Announcement

Collapse
No announcement yet.

clipped wing cub 48 fra WM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • clipped wing cub 48 fra WM

    Var med den lokale cowboyen på stripa i dag og fikk med ett lettere krasjet fly hjem . det er en clipped wing cub48 fra world models. Han mistet radio kontakten og gikk ned i spiral. det som ble ødelagt var bare det bakerste vingefestet og vinduene. Han hadde hatt ca5 turer med flyet og orket ikke begynne å lime, har vist flere halvferdige prosjekter hjemme.

    Spørsmålet er: har to motor alternativer til den. har en sc .40 2t og en ASP 53 2t hvilken bør jeg velge. vil 40 motoren bli sterk nok eller bør jeg ta 53 motoren. den er anbefalt fra produsent med 40 2t.

    Til informasjon så hadde forige eier en .61 2t på og den tok av rett opp etter 2,5 meter rulle bane men han sa den var litt fram tung med den.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Denne skal vel vere noe acrobatisk, så litt motor skader vel ikke. Prøv 53`n du. Den er i hvertfall mye lettere enn en 61T.
    Hvor stor er vektforskjellen på 53`n din kontra 40`n din (med potte).?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Har ikke veid dem men de ser like store ut. er vel samme motor blokk og de har like bredt feste. kikket på spesifikkasjonene og det ser ut som om 53`n er bare 20gram tyngre en 40`n så jeg prøver vel 53`n. den er vel 428gram tror jeg. skal veie de 2 motorene i morgen for å se. Men som du sier så er det jo ett litt acro fly og det er jo greit med litt krefter da.
      Det som var ekstra morsomt var at han hadde ikke rukket å montere covling enda så den er helt ubrukt slik at jeg kan tilpasse den til min motor

      Noen som vet om det er noen hensikt å bruke flaperon på en slik?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Hmm...er det bare jeg som syns det er en skam å putte 2-takt i en Cub..?!?
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Supra25
          Hmm...er det bare jeg som syns det er en skam å putte 2-takt i en Cub..?!?
          Nei det er det ikke men det er lomme boka mi som sier det ikke blir noen 4T motor på en stund. Har tenkt å la covlingen være ubrukt med det første så kanskje det kommer en 4takter i den litt seinere.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            har foresten tenk å lage flotører til cub`n men vet ikke hvor store de må være? tenkte å skjære ut i isopor og planke med balsa, for så og trekke dem med solartex og lakke med klarlakk. så blir de vanntett i hvertfall.

            Har noen ARC flotører liggende fra en carosel men de blir vel litt store. er val ca 80cm lange
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              He he, min erfaring er at man er tullete om man kjøper 40 motorer frem for 46 og avog til 50 motorer. Grunnen er at 40motorene ofte faktisk er litt tyngre enn samme motor i 46 utgave fra samme produsent. Hva er poenget med å kjøpe 40 motor da? Mindre effekt, tyngre, og prise forskjellen er ikke stor. Unntak er selfølglig lette 40/46 motorer som OS FP og LA serien har.

              Flotører, da går du for 53. Det er utroligt kjekt med ekstra motorkraft når de skal hales ut av vannet (mere å gå på i forhold til pilot tabber). Flotører kan forøvrigt absolutt anbefales. Det er gøy å fly fra svart stille vann og følelsen når en kommer inn for en perfekt landing med flotører er ubeskrivlig, man må bare prøve det selv.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                har nå montert 53 motoren og er klar for prøvetur i morgen. raport kommer.

                53 motoren var forøverig 50gram lettere en 40 motoren, og jeg måtte legge både batteri og mottaker helt fremme under tanken for å ballansere det
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  har nå hatt jomfrutur med flyet, og må bare si det ble nok motor. 3 meter bortover gress stripa og rett opp . ikke akuratt skala take off men pyt pyt. Og flyet flyr kjempebra.

                  kan fly veldig sakte uten tendens til å flikke. har 10x8 propell på (skal prøve en 11" i morgen) og selv om jeg dro gassen helt ned på tomgang så måtte jeg gjøre en liten stigning rett før stripa for å få ned farten slik at jeg fikk det ned på stripa. utrolig morsomt fly.

                  Da dette er en clipped wing og skal være litt akrobatisk også så måtte jo det testes ut litt. og det er ikke noe problem med både snapproll og KE. den kobler selvfølgelig en del i KE men jeg må si det så egentlig litt merkelig ut med en cub i knife edge og så over i noen raske snapproller. Flyet kan i hvertfall anbefales på det varmeste og en 46 2T hadde vært mere en nok. en 52 4T er vel temmelig passe vil jeg tro.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    har nå hatt jomfrutur med flyet, og må bare si det ble nok motor. 3 meter bortover gress stripa og rett opp . ikke akuratt skala take off men pyt pyt. Og flyet flyr kjempebra.
                    Har du ikke proporsjonal funksjon på throttle??

                    Gi litt mindre gass så blir det mere scala...
                    Less is more!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Alfalfa
                      har nå hatt jomfrutur med flyet, og må bare si det ble nok motor. 3 meter bortover gress stripa og rett opp . ikke akuratt skala take off men pyt pyt. Og flyet flyr kjempebra.
                      Har du ikke proporsjonal funksjon på throttle??

                      Gi litt mindre gass så blir det mere scala...
                      Less is more!
                      jeg var bare litt nervøs første turen, slik at jeg ga full gass for å ha stor nok fart i hvertfall
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        11X6 eller 12x6 tenker jeg er passe for det flyet (kansje en 12x5?). Og du, når du skal ta av med en tail dragger, så øker du roligt på med gassen til det er nok til noe som ligner på en skala take off (som regel litt fortere men du vet hva som er målsettningen). Dette kreve en følsom neve på trottelspaken.
                        Ellers,. Gratulerer med jomfru turen, hva var det jeg sa om tunge sløve 40 motorer? 50g
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Gratulerer!
                          Enig med Supra, det er helligbrøde med 2-takt i en Cub.
                          Som VM sier, få en propell med større diameter og mindre stigning. Da drar den bedre på takeoffen, og du får farta ned på landinga.
                          I utgangspunktet har det ikke noe for seg med flaperon på sånne maskiner.
                          En Cub bør alle ha, og dem er rålekre på flottører.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Prøvde i dag med en 11x6 propell og det ble litt mere riktig turtall i hvertfall. Tenkte jeg skulle ta en pen fin take off, og ga sakte mere og mere gass samtidig som jeg bare passet på og korigere med sideroret. og når jeg kommer til halv trottle så løfter flyet seg av seg selv pent sakte stigning. Det er noe spesielt med en cub når du ser den i lufta.

                            Men når jeg satte på 11x6 i stedet for 10x8 så ble landingshatigheten større en før, større propell gir vel mere trekk ved lavt turtall. Må passe på og bruke rorene litt rett før jeg kommer til stripa for å få ned farten selv om jeg tar en lang innflygning på tomgang. Har også justert tomgangen så lavt som jeg tørr uten at den skal stoppe.

                            har ellers hatt ca 10 turer med flyet nå de siste dagene og er kjempefornøyd. Så nå blir det å lage flotører og kanskje ski til det
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Større landingshastighet med 11x6 kontra 10x8? Det stemmer ikke helt med teori og lære. Grovt sett så bremser flyet bedre ned når man slakker ned for landing med en større propel. Så lenge motoren går (tomgang) blir propelen som en skive å regne, og dess større propel (diameter) dess større propel skive (prop disk). Dette merker en godt om man kommer inn for landing og alt ser perfekt ut, stopper motoren da glir det pluttslig mye fortere inn og en kan lett skyte over landingen (om man ikke har trent på side slipping da ).
                              Er du sikker på at du ikke hadde høyere tomgangs turtall, eller mindre motvind under landingene?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X