servoledninger og flaps-servoene.
    Attached Files

Leave a comment:

• Hoppfly
    replied
    Artig å se hva du gjør med modellene dine. Takk for at du legger ut flotte bilder og beskrivning av dette.

Leave a comment:

Working...
X