Announcement

Collapse
No announcement yet.

jomfru tur med OUYA aerobatic 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Var og fløy igjen i går, og da flyet hele tiden ville litt ned så tok jeg bort loddet jeg hadde i snuten. flyet ble da litt stabilere å fly i jevn høyde så det var nok litt fram tungt.

    Prøvde snapp roll for første gang, en fra klubben som var med som sa jeg skulle prøve det, god høyde full gass fult høyderor maks ballanseror og maks sideror til samme side som ballanseroret. har bare en ting å si . problemet var og stoppe i rett tid slik at det ble liggende plant igjen for det gikk virkelig unna. men kjempe morsomt. Har en annen i klubben som har flydd en del pattern så jeg tenkte å få han til å vise meg litt og lære meg noen tips . har ikke noen planer om å konkuranser men bare for å bli en bedre pilot. og som Joo sa med ett sånt fly ha god høyde så er det ikke noe problem å rette opp hvis ting går skeivt. fant ut det i går bare å slå av gassen og sleppe stikkene og la flyet få stupe ned og så gi høyderor og gi litt gass så er det oppe igjen rett vei

    TØFT
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Du tøyer grenser Tyor... Snaproller med full gass på hele tiden er som skapt for å rive av høyderoret.
      Håper du prøver deg fram med små rorutslag med dualratene på så du får se hvor deilig det er å fly store pene øvelser. Husk throttle-management.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        ja den snapprollen var noe som bare måtte prøves . mesteparten av flygingen gikk på store fine svinger i jevn høyde og store rolig lopper som skal være mestmulig runde. må uansett sjekke alle ror hengsler før neste flytur for det var noen rare vibrasjonslyder i flyet sist når jeg fly litt fort . drev også fløy noe som jeg ikke husker navnet på men, tar en nesten hel lopp og på vei ned så roller du over og tar en loop andre veien slik at det blir som ett 8 tall som ligger på siden. og det var morsomt og utfordrene å få til jevnt og pent. er det det som heter cuban eight?. ellers så ble det masse sånn vingover og looper og invertet for å lære flyet å kjenne og jeg liker det bare bedre og bedre
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Yepp, det er et Cuban Eight. Rollene skal være midt på rettleggene etter hver 5/8 loop... trene !
          En god øvelse er "stallturn med 1/4 roll" som gir deg mye feeling med den vertikale flyginga di.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Originally posted by joo
            Yepp, det er et Cuban Eight. Rollene skal være midt på rettleggene etter hver 5/8 loop... trene !
            En god øvelse er "stallturn med 1/4 roll" som gir deg mye feeling med den vertikale flyginga di.
            skjønte ikke helt hvordan den stallturn`n skal være med 1/4 roll. har du en litt nærmere forklaring
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              Stall-turnen skal være foran deg, trekk opp i vertikal, ta en kvart roll gjerne så du ser oversiden av flyet, trekk av motor, gjør stallturn, en kvart roll på tur ned (på samme sted som den på oppturen) og trekk ut i samme høyde og retning som inngangen.
              Enkelt og greit.
              Ligger du ikke level når du starter opptrekket havner du på jordet, og du må beherske sideroret for å få alt riktig
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                ok da fikk jeg det med meg. hørtes ut som en fin utfordring. må prøves neste gang
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Extra 300s
                  En må ha et spesielt instrument til dette ja.
                  Det er vedlagt nedlastbar fil om indicencemeter som du kan lage etter tegningen i denne hjemmesiden, i siste melding: (MFN) ModellflyNytt.no

                  Den er nyttig å bruke og finne ut alle vinkler som du måtte finne ut av flyet og rette opp skjevheter både vinger og motor ned- og sidetrekk, kan også sjekke washout og uønsket vriding på vingen.

                  Seiler den så bra, så er angrepsvinkelen for stor med motor på tomgang. F.eks symmetrisk vinge trenger kun 0 grader, mens trainerfly med Clark-Y har som regel 2-3 grader.. Det er ikke noe fast fasit, man må prøve fram med forsiktig justering, f.eks legge balsaflak foran eller bak vinge for å endre angrepsvinkelen og finne ut hvordan den flyr best eller verre.
                  Tyngdepunktet skal man ikke endre hvis den flyr bra og stabil som du sikkert har fulgt tegningen eller byggebeskrivelsen.

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Motorboy
                    Originally posted by Extra 300s
                    En må ha et spesielt instrument til dette ja.
                    Det er vedlagt nedlastbar fil om indicencemeter som du kan lage etter tegningen i denne hjemmesiden, i siste melding: (MFN) ModellflyNytt.no

                    Den er nyttig å bruke og finne ut alle vinkler som du måtte finne ut av flyet og rette opp skjevheter både vinger og motor ned- og sidetrekk, kan også sjekke washout og uønsket vriding på vingen.

                    Seiler den så bra, så er angrepsvinkelen for stor med motor på tomgang. F.eks symmetrisk vinge trenger kun 0 grader, mens trainerfly med Clark-Y har som regel 2-3 grader.. Det er ikke noe fast fasit, man må prøve fram med forsiktig justering, f.eks legge balsaflak foran eller bak vinge for å endre angrepsvinkelen og finne ut hvordan den flyr best eller verre.
                    Tyngdepunktet skal man ikke endre hvis den flyr bra og stabil som du sikkert har fulgt tegningen eller byggebeskrivelsen.

                    Jens Eirik
                    for stor angrepsvinkel er det at den er høyere forran en bak. slik at jeg evt skulle prøve ned å legge noe mellom kropp og vinge i forkant.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tyor
                      for stor angrepsvinkel er det at den er høyere forran en bak. slik at jeg evt skulle prøve ned å legge noe mellom kropp og vinge i forkant.
                      Nei, bakkant hvis det er høyvinget fly, legg tynn balsaflak mellom bakkant og kroppen slik du får redusert angrepsvinkel. På lavvinget fly er det omvend..

                      OPPMERKSOM!!

                      Høyvinget:
                      Legg mellom forkant=mer angrepsvinkel
                      Legg mellom bakkant=mindre angrepsvinkel

                      lavvinget:
                      Legg mellom forkant=mindre angrepsvinkel
                      Legg mellom bakkant=mer angrepsvinkel

                      DVS at det er balsaflak over vingen for lavvinget fly og balsaflak under vingen for høyvinget.


                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #26
                        ehhhh.... dette er ett lavvinget fly. og du skriver at det har for høy angrepsvinkel når det seiler så bra. dvs. at jeg skal legge mellom balsaflak i forkant av vingen. riktig?. Stemmer det også med at jeg må ha ganske mye trimm opp på høyderoret for at det skal fly rett?
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by tyor
                          ehhhh.... dette er ett lavvinget fly. og du skriver at det har for høy angrepsvinkel når det seiler så bra. dvs. at jeg skal legge mellom balsaflak i forkant av vingen. riktig?. Stemmer det også med at jeg må ha ganske mye trimm opp på høyderoret for at det skal fly rett?
                          Ja, legg mellom forkanten for å minske angrepsvinkelen. La flyet lande med motor under tomgang, så finner du ut hvor mye du trenger å legge på mere elle mindre..

                          Litt info..

                          For fly med løftende vingeprofil:
                          Mens flyet flyr, prøv å kjøre med full gass og se om den stiger sakte, ikke loope eller stiger for fort uten å røre høyderor og med høydetrim i nøytral, så er det ok... Husk at motoren er stilt på nedovertrekk for å hindre flyet å stige pga vingens løft hvis du har løftende profil.


                          For ikkeløftende vinge som f.eks NACA 0012, symmetrisk profil etc:
                          Hvis ditt fly har symmetrisk vinge, still vingen til 0 grader angrepsvinkel og 0 grader nedovertrekk. Så skal den ikke stige eller synke mens motoren er på full gass.

                          Symmetrisk vingens løft påvirker ikke av hastigheten unntatt å røre høyderor som gjør at det endrer angrepsvinkel på hovedvingen som får den til å stige eller synke.

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #28
                            Det er for litt mer spesielt interesserte å legge vingen helt ned mot 0 grader... 0,2-0,6 grader er greit selv på symmetriske profiler. Og flyr flyet godt er det liten vits i å endre på tingene. Problemene dukker først opp for den jevne mann når tingene er skjeve fra fabrikk og helst når det er negativ angrepsvinkel. Da blir flyene hårete!
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by joo
                              Det er for litt mer spesielt interesserte å legge vingen helt ned mot 0 grader... 0,2-0,6 grader er greit selv på symmetriske profiler. Og flyr flyet godt er det liten vits i å endre på tingene. Problemene dukker først opp for den jevne mann når tingene er skjeve fra fabrikk og helst når det er negativ angrepsvinkel. Da blir flyene hårete!
                              Sant.. de fleste av mine flyene er stilt på 0 angrepsvinkel og flyr godt

                              Verst er det med vridde vinger rett fra fabrikken, da må man begynne å rippe av betrekning og rette opp igjen eller bestille nye vinger hvis tilgang til reservedeler...

                              Jens Eirik

                              Comment


                              • #30
                                Sånn jeg ser det med mine fly kunskaper så flyr jo flyet bra slik det er. snakket med en i klubben nå i kveld som skulle ta med seg ett indicencemeter til helga så vi kan måle, mest bare for å se, kommer vel ikke til å gjøre noe stort ut av det hvis det ikke viser seg å være veldig mye feil.

                                Men takker for masse svar, er født nysgjerrig og vil jo vite hvordan alt fungerer
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X