Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport trainer - hjelp - motor/esc valg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Overså den isted, men ser at elefun også har samme esc til 800, så du sparer faktisk 500 på å handle oppsettet ditt derfra.

    Comment


    • #17
      645,- var jo ekstremt billig for et så stort fly. Er det et tilbud de har nå, eller er det normal pris ? Tror jeg betalte mer for en Curare 20 som byggesett på 80 tallet.
      En 10 ccm bensinmotor hadde vært morsomt å prøve på det flyet.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #18
        Det er normalpris faktisk, disse Phoenix modellene er veldig billig. Men hvis du har lyst på en så kan du få kjøpe min enda billigere, gidder du å ta turen fra Oslo og ikke bryr deg om at jeg har rotet bort motorfestet skal du få den meget billig. Den er ellers ubygd (den blir for stor for min del).

        Comment


        • #19
          Originally posted by Kyrre View Post
          Det er normalpris faktisk, disse Phoenix modellene er veldig billig. Men hvis du har lyst på en så kan du få kjøpe min enda billigere, gidder du å ta turen fra Oslo og ikke bryr deg om at jeg har rotet bort motorfestet skal du få den meget billig. Den er ellers ubygd (den blir for stor for min del).
          Frister enormt, men desverre har jeg boden fullt av fly, så det er nok ikke plass til fler.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #20
            Ok, men tilbudet står om andre skulle ha lyst på en slik. Send i så fall en PM, så vi får holde tråden on topic.

            Comment


            • #21
              Etter å ha lest litt mer om den, ser det ut som den ligger nærmere et 60 oppsett enn 40 når det gjelder mål og ikke minst vekt.
              Så et 6 cellers opplegg med en motor på rundt 1000 watt burde vært passe.
              Esc minimum 60 amp.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #22
                Har da gått til innkjøp av dette:
                Motor: The resource cannot be found.
                Regulator: The resource cannot be found.
                Skal være plenty power det på 6celler

                Regner med at selve flyet kommer i posten i dag
                Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                Comment


                • #23
                  Den ser fin ut den, dette blir nok bra. Et lite ankepunkt som du nok må se litt på; du kan få litt utfordringer med bakkeklaring for propellen. Denne typen fly har tradisjonelt vært kjørt med 10,11 og kanskje 12" propell. Motoroppsettet du har kjøpt trives best på 14 og 15". Det er ikke værre enn at du må ha lengre understellslegger og/eller større hjul, og eventuelt sikte mot propell i det minste skiktet. Kanskje det vil bli greit med en 13x10?
                  www.ofremmi.info

                  Comment


                  • #24
                    Har en kamerat som har denne. Han bruker 13" propell. Det går helt greit. Er vel ikke rom for mye mer uten litt mer bakkeklaring tror jeg. Forøvrig et fly han er veldig fornøyd med om jeg har forstått ham riktig. Både flyegenskaper og byggekvalitet. Spesielt prisen tatt i betraktning.

                    Edit: Ble minnet på et vesentlig punkt her. Dette flyet er ombygt til halehjul og påmontert 10mm større hjul. Blir kanskje i knappeste laget da....
                    Last edited by Blåmås; 25-08-14, 09:57.
                    Stein Johnsen
                    http://www.blåmåsan.com

                    Comment


                    • #25
                      Hm, ja jeg har fundert litt på det med propell str. Har litt forskjellig liggende, og hadde i utgangspunktet tenkt en 13". Men hvordan er det og gå opp på pitchen og ned i str. Er det en mulighet? Har ikke så veldig greie på dette med propeller ennå

                      Hvis ikke så kan jo større hjul være en god løsning, ser for meg at den blir litt "snillere" ved landing og takoff da?
                      Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                      Comment


                      • #26
                        Eller bygge om til halehjul, da vil jeg få høyden jeg trenger som du sier. Har kameraten din styrbart halehjul?
                        Om han kunne tatt et bilde og lagt inn her hadde jo det vært strålende!
                        Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                        Comment


                        • #27
                          Jeg fløy min Sonic 25, som er et mindre fly av samme type med en 12X12 prop og det gikk kjempebra. Var litt bekymret for at så høy pitch ville gi lang take off og høy landingshastighet for et slikt fly, men det funket helt supert. Det var på 4 celler.

                          Comment


                          • #28
                            Tidligere omtalte kamerat driver pr tiden å registrerer seg på forum. Opplever visst noen problemer under veis. Når alt er i orden i den forbindelse vil det komme en del opplysninger og erfaringer fra forskjellige oppsett på Tigern.
                            For min egen del synes jeg 1000W på denne høres voldsomt ut? Og tungt med så stor motor og 6S?
                            Men som sagt vil det vel komme flere kvalifiserte synspunkter etter hvert.
                            Stein Johnsen
                            http://www.blåmåsan.com

                            Comment


                            • #29
                              Jeg har denne modellen, innkjøpt i 2011 fra Elefun. Dette er utgaven hvor vingene festes i siden av flykroppen, og med egen balanseror-servo for hver vingehalvdel. Ombygd til halehjul med brakett fra Sullivan, hovedunderstell fra Great Planes i alu. Hovedhjul er 75mm Dubro Super Lite. Følgende oppsett er prøvd:
                              1. Motor 170 gr. kv 960, propell Apc e 12x6, 4s batteri 6000 mah 630 gr. 60 A regulator Schultze fut-val
                              2. Motor 215 gr. kv 720, propell Apc e 12x6, 5s batteri 4000 mah 525 gr. 100 A regulator CC Phoenix Ice
                              3. Motor 215 gr. kv 720, propell Apc e 13x6,5, 4s batteri 4000 mah 435 gr. 100 A regulator CC Phoenix Ice Lite

                              Av disse foretrekker jeg klart alt. 3. Flyet kjentes lettere og kvikkere ut i lufta, noe som antakelig skyldes vektreduksjon og ikke minst større propell. Vertikalt presterer flyet lett maks flyhøyde (400 fot). Valget av oppsett har mye med flystil å gjøre, som for meg er av den litt saktere typen, samtidig som det er er krefter nok til noe av hvert.
                              Til sammenligning har jeg en Hangar 9 Pulse 40 med tilsvarende oppsett. Denne har en totalvekt på ca. 300 gr. mindre, noe som gjorde at jeg ville få ned vekten på Tigern. Jeg ser fram til å høre dine erfaringer fra et såpass kraftig oppsett som du har bestilt. Husk at du må ha enten egen batteripakke, eller ubec for strøm til mottaker. Opto er betegnelse for regulator uten egen strømforsyning til mottaker. Bilder blir utlagt så snart som mulig. Til slutt vil jeg minne om Jon Gunnar Wold`s råd ang. valg av flymodell: For den som behersker en trainer godt, så kan man gå rett på en patternmodell. Det er ikke nødvendig å gå stigen om en rekke av litt mer krevende modeller. For mitt vedkommende er en liten Sebart Angel 30 E referansen for selv en 30 cc modell som jeg har hatt de første turene på nå i sommer.

                              Comment


                              • #30
                                Hei
                                Ja, det blir spennende og se, gleder meg selv. Pga Posten har jeg ikke fått selve flyet ennå (de har faktisk klart og rote bort pakka. Ingen vet hvor den er. Den ble borte på veien fra Kristiansand til Stokke!!!) Så, jeg har bestilt det samme 1 gang til, det skal etter postens beregninger komme i dag. I ESC som jeg har kjøpt er det innebygd BEC: The resource cannot be found.. Det var litt av grunnen til at jeg valgte denne.
                                Takk for tips ang halehjul. Setter pris på bilder, om du har
                                Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                                Comment

                                Working...
                                X