Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekket på ARF'er?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekket på ARF'er?

    Jeg er på tur tilbake til hobbyen etter mange år som fly-løs mann. Etter en del anbefalinger kjøpte jeg en Kyosho Calmato Sports 40 ARF, rett og slett for å komme i gang fort (uten for mye bygging).

    Flyet, som ellers ser flott ut, hadde veldig mye rynker i trekket, i særdeleshet på rorflater & horisontal stab. Ute av trening som jeg er presterer jeg stort sett bare å gjøre vondt værre i de områder hvor jeg har prøvd meg med strykejernet, og har knotet til sideroret såpass at jeg må trekke det helt opp igjen.

    Spørsmålet er, er masse rynker & slikt vanlig på dagens ARF? Som det er nå tror jeg det hadde vært enklere å bare trekket hele greia selv fra scratch (og ja, jeg misliker trekking av fly...)

    Thor
    www.thorbob.com

  • #2
    Heisann!

    Jeg liker heller ikke å trekke fly, men det er nå engang slik at de fleste ARF modeller er slik når de kommer. Det er mange grunner til det, men jeg tror den viktiste er at de reiser langt. De produseres, transporteres, selges, og bygges i mange forskjellige temperaturer, noe som gjøre det uungåelig at betrekningen blir litt rynkete når den kommer til oss. Det er vistnok også relativt "vanlig" at noen deler kan være skjeive pga temperatur og fuktighets forandringer underveis, men akkurat det har ikke jeg opplevd enda (eller kanskje bare ikke oppdaget! ).

    Jeg har kjøpt meg et slikt Fuzzy Iron strykejern som er laget til formålet. Det ser ut til å gjøre jobben veldig enkelt. Bruker moderat varme og sikkert litt mere tid for å unngå å brenne hull, og for å unngå å strekke delene skjeve.

    I tillegg bruker jeg gjerne varmluftspistol forsiktig på steder hvor det er lang mellom underlagene. Feks. på en spantet vinge. Det er lettere å strekke betrekningen med varmluft når det ikke er noe under. Men bruk uansett strykejernet i skjøtene først så du ikke bare drar betrekningen løs i skjøtene med varmluft. Det har jeg klart noen ganger...

    Som du sikkert også ha oppdaget er det smart å være forsiktig med små rordeler og slikt. De har en tendens til å bli skjeve om man trekker mye på ene siden, og mindre på andre. Det kan være en liten jobb å få rettet opp. Er rordelene skjeve når du får de gjør du selvsagt nettop dette for å rette de opp.

    Vi får trøste oss med at det UANSETT er lettere enn å bygge modellen fra atomer, og at om du ødela sideroret med strykejernet på en ARF, så hadde du sikkert gjort det samme om du hadde forsøkt å trekke det "fra scratc" med samme utstyr/metode..

    Lykke til!
    Last edited by andersh; 11-06-06, 01:45.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment

    Working...
    X