Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-treme VS Composite.arf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • X-treme VS Composite.arf

    jeg prøver å forstå meg på hva forskjellen mellom disse to produsentene er når det kommer til materialer de bruker, teknikk i produksjonen og lignende, begge 2 har mersom fly i den prisklassen jeg ser på, men hva er bedre eller hvem er best til hva? håper noen har noe fornuftig svar på et veldig vanskelig spørsmål

    Mvh Stein Arne
    Stein Arne Kjøraas

    Fly:

    1,6m trainer
    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
    Multiplex Gemini
    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

    Hitec Aurora 9

    På vei inn:

    Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

    Medlem av innherred modellflyklubb
    www.innherredmodellflyklubb.ning.no

  • #2
    Jeg har hatt Composite Arf, og har Xtreme Composite nå. Det er veldig små forskjeller, da de som produserer Xtreme Composite, tidligere jobbet for Composite Arf. Det eneste jeg setter fingeren på hos Extreme C, er den siste "lille" finishen, samt at noen småting kunne vært gjort bedre. Men etter hva jeg har forstått, har det meste nå blitt rettet på fra fabrikken. I luften vil jeg si at begge deler er like bra, og det som skiller flyene, ligger hos piloten og utstyret som er satt inn. Det som er hyggelig hos Xtreme C, er den lave prisen. Når det gjelder utstyret som følger med settene, er det det samme hos begge produsenter, og flyene er bygget opp på samme måte, og i samme materiale. Composite bruker kanskje noe mer carbonfiber i sine modeller, men jeg kan ikke si at jeg har savnet dette hos Extreme C.
    Smak og behag må nok avgjøre hva du skal gå for, men prisen er iallfall ikke den samme. Kanskje noe å tenke på?
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Som Rognes sier, så var det utbrytere fra Composite ARF som startet Xtreme. Høres kanskje ikke så bra ut, men hele historien ( den har sikkert to sider startet med at sjefskonstruktøren (Aun) og hans "høyre hånd", grunnet uoverenstemmelser med ledelsen i Composite ARF henvendte seg til eieren av Minicraft om finansiering av en ny fabrikk for composite modeller. Sammen med de flyttet også 10 av de mest erfarne arbeiderene (kanskje det heter medarbeidere i dag?).
      Hva som er best eller verst er sikkert ikke godt å si. I denne klassen er vel det meste "best", eller i hvert fall bra nok for de fleste.
      Men at BVM i USA ( Welcome to Bob Violett Models og www.bvmprops.com ) har tatt Xtreme Composite under sine vinger, sier kanskje noe om de. At Xtreme nå også produserer BVM's jetmodeller (som tidligere var "erkeamerikanske" made in USA), tyder nok på at de er akseptert, også i USA.
      Det burde ikke være noen grunn til at disse to produsentene ( Composite ARF og Xtreme Composite) skulle være av så ulik kvalitet. Men grunnen til prisforskjellen er nok at Composite ARF satser på et ledd ekstra (mellomlager i de forskjellige verdensdelene) før de går ut til selger og kunde.
      Så, tror nok at begge disse "merkene" holder mål. Det blir vel mer som historien om mora og dattera. Noen liker den ene, og noen den andre....

      olle

      Comment


      • #4
        Jah, har sett litt inne på RC universe og sett de "krangler" nesten om å fine ut hvem som lager beste og det går mest på om hvordan patent lovene i asia kan være så bra siden de er så like som de er. Jeg har sett meg ut en xtreme composite edge 540 unlimited, siden den koster jo like mye som composite arf, men er enda større(noen som har noe positivt/negativt å si om størrelses forskjeller på fly? kanskje like greit å ta en 2.3meter istede?) kan heller legge de lappene jeg "sparer" på flyet inn i den motoren som trengs heller...?
        Stein Arne Kjøraas

        Fly:

        1,6m trainer
        Graupner cherokee 1,6m "Brick"
        Multiplex Gemini
        Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

        Hitec Aurora 9

        På vei inn:

        Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

        Medlem av innherred modellflyklubb
        www.innherredmodellflyklubb.ning.no

        Comment


        • #5
          hei sann!
          jeg holder på med edge 540 2,6 meter`n fra x-composite
          når det gjelder 2,6 eller 2.3 eller 2.0 er det jo opp til hver enkel å
          bestemme ,men jeg er godt fornøyd med min .
          har ikke flydd den ennå men,til nå i bygge prosesen er ser dette meget fint
          ut.
          eneste som var negatift var att det ikke var freset ut spor til
          servohorn og rorhorn på den ene halevingen!
          motorvalg er 3w 106 cs

          mvh geir
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment


          • #6
            Byggetråd.

            Sjekk denne siden her for å se hvordan Peter Schmidt i sverige satte sammen sin.

            404 Not Found
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Ja, har sett på ditt bygg-tråd her og det ser jo mektig imponerende ut, men det skal da vel være fræset ut spor for slike ting vel? hørest ut som en glipp fra produksjonen fra min side ivertfall, rare greier når de driver å hyler på det meste om at alt skal være håndlaga og sjekka av flere folk før de blir sendt fra fabrikken... men men..
              Stein Arne Kjøraas

              Fly:

              1,6m trainer
              Graupner cherokee 1,6m "Brick"
              Multiplex Gemini
              Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

              Hitec Aurora 9

              På vei inn:

              Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

              Medlem av innherred modellflyklubb
              www.innherredmodellflyklubb.ning.no

              Comment


              • #8
                her ser dere hva jeg mener.
                dette er litt for dårlig ,sendt en e-post til leverandøren og fikk til svar:
                det hvar flere som hadde denne feilen skrev di,
                og da jeg hville bytte sa di att det ikke hvar lurt pga fargeforskjell.
                jeg kunne sende den tilbake så di skulle gjøre det skrev di.
                men jeg gjorde det selv ,det jeg stusset på hva det med fargeforskjell
                som han skrev.
                er det da ikke mulig å få tak i en evt ny halevinge i samme farge?
                jeg bare lurer,den tid den sorg.

                mvh geir
                Attached Files
                Last edited by extracap; 08-09-06, 20:19.
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

                Comment

                Working...
                X