Announcement

Collapse
No announcement yet.

arc cessna 177 cardinal . vinge forsterkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • arc cessna 177 cardinal . vinge forsterkning

    sitat fra rcmodeller.net : Vi anbefaler alltid å forsterke vingen på denne modellen med 8 mm carbonrør.

    hvordan gjør jeg dette , skal røret inn fra rota på vingen før disse limes sammen , eller kan en gjøre dette fra ytterenden på vingen .

    og skal røret inn i fremkant eller i senter av vingen
    Pike perfection x3
    Race M
    victor
    Mini Corado
    Graupner mc 32
    Graupner mz 24
    [/QUOTE]

  • #2
    hvis du går inn på siden til rcmodeller og så går du på : nyttige tips/modellflytips/forsterkning av modellene så står det litt om det der. Er vel snakk om å legge inn full lengde i forkant og en som går litt fra midten og ut der vingen er tykkest.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tomin
      sitat fra rcmodeller.net : Vi anbefaler alltid å forsterke vingen på denne modellen med 8 mm carbonrør.

      hvordan gjør jeg dette , skal røret inn fra rota på vingen før disse limes sammen , eller kan en gjøre dette fra ytterenden på vingen .

      og skal røret inn i fremkant eller i senter av vingen
      Jeg har akkurat bygd flyet. Du borrer et 8 mm hull i det tykkeste partien i midten av vingen og omkring 50 cm inn. Dette gjør du før du limer sammen vingen. Pass på at du holder borret beint slik at du ikke borrer gjennom vingen. Deretter "skrur" du inn et 8mm carbonsrør. Carbon forsterkning får du ihvertfall kjøpt for en billig penge hos Elefun. Du kan også sette inn et 5mm carbonrør i fremkant i vingen. Det er det åpning og fritt rom, så du trenger ikke borre. Men tror ikke det er nødvendig med denne forsterkningen i fremkant. Jeg gjorde det ikke. Men det skader uansett ikke å gjøre det. Vil vel sørge for at det tåler en ekstra smell mot ei gran eller lignende. Men så mye som jeg har banka Readyen uten denne forsterkningen, går det bra uten.
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

      Comment


      • #4
        hmm , 50 cm langt borr , får jeg tak i det da til en billig penge

        kan jo kannskje feste borret på karbon stanga
        Pike perfection x3
        Race M
        victor
        Mini Corado
        Graupner mc 32
        Graupner mz 24
        [/QUOTE]

        Comment


        • #5
          Originally posted by tomin
          hmm , 50 cm langt borr , får jeg tak i det da til en billig penge

          kan jo kannskje feste borret på karbon stanga
          Hmmm, ja det kan du si. Jeg var heldig å fikk låne et på 50 cm hos serviceavd. på jobben her. De kunne også sveise en for meg sa de. Men det fu kan gjøre er å gå på Europris. De skal ha noen billige slik (eller Clas O eller biltema) Alternativt kan du "kvesse" kanten litt på karbonsstang og skru den inn. ARC anbefaler ca 40 cm tror jeg. Og det går fint å skru. Må dra den litt inn og ut for å få ut isoporen som samler seg.
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            da kan jeg jo begynne å bygge litt , trenger ikke den ferdig ennå men det klør å få fugelen i lufta
            Pike perfection x3
            Race M
            victor
            Mini Corado
            Graupner mc 32
            Graupner mz 24
            [/QUOTE]

            Comment


            • #7
              Jeg kjøpte en 1 meter lengde 8mm carbonrør og skar den veeeeeeldig skrått over på midten. Dermed var den skarp og fin nok til å være selvborrende.. Skru den innover i vingen til du når ønsket dybde. Når det står ca. 5 til 10cm igjen å holde i er det mere enn nok. Så drar du ut igjen røret, smører på litt epoxy og skyver det på plass igjen. Voila! Skjær av det overflødige røret før du limer vingene sammen.

              Jeg har en på midten, og en i forkant. Samme diameter, og samme lengde. Jeg vil tro de er ca. 40cm inn i vingen. Jeg knakk en vinge på den "harde" måten før jeg gjorde dette så jeg har også sett hvor de brekker. Det er ca. 15-20 cm inn på vingen. Dermed er 40 cm mere enn nok.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment

              Working...
              X