Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Super Stearman 46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by -maximuz-
    Denne modelen er utrolig kjapp på høyderoret og sideroret. Men er noe skuffet over balanserorene, for det første er den veldig treg i en roll, og den roller ikke noe pent. Skal ikke dette være en akro maskin da?
    Jeg har Stearman PT-17 fra Kyosho og det er ikke heller kjapp i roll pga lite rorflater og ingen balanseror i øvre vinge. Følsomt i høyderor og sideror..

    Før jeg fløy, så sjekket jeg angrepsvinkler med incidencemeter. Den har 0 grader i nedre vinge, -2 grader i øvre vinge, 0 grader i stabilisator.

    Den har stor oppdrift og stiger så lett. Selv om jeg hadde stilt alle rorene etter bruksanvisningen og oppdaget at flyet steg hele tiden at jeg måtte justere høydetrim knappen nedover til max før den fløy normalt.
    Ikke noe problemmer med stall pga negative angrepsvinkelen i øvre vinge.

    Jeg fløy for første gang på søndag den 9. oktober ,og jeg var så veldig nervøs og usikker. Overrasket at det er så kort take-off i denne biplanen.Det gikk bra tilslutt. Puh..

    Flyet mitt veier 2.6 kg pga 2 sett parallelkoplet mottakerbatteri for økt sikkerhet og lengre flytid og drives av SC FS52 og 12x6 propell.

    Jens Eirik
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Cessnaknuseren: Ja vi må nok gå over alle vinkler og slik på vingene og sjekke at alt er i orden. Har en liten aning om at den øvre vingen ikke står 100% paralelt med den nedre.

      Motorboy: Jeg tar også av på 2-3 meter Vingene mine skal ha -2 grader på begger, men jeg har ikke incidencemeter, så jeg får ikke målt nøyaktig. Har bare målt oss fram på best mulig måte med målband. Men jeg behøvde ikke å trimme noe på høyderoret, men måtte trimme en del til høyre på balanseroret. Har ikke sjekket vekta på min enda. Har en 52 asp 2-takt i nesa med 12,25x3,75 propp.
      -Maximuz-
      Johnny Rosenlund
      -------------------------------
      Helgøya Modellfly klubb
      Rena Modellfly klubb

      Comment


      • #33
        Originally posted by -maximuz-
        Vingene mine skal ha -2 grader på begge
        Det bør være negativ angrepsvinkel fra -1 til-2 på øvre vinge og nedre vinge kan stå 0 til opptil +1,5 grader avhengig av flytyper, så flyet ikke mister oppdriften hvis det skulle stalle.

        Staller flyet, så har nedre vingen mistet oppdriften mens øvre vingen overtar oppdriften og gjør flyet stabilt pga øvre vingen virker som høyvinget fly under stalling.

        Jens Eirik

        Comment

        Working...
        X