Announcement

Collapse
No announcement yet.

modeltech cap21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • modeltech cap21

    Prøver å skaffe litt info om ett gammelt acro fly jeg skulle få kjøpt veldig billig. det eneste jeg vet er at det er laget av model tech. heter cap21 og er vel rundt 180cm i vingespenn. Er det noen som har vært borti denne saken. han som har det sier det er totalt ustabil og vil ikke anbefale meg å fly det engang . han hadde en 60 2T på det noe jeg mistenker er for lite hadde selv tenkt å sette på en 1.08 2T. han hadde også nesten 1.5 kilo bly i snuta. men så fort han slo ned gassen så gikk det rett i spinn. Siste turen han hadde med det så fikk han en regning på knuste takstein på ett hus og sa han skulle i hvertfall aldri sette fingrene borti dette flyet mere.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei Tyor
    Det var en i klubben vår som hadde en slik.
    Han var heller ikke noe fornøyd med den!
    Han er veldig god til å fly, så det var ikke han det var noe galt med.
    Han hadde en OS120 4t i den. det virket som om det var nok power.
    Han klaget på at den flikket veldig lett. Måtte bruke høyderor
    med meget stor forsiktighet. Den endte i bakken etter et "flott spinn".
    Han gadd ikke å reparere den for å si det sånn.


    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Gad å reparere? Husker tydelig at han hoppa på vingene etter crashet for å forsikre seg om at saken aldri havnet i lufta mer
      Som RS sa: han er en meeeeget kapabel pilot, uten at det hjalp. Meget dårlig flymaskin...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Se 3. post i denne tråden, kansje det er noe i det?

        http://www.rcuniverse.com/forum/m_56.../tm.htm#567534
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

        Comment


        • #5
          hmmm med nickname snap21 så sier vel det det meste. jeg får flyet nesten gratis og det er bare en skade på firewallen og en liten feil på vingen som er enkel å reparere Tror den tåler en støyt for det var snakk om flere knuste takstein etter smellen.
          Så Det blir vel å prøve den, alene på ett kjempestort jorde med lang avstand til folk og fe, Må prøve å få med noen til å filme da jeg kommer så langt for det tegner jo til å kunne bli en spennede jomfrutur
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Jeg hadde en Modeltech Cap 21 for endel år siden.
            Min var bygd blytung og hadde en OS FT 300 i nesa og en haug med bly i halen for få tyngdepunktet riktig. Vekten viste ca 7,5 kg som vel er 2,5 kg for mye....

            Kan vel si at den var en håndfull og håntere... ''snap 21'' er en understatement.... Hadde mange fine turer med den før den endte opp i flyhimmelen...

            Holdes den lett, dvs. under 5 kilo, tror jeg den vil være grei å ha med å gjøre.
            Mvh. Ståle
            http://www.jetsofnorway.no/

            Comment


            • #7
              Tror jeg kommer til å rive av alt trekket og se om det går an å lette den litt kanskje samtidig som jeg reparerer de små skadene som er på den.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                "Ett fly som tåler en støyt" er ett begrep på ett fly som er alt for tungt.

                Jeg har bygd en slik, men fikk aldri flydd den da den ble solgt treferdig. Byggesettet inneholder håpløst tunge materialer så det må "Dremle`s" mye for å få ned vekten. Spesielt bakkroppen må slankes mye. Jeg hadde tenkt å ha en 90 maskin ombord for å spare vekt. Husk at stor motor kan aldri oppveie for høy vingebelastning og dertil dårlige flyegenskaper.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  nå var vel dette en såkalt ARC modell slik at den var bygd men måtte trekkes. Får den til helga så skal jeg begynne å se på den da. blir vel romjuls arbeid De andre jeg har sett på nettet med dette flyet har brukt os 108 og ys 120 og ys 160 så en sc108 skulle vel ikke bli for tung vil jeg tro.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Om ikke jeg husker helt feil så var det kraftige plywood- "vegger" bakover i kroppen hvor man kan fjerne veldig mye gods. Og både høyderor og sideror var i hele balsaflak som også kan få gjennomgå en slankeprosess med Dreml`n. Modellen jeg bygde var som byggesett, det er mulig at de nyere arc-utgaven er anderledes?
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      er sikkert det samme dette også. for den er ikke ny i hvertfall. den har vel ligget på loftet en del år. blir uansett morsomt å få den og se hvordan den ser ut. På det jeg har klart å finne på nettet så har de forstørret stabben for å få den mere stabil. ellers så går det på å passe på å ikke ha for stort høyderor utslag. Det var i hvertall plankede isopor vinger på den. og den skaden som var på vingen var vel att det rett og slett hadde blitt brutt ut en stor bit. men han hadde biten liggende. så da skulle det jo være greit å fikse. også måtte jeg vis lage ny firewall å sette i. tenkte på om det kunne lønne seg å da forlenge snuta noen cm, om det vil gjøre den litt mere stabil.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Cap 21.

                        Originally posted by tyor
                        Prøver å skaffe litt info om ett gammelt acro fly jeg skulle få kjøpt veldig billig. det eneste jeg vet er at det er laget av model tech. heter cap21 og er vel rundt 180cm i vingespenn. Er det noen som har vært borti denne saken. han som har det sier det er totalt ustabil og vil ikke anbefale meg å fly det engang . han hadde en 60 2T på det noe jeg mistenker er for lite hadde selv tenkt å sette på en 1.08 2T. han hadde også nesten 1.5 kilo bly i snuta. men så fort han slo ned gassen så gikk det rett i spinn. Siste turen han hadde med det så fikk han en regning på knuste takstein på ett hus og sa han skulle i hvertfall aldri sette fingrene borti dette flyet mere.
                        Jeg har hatt både denne og lille-broren på 150cm i v.spenn. Har forøvrig sistnevnte enda.
                        Jeg er strålende fornøyd med begge to men man må bare passe på og ha litt landingshastighet på de.
                        Hadde en O.S. 240 Gemini på den store og har en O.S. 91-surpass på den lille. HUSK Å VÆRE MEGET NØYE MED TYNGDE-PUNKTET PÅ DISSE.

                        De er kun for drevne flyvere.

                        Comment


                        • #13
                          takker for tips. er tyngdepunktet som står i manualen rett eller vil du foreslå noe annet. og hadde som jeg skrev tenkt å bruke en sc108 2T på den, blir det litt lite. har sett at andre på nettet har brukt ys160 og ys 120
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            takker for tips. er tyngdepunktet som står i manualen rett eller vil du foreslå noe annet. og hadde som jeg skrev tenkt å bruke en sc108 2T på den, blir det litt lite. har sett at andre på nettet har brukt ys160 og ys 120

                            CG skal være riktig på disse modellene men bruk en motor som er passe i vekt slik at du slipper og laste ned unødig ekstra vekt. Det er ofte det som gir dårlige flyegenskaper.
                            En O.S. 108 er nok motor............

                            Comment


                            • #15
                              Er en Sc 108 jeg har men det skulle jo ikke bli så stor forskjell. hva med flaperon/spoileron på ett slik fly vil det bli bare enda mere ustabilt eller kan det hjelpe på å få ned landingshastigheten. for slik jeg har skjønt er det når du slakker av farten det flikker men flyr veldig fint så lenge du har god fart.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X