Announcement

Collapse
No announcement yet.

P-51D Mustang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • P-51D Mustang

    Hei.
    Jeg har kjøpt en Seagull P-51D Mustang 46. ARF
    Er det noen av dere som har erfaringer/tips om dette flyet.
    Flyet er meget pent bygd, men det ser ut som om det er litt lite lim noen steder. Trekkingen er også meget bra gjort, og dette flyet er helt klart det peneste ARF flyet jeg har hatt.
    Flyet skal ha .46-.60 totaktsmotor i følge manual.
    Jeg har tenkt å sette inn en .60 motor, men vet ikke om det er den motoren som passer flyet best.
    Har hørt att Mustang`n skal være vanskelig å fly. hva mener dere om det?

    Cessnaknuseren
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

  • #2
    Denne tråden kom desverre på feil sted, men jeg får ikke flyttet den selv.
    Kanskje noen i redaksjonen kan gjøre det?

    Cessnaknuseren
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

    Comment


    • #3
      Burde kanskje vært under ARF-bolken ja. Sikkert noen andre i redaksjonen som klarer å flytte på den, jeg er for krøkkete med sånt til å få lov til å gjøre noe som helst sånt...

      At du selv har inspisert og funnet ting å forbedre er betryggende! Utbedre det du syntes er for dårlig, særlig på kritiske steder som motorfeste og vingefeste. Enkelte ARF`er har mista stabben i høy fart, men husker ikke om det gjaldt Seagull... tror det var et annet fabrikat.

      Generelt fra gammelt av har små og middels store WW2-modeller hatt ord på seg for å fly dårlig (og har gjort det!) Mye skyldes liten stab og høy vekt. Har ikke prøvd den modellen du har så jeg aner ikke... Men det viktigste du kan gjøre for å få en modell som flyr bra er å gjøre det du kan for å holde vekta nede!
      Maskèr rundt steder du legger i ekstra lim så du slipper å dra rundt på overflødige limklatter. Velg så små servoer som du kan uten å gamble med om de er sterke nok. Sett inn et passelig batteri og ha god kontroll på tilstanden til det istf å putte inn et for stort batteri. Plasser tinga ombord så du slipper å bruke bly. Er hjula tunge? Bytt dem ut med lette sponge-hjul og spar 60 gram bare der. Osv.

      Mustang er et pent og klassisk fly, bør flyes med 1/3 gass i elegante lowpasser for avnyting!

      Håper du får mange fine timer i lufta med fuglen.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Enkelte ARF`er har mista stabben i høy fart, men husker ikke om det gjaldt Seagull... tror det var et annet fabrikat.
        Ja, det var spesiet problem med Thunder Tiger Rare Bear som hadde mistet stabilisator under flyging, den brøt av rett og slett.. den var jo forsterket med karbonrør.. og de var for korte , deler var dårlig limt sammen og stabilisatoren var innstilt på negativ, så det kom belastning..

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Stemmer det Motorboy, er Bear som har vært ute for noen stygge crash ja. Er ingen spøk når stabben er borte, lite kontroll igjen unntatt å huske å dra av gassen og håpe maskinen ikke har retning mot folk. Modellflyfolket som opplevde de hendelsene var naturlig nok ganske så hissige...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            hallo gratulerer med nytt fly. hvis du har en 60 motor liggende så vil jeg anbefale deg å bruke den. for den er ikke så mye tyngre en en 46 for eks. sånne fly har jo lett for å bli litt baktunge og det er jo ingen vits i å bruke bly når man kan bruke motorkraft til å veie det opp.

            Etter egen erfaring så hvis ett fly er litt vanskelig å fly så er det i hvertfall ikke lettere med svakere motor.

            Driver nå og setter sammen en world models clipped wing cub som er anbefalt med 40 2T eller 48 4T har satt i en 53 2T og flyet er baktungt . så jeg må bare få batteri og mottaker helt fram under tanken for at det skal ballansere.

            Lykke til med flyet og må få høre hvordan det går
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Hallo gratulerer med et kjempe flott fly. Legger ved noen bilder som jeg knipset av hærligheten i går. Må bare si at finishen på dette flyet var utrolig bra. Alt trekket var stramt og fint.
              Attached Files
              -Maximuz-
              Johnny Rosenlund
              -------------------------------
              Helgøya Modellfly klubb
              Rena Modellfly klubb

              Comment


              • #8
                Hei

                Har nå kommet litt lenger i monteringen av flyet.
                Ble usikker på plasseringen av CG på maskinen.
                I manualen står det: "The center of gravity is located 7cm back from the leading edge of the wing, at the fuselage sides."
                Vingene på denne Mustangen har stor økning av corden fremover på den innerste delen av vingen. Dette gjør att CG ikke kommer inne på vingen.
                Er det noen der ute i den store værden som vet om dette er riktig?
                ( Mistenker at manualen ikke er for denne vingefasongen.)

                Cessnaknuseren
                Cessnaknuseren
                Bjørn Sandbæk

                Dæ går litt mindre lim nå.

                Comment


                • #9
                  Det står jo svart på vitt i den teksten du skrev. Du måler 7cm bakover fra det punktet (på forkanten av vingen) der vingen kommer ut av siden på flykroppen.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Det står jo svart på vitt i den teksten du skrev. Du måler 7cm bakover fra det punktet (på forkanten av vingen) der vingen kommer ut av siden på flykroppen.
                    Det er ikke oversettingen fra engelsk til norsk som er problemet. Føler meg ganske stødig i engelsk
                    Har tatt ett bilde som viser hva jeg mener. CG kommer der som linjalen holdes, og det syntes jeg ser feil ut.

                    Cessnaknuseren
                    Attached Files
                    Cessnaknuseren
                    Bjørn Sandbæk

                    Dæ går litt mindre lim nå.

                    Comment


                    • #11
                      Er det virklig 7cm (70mm) bakover fra der vingen kommer ut fra skrogsiden? Altså ikke fra spissen av vingen inne i skroget.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Er det virklig 7cm (70mm) bakover fra der vingen kommer ut fra skrogsiden? Altså ikke fra spissen av vingen inne i skroget.
                        Ja det er målt fra punktet der vinge og flyside møtes. det er det som bekymrer meg. Jeg tror manualen må være feil, fordi dette ser ulogisk ut.

                        Cessnaknuseren
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

                        Dæ går litt mindre lim nå.

                        Comment


                        • #13
                          merkelig. hva med der vingen er tykkest. hvordan ser det ut. har brukt det på spitfiren og stikk en min og det har vært et ok utgangspunkt.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            merkelig. hva med der vingen er tykkest. hvordan ser det ut. har brukt det på spitfiren og stikk en min og det har vært et ok utgangspunkt.
                            Enig med deg. Jeg hadde plassert CG der vingen er tykkest dersom jeg ikke hadde hatt manualen. Det punktet er 12 cm fra fremkant vinge.
                            Avviket fra manualen er da 5 cm, og det vil jeg tro har mye og si på flyegenskapene ( Hvis det i det heletatt flyr), da Mustangen ikke har de mest stabile flyegenskaper fra før.
                            Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Burde vel stole på manualen, men liker ikke å gjøre ting jeg tror er feil.

                            Cessnaknuseren
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

                            Dæ går litt mindre lim nå.

                            Comment


                            • #15
                              Legg en tomestokk oppå vingen med null punktet fremme ved forkanten av vingen på siden av kroppen og ta ett bilde så vi får se, jeg klarer bare ikke å tro at det er så mange cm fra forkantenav vingen. Ville trodd cg punktet skulle ligge ett sted i området der blits gjenskinnet slutter på forige bilde.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X