Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katana 40 ESM fra Rc-Flight

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Rammene har holdt når jeg har skrutt, så tror de for holde med de originale. Hvor mye bly bruke du til å balansere? Har du hatt prøvetur?
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #32
      Ønsker dere lykke til med modellen og ser frem til å høre litt fra flyvningen. Jeg er veldig spent på erfaringer med denne spesielt fordi flere her kommer til å fly den litt baktung. Så det er bare å skrive folkens!


      Selv tipper jeg det tar noen få dager til min egen Katana er ferdig. Mangler bare pushrods til sideror...
      ----------------------
      Emil
      Phoenix RC
      ----------------------
      Super Frontier 40
      Katana 40

      Comment


      • #33
        Balansering av Katana 40

        Etter at forrige helg ble spolert av andre gjøremål, besluttet jeg meg for å bli kvitt de siste 230 gram med dødvekt. Høyderors servo ble flyttet inn i modellen og står nå der throttle servo står orginalt etter manualen. Jeg brukte nylon pushrod og festet i fire punkter gjennom kroppen. Det er så å si ikke slark.

        Sideror er satt opp med pull-pull og servo er plassert fremme.
        CG har endt opp på ca 10 mm bak det manualen har satt, men er godt innenfor de 35% av vingebredde som er blitt uttalt i forskjellige artikler. Totalvekt ble 2630 gram. Håper den flyr. Om været er godt blir det tur til helgen.

        PS: Bilde før flytting av servoer
        Attached Files
        ----------------------
        Emil
        Phoenix RC
        ----------------------
        Super Frontier 40
        Katana 40

        Comment


        • #34
          Gratulerer!
          Min modell er så og si ferdig. Skal plassere batteri og mottaker samt fester cowling og canopy til helgen. Alt er satt opp etter manualen, men motoren min veier nesten 700 gram, så jeg tror ikke det blir så veldig stort problem. Eventuelt kan jeg bytte ut en servo i halen med en lettere en. Satser på jomfrutur søndag eller mandag.

          Hvilke servoer har du brukt?
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #35
            Fine meldinger til lørdag....jeg har tenkt å ta jomfru med min i hjørungavågen på lørdag....kommer du med din toremolt?
            Hans P Førde

            Comment


            • #36
              Må desverre jobbe i helgen. Bruker som regel å passe ganske godt med de helgene det er fint vær. Men søndag etter klokken 3 er jeg klar, og da regner jeg med at jeg tar med Katanaen. Fine meldinger både for søndag og mandag. Planer om en tur utover en av disse dagene?
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment


              • #37
                jo...blir søndag ettermiddag ja...vi kommer en par stykker fra ålesund da....mange som er sugne no
                Hans P Førde

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Onkel Modellfly
                  jo...blir søndag ettermiddag ja...vi kommer en par stykker fra ålesund da....mange som er sugne no
                  Blir en god del folk på stripa søndags ettermiddag. Jeg kommer vell i 3-4 tiden, og da med katanaen. Må bare få justert litt motor i morgen.
                  Tore

                  www.skalamodellflyklubb.no

                  Comment


                  • #39
                    Katana i skogen

                    Det nok bedre med 200gr bly i nesen enn 2630gr Katana i skogen.

                    Det må jeg vel konstatere etter en uheldig jomfrutur søndag. Litt baktung (10mm bak CG) ustabile vinder og overaskende utrimmet nedover og høyre ble totalt sett en vrien kombinasjon. Det skal lite til for at halen blir hengende og modellen roller. Med konstant kompensering for trimmen skulle det vise seg mer vrient å komme ut av en spinn enn ellers...

                    Overaskende hel modell etter et dundrende brak i skogen! Hadde nok litt flaks der. Motorbukk knakk og firewall trykt inn og kroppen bortimot knakk der vingen starter. Vingene fikk kun mindre skade. Cowling og motor fikk mindre skader.

                    Så fort deler kommer på plass lappes modellen sammen og vil være på stripa snart. MEN, ikke baktung og helst vindstille forhold. Så skal jeg nok få henne pent ned på hjulene.
                    Last edited by Timecop; 01-05-06, 22:43.
                    ----------------------
                    Emil
                    Phoenix RC
                    ----------------------
                    Super Frontier 40
                    Katana 40

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Timecop
                      Det nok bedre med 200gr bly i nesen enn 2630gr Katana i skogen.

                      Det må jeg vel konstatere etter en uheldig jomfrutur søndag. Litt baktung (10mm bak CG) ustabile vinder og overaskende utrimmet nedover og høyre ble totalt sett en vrien kombinasjon. Det skal lite til for at halen blir hengende og modellen roller. Med konstant kompensering for trimmen skulle det vise seg mer vrient å komme ut av en spinn enn ellers...

                      Overaskende hel modell etter et dundrende brak i skogen! Hadde nok litt flaks der. Motorbukk knakk og firewall trykt inn og kroppen bortimot knakk der vingen starter. Vingene fikk kun mindre skade. Cowling og motor fikk mindre skader.

                      Så fort deler kommer på plass lappes modellen sammen og vil være på stripa snart. MEN, ikke baktung og helst vindstille forhold. Så skal jeg nok få henne pent ned på hjulene.
                      Synd Syns det høres merkelig ut.. Hadde du ikke rorene i null da du tok av?

                      Jeg og Onkel Modellfly hadde begge jomfrutur med Katanaene våre igår. Jeg hadde balansert min 5 mm bak cg, han mye lenger bak. Begge modellene fløy veldig godt, men min viste seg å være altfor fremtung. Måtte trimme 4 hakk oppror, ellers trimmet jeg ingenting. Har fjernet 110 gram bly i nesen, og kommer nok til å fjerne resten også etter jeg har fått prøvd litt. Men du verden for et fly

                      Ble en brå slutt på dagen når jeg såg at tappene fremme i vingen var borte. Heldigvis fant jeg ut dette. Har fått inn større tapper idag og limt de godt fast med trelim.
                      Tore

                      www.skalamodellflyklubb.no

                      Comment


                      • #41
                        jepp....kan skrive under på det er et kjempemorsomt fly...Min og hadde et uhell...Brukte en mottaker som har vært i hardt vær før...Ikke så lurt...Etter en par turer, begynner flyet brått å gjøre som det vil...prøvde å ta det ned, men mista det helt før det var nede...Men du verden...det viste seg at jeg og skal ha flaks av og til..flyet var nemlig helt uskadd...knukket vingebolt, og en bitteliten rift i vingen....thats it.. Men til andre dere som har tenkt å kjøpe denne modellen...Vi skjønner ikke hvorfor den Katana40....Noe er riv ruskende galt, når toremolt har en tung 904t motor, og fremdeles må ha bly i nesen for det skal balansere etter tegning..hva da med en 40 2 takt motor...??? da må det en halv kilo i nesen!!!????
                        Hans P Førde

                        Comment


                        • #42
                          Helt klart merkelig det der ja, men så viste jo det seg på min modell at det ikke er noe særlig når det er så fremtungt. Da hadde jeg i tillegg balansepunktet 5mm bak manualen. Til helgen skal det prøves på nytt med nytt tyngdepunkt. Planer om en tur utover til helgen Onkel Modellfly?
                          Tore

                          www.skalamodellflyklubb.no

                          Comment


                          • #43
                            Idag fjernet jeg alle 240 grammene med bly, men likevel er flyet fremtungt! Syns dette er merkelig siden tyngdepunktet et flyttet langt bak i forhold til manualen. Har ikke flydd mer enn knapt halv tank, så det vil vell bli mer baktungt etter hvert men.

                            Blir iallefall mye flyging i helgen! Meldt nydelig vær med 20 grader ut helgen
                            Tore

                            www.skalamodellflyklubb.no

                            Comment

                            Working...
                            X